Seerne flygtede i foråret fra Jes Dorph og Co

Dårlig planlægning og mangel på stærke programmer. Sådan lyder nogle af forklaringerne på, at TV 2 blev forårets helt store taber blandt de kommercielle tv-kanaler. Men ændrede seervaner redder dog TV 2.

Dårlig planlægning og mangel på stærke programmer. Sådan lyder nogle af forklaringerne på, at TV 2 blev forårets helt store taber blandt de kommercielle tv-kanaler. Men ændrede seervaner redder dog TV 2.

Mens forårets mediediskussioner i høj grad har handlet om medieforliget og DRs rolle, så er der sideløbende udkæmpet en krig mellem de kommercielle tv-stationer.

Og ifølge helt nye tal, som Berlingske Business bringer i dag, så er Viasat-gruppen med  TV3, TV3+ og TV3 Puls tordnet frem, mens TV 2 til gengæld har tabt rigtig mange seerandele.

Faktisk går TV 2 tilbage i alle aldersgrupper – og det både blandt mænd og kvinder. Samlet har TV 2 tabt 8,8 pct. af seerne i alderen 21-50 år. Og ser man alene på TV 2's hovedkanal, så er faldet her 12,2 pct.

Viasat derimod har haft en fremgang på 11 pct., hvilket især tilskrives den nye kanal TV 3 Puls, madprogrammer og så reality-hittet "Paradise Hotel", som Journalisten.dk tidligere på foråret gik i dybden med.

Ifølge flere eskperter, der følger tv-markedet, så er det først og fremmest dårlig planlægning og mangel på stærke programmer, der har kostet TV 2 dyrt. Blandt andet vurderer tv-director hos mediabureauet Carat, Mikael Ostenfeld, at man ikke længere kan være sikker på, hvad TV 2 står for:

"De har ikke været skarpe nok i deres programflade og i deres programplanlægning," udtaler han.

Men også skiftet fra analogt til digitalt signal har kostet for kanalen.

Danskerne ser dog generelt mere tv, hvilket redder TV 2's økonomi, forklarer programdirektør i TV 2 Palle Strøm.

Han lover samtidig et mere spændende tv-program til efteråret.

0 Kommentarer