search

“Selvfølgelig skal vi styre vores kommunikation”

Seks skud til Mogens Blicher BjerregårdI begyndelsen af december besluttede Journalistforbundets hovedbestyrelse, at man fremover vil udgive et freelancemagasin fire gange om året. Magasinet kommer til at koste forbundet 800.000 kr. om året, og det skal sendes ud til alle medlemmer samt distribueres blandt potentielle nye medlemmer.Forbundsformand Mogens Blicher Bjerregård, hvorfor er det nødvendigt med dette freelancemagasin?

Seks skud til Mogens Blicher Bjerregård

I begyndelsen af december besluttede Journalistforbundets hovedbestyrelse, at man fremover vil udgive et freelancemagasin fire gange om året. Magasinet kommer til at koste forbundet 800.000 kr. om året, og det skal sendes ud til alle medlemmer samt distribueres blandt potentielle nye medlemmer.

Forbundsformand Mogens Blicher Bjerregård, hvorfor er det nødvendigt med dette freelancemagasin?

Det er en strategisk satsning på et freelanceområde, som er i vækst. Området berører rigtig mange af vores medlemmer og kan komme til at berøre endnu flere. Der er mange freelancere uden for vores medlemsskare, for hvem det kan være interessant at få en klar oplevelse af, hvad Dansk Journalistforbund kan gøre for dem.

Skal magasinet have samme journalistiske frihedsbrev som Journalisten?

Nej, for det er ikke samme type blad. Det er en publikation, som Journalistforbundet udgiver, fordi vi satser strategisk på dette område. Så siger det sig selv, at vi skal vide præcis, hvad vi sender ud i den publikation.

Strider det ikke imod, at DJ ifølge sin formålsparagraf skal kæmpe for journalistisk uafhængighed i forhold til ejerne?

Nej, der er forskellige former for kommunikation. Freelancemagasinet er en særlig, central forbundsudgivelse, og det er noget helt andet end et medlemsblad som Journalisten, hvor der helt klart skal være fuld redaktionel uafhængighed.

Er I gode nok til at kommunikere, hvis I er nødt til at styre jeres kommunikationskanal?

Selvfølgelig skal vi kunne styre vores kommunikation. Vi skal som forbund kunne komme af med vores budskaber, og det kommer vi blandt andet via hjemmesiden, som vi også styrer. Freelanceområdet er ekstremt vigtigt for os, og hovedbestyrelsen har vurderet, at et freelancemagasin er et meget væsentligt element i forsøget på at blive endnu stærkere på området.

Ville I ikke også kunne få jeres budskab ud gennem en kommunikationskanal, I ikke selv styrede?

Der ville vi ikke få budskabet ud præcis sådan, som vi gerne ville have det.

Men skyldes det så ikke, at I er for dårlige til at kommunikere?

Der er to forskellige former for kommunikation. Intet forhindrer Journalisten i at beskæftige sig med freelanceområdet på den måde, som fagbladet skal gøre det på – og jeg er sikker på, at
freelancerne finder masser af spændende artikler i Journalisten. Dette er en anden type kommunikation, som det er vigtigt, at vi får ud til det her område. Det er en kommunikation, som skal styres centralt, og hovedbestyrelsen er helt enig i, at det skal være sådan.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen