Seerredaktør: For meget reklame for konditori

Der mangler en redaktionel begrundelse for, at DR nævner navnet på La Glace en gang i minuttet i programserien Konditoriet, mener DRs seerredaktør Jacob Mollerup. Livsstilredaktøren er uenig: »Jeg mener, vi har gode begrundelser for at nævne navnet, som vi gør.«

I programserien ’Konditoriet’ på DR1 om konditoriet La Glace ved Strøget i Købehavn bliver navnet på La Glace nævnt lidt for mange gange, mener seernes redaktør i DR Jacob Mollerup.

I en klumme om udsendelsen har han talt, at i et 23 minutter langt program ser man navnet tydeligt i billedet – eller hører det fremhævet – i gennemsnit en gang i minuttet.

”Man skal selvfølgelig fortælle seerne, hvor man er henne. Men det bliver hurtigt for meget og en række af fremhævelserne er helt unødvendige,” skriver han.

Han forklarer, at det er et særkende ved DR, at hverken sendeflade eller programmer indeholder reklame.
”Det kan være svært at overholde i praksis i en verden fuld af netop det, men det er nu engang et løfte, som DR er forpligtet af.”

Præcis, hvor grænsen går, er en løbende diskussion, skriver han. Men det afgørende kriterium er, om der foreligger en reel redaktionel begrundelse, mener Jacob Mollerup.

På den ene side skal det være muligt for DR at lave docusoaps og workplace-serier fra skadestuer, fødegange, hoteller eller tivolier.

”Men skal de sendes af DR, bør man udover indhold og kvalitet også kunne forlange, at der er en saglig begrundelse, hver gang et firma fremhæves,” skriver han.

Livsstilsredaktør på DR1 og DR2 Gitte Tækker er programansvarlig for Konditoriet. Hun siger, at DR har gjort sig mange overvejelser om, hvordan serien skulle produceres, så der blev mest muligt fokus på historien om traditionerne, håndværket og arbejdsrelationerne, og mindst muligt fokus på navnet La Glace.

»Vi er for eksempel ikke meget inde i konditoriets restaurant, hvor der står La Glace over det hele. Og vi har lavet mange af optagelserne udenfor. Jeg mener, vi har gode begrundelser for at nævne navnet, som vi gør,« sammenfatter Gitte Tækker.

Hun siger, at det ikke er DRs ønske at reklamere for en arbejdsplads.

»Og det synes jeg heller ikke, at vi gør. Men vi skal være autentiske i forhold til det sted, vi skildrer. Når vi for eksempel laver workplace-programmer, hvor Anders Agger besøger Svinkløv Hotel, kan vi jo ikke sløre, hvor han befinder sig,« siger hun.

Hun forklarer, at en serie, der kører i så mange afsnit som Konditoriet, ikke kan undgå at give La Glace meget omtale.

»Men jeg synes, det er at stramme den at kalde det reklame. Konditoriet handler om så meget andet.«

Hun forklarer, at hun lytter til seerredaktørens kritik og tager den alvorligt.

»Men vi ikke altid er enige – og det er vi ikke her.«

0 Kommentarer