Seerflugt fra aftennyhederne

DR og TV 2s store nyhedsudsendelser har tabt knap en halv million seere på fem år. Der er ikke plads til fire store udsendelser hver aften, lyder vurderingen ifølge Børsen.

DR og TV 2s store nyhedsudsendelser har tabt knap en halv million seere på fem år. Der er ikke plads til fire store udsendelser hver aften, lyder vurderingen ifølge Børsen.

Danskerne er blevet vant til at få deres nyheder serveret, når og hvor de vil have dem. Ikke mindst i kraft af DR og TV 2s egne satsninger, DR Update og TV2 News.

Derfor samles seerne i stadig mindre grad omkring de store nyhedsudsendelser mellem 18.30 og 22.30. Og det kan få konsekvenser for udsendelserne.

»På lang sigt vil der fortsat være plads til de store nyhedsshows. Men der er ikke plads til fire af dem,« siger TV 2s nyhedschef, Michael Dyrby, til Børsen.

Også Stig Hjarvard, professor i medievidenskab ved Københavns Universitet, vurderer, at det stadige tab af seere over tid vil sætte spørgsmålstegn ved tv-nyhedernes prominente placering.

»I det lange løb kan man forestille sig, at man vil rykke nyhedsprogrammerne noget ud af prime time, i hvert fald på TV 2,« siger Stig Hjarvard.

På kort sigt er der dog ingen ændringer i vente, vurderer professoren. De to kanaler kæmper fortsat om danskernes gunst gennem deres nyhedsudsendelser, der ligeledes er en vigtig brik i public service-forpligtelsen samt kanalernes branding.

En undersøgelse fra Greens Analyseinstitut viser således, at tv-nyheder fortsat er danskernes foretrukne kilde til nyheder. Undersøgelsen viser også, at nyhederne på TV 2 er mest populære, mens DR vinder på troværdighed.

0 Kommentarer