search

»Shakira rammer nogle mennesker, vi selv ville have haft svært ved at nå«

En reklame for yoghurt - med popsangerinden Shakira og fodboldspillerne Messi og Neymar i hovedrollerne - er på to måneder delt mere end 5 millioner gange på sociale medier. »Det giver os en helt uvurderlig stemme,« lyder det fra FN’s Fødevareprogram, som er partner på reklamen

Forestil dig, at én af verdens største popsangerinder teamer op med nogle af verdens bedste fodboldspillere og et pengestærkt brand – og tilbyder at støtte din organisation med penge og publicity i en dyrt produceret reklame. Og læg så dertil, at reklamen i løbet af bare to måneder går hen og bliver den mest delte reklame på de sociale medier nogensinde.

Ovenstående vil formentlig være lidt af et drømmescenarie for enhver ngo eller virksomhed. Men ikke desto mindre er det præcist dét, der er sket for FN’s fødevareprogram.

I forbindelse med VM i fodbold tidligere på sommeren, lancerede yoghurt-brandet Activia sammen med popsangerinden Shakira nemlig en kombineret reklame og musikvideo, der indledes og afsluttes med en kort tekst om, at de støtter FN’s Fødevareprogram. Reklamen er siden blevet delt intet mindre end 5,375 millioner gange på Facebook, Twitter og forskellige blogs.

3 millioner ekstra skolemåltider

Ud over den opmærksomhed, som reklamen har skabt omkring organisationen, har Shakira og Activia doneret et pengebeløb til FN’s Fødevareprograms indsats for skolemad. Det fortæller Anne Poulsen, som er direktør for Fødevareprogrammets nordiske kontor.

»Ud over at give os en ekstremt vigtig platform og en helt uvurderlig stemme har de helt konkret også hver især doneret et beløb til FN’s Fødevareprogram, som omsat i skolemåltider betyder tre millioner ekstra måltider,« siger hun og tilføjer:

»Dermed er Shakira og Activia med til at gøre en kæmpe forskel for nogle af de mest sårbare mennesker på denne jord – nemlig de 842 millioner mennesker, som går sultne i seng hver aften. For en organisation som vores, der er fuldkommen afhængig af frivillige bidrag, er denne form for partnerskaber helt afgørende. Shakira og Activia har kontaktet os, fordi de ønsker at støtte op om kampen mod sult. Og vi har intet skullet gøre til gengæld. Vi har hverken skullet synge eller danse!«

Rammer et nyt publikum

Ud over pengedonationen – hvad får I så ud af at være partnere på den her reklame?

»Det kan selvfølgelig være svært at måle effekten. Forhåbentlig medfører det, at flere får lyst til at overføre penge til os – men den politiske opbakning og folkelige mobilisering er også ekstremt vigtig. Goodwill-ambassadører som Shakira er en kæmpe støtte for en organisation som vores. Det gør, at vi får en stemme og kan tale til et publikum, vi normalt ikke når. Shakira rammer nogle mennesker, vi selv ville have haft svært ved at nå,« siger Anne Poulsen.

Derudover vurderer hun også, at reklamen rammer et stort verdensomspændende publikum af fodboldfans, som ellers ikke nødvendigvis ville have stiftet bekendtskab med FN’s Fødevareprogram.  

»Og det faktum, at den er blevet den mest delte reklame, siger jo også noget om den kæmpe kraft, der er i det her,« siger hun.

Kommentarer
1
Niels Christensen
05.08.14 09:23
Undskyld, jeg er vist kommet
Undskyld, jeg er vist kommet til at klikke mig ind på magasinet Markedsførings hjemmeside.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen