Selskabet bag Søndagsavisen og Helsingør Dagblad jubler

North Media, der sidste år skiftede navn fra Søndagsavisen a-s, har i første halvår af 2011 leveret en solid fremgang på både omsætning og indtjening. Endvidere er forventningerne til hele året skruet en anelse op.

North Media, der sidste år skiftede navn fra Søndagsavisen a-s, har i første halvår af 2011 leveret en solid fremgang på både omsætning og indtjening. Endvidere er forventningerne til hele året skruet en anelse op.

Blandt andet er omsætningen øget med 7 pct. til 594,3 mio. kr. Driftsresultatet er gået fra 75,9 mio. kr. til 97,2 mio. kr. Og selskabets resultat før renter og skat er gået fra 50,2 mio. kr. til 80,8 mio. kr.  

Det fremgår af selskabets havlårsrapport, som præsenteres i dag.

Det er først og fremmest distributionsforretningen i North Media, som klarer sig godt og skaber fremgangen. Mens også printdelen har været afgørende. Søndagsavisen har øget omsætningen på tekstannoncer med 23 pct., men lider dog under et problematisk jobmarked, som betyder væsentligt færre annoncer.

Derudover har North Media også problemer med online, hvor man blandt andet har lukket Lokalia.dk – mens Matchwork.dk tillige lider.

Udover Søndagsavisen, der længe har været Danmarks største avis, står North Media bag Helsingør Dagblad/Nordsjællands Avis samt distributionsselskabet FK Distribution og Bekey. 

Og samlet set har tegner 2011 til at blive bedre end ventet, hvorfor North Media nu har skruet en anelse op for forventningerne til driftsoverskudet, som derfor lyder på 130-150 mio. kr.

Koncernen blev i øvrigt grundlagt i 1965 med distribution af adresseløse tryksager og aviser som hovedaktivitet. I 1978 udvidede selskabet aktiviteterne og påbegyndte udgivelse af annoncefinansierede husstandsomdelte gratisaviser i weekenden under navnet Søndagsavisen.

Sidste forår blev der så ændret på selskabets struktur og Søndagsavisen a-s skiftede navn til North Media A/S.

0 Kommentarer