search

Seer-redaktør: Er det væsentligt, at han er somalier?

Jacob Mollerup, der er seernes og lytternes redaktør i DR, kritiserer DR-dækning af mordsagen fra Holstebro. I denne sag blev mistænktes nationalitet nævnt samtidig med, at han blev fremstillet som skyldig.

Jacob Mollerup, der er seernes og lytternes redaktør i DR, kritiserer DR-dækning af mordsagen fra Holstebro. I denne sag blev mistænktes nationalitet nævnt samtidig med, at han blev fremstillet som skyldig.

Den seneste klumme fra Jacob Mollerup tager udgangspunkt i mordsagen fra Holstebro, hvor en kvindelig sagsbehandler blev stukket ihjel. DR udsendte kort efter følgende SMS:

"DR: En sagsbehandler er blevet stukket ihjel uden for Holstebro Jobcenter af en klient – en 28-årig somalier"

Det rejser to spørgsmål hos Jacob Mollerup:

» Hvorfra ved DR, at den 28-årige er skyldig? Og er det vigtigt for sagen, at han er somalier?«

Det første spørgsmål er hurtigt besvaret. DR vidste ikke, om den 28-årige var skyldig og skulle derfor have været mere påpasselig med sprogbrugen, skriver Jacob Mollerup.

Spørgsmålet om, hvorvidt DR skulle have nævnt hans nationalitet er snare til diskussion, mener redaktøren. I den konkrete sag var der ikke oplysninger, der pegede på, at det skulle være relevant, hvor han er født. Derfor mener Jacob Mollerup, at det strider mod de presseetiske retningslinjer om, at slægtsforhold, race, stilling og seksuel orientering ikke bør nævnes, medmindre det har direkte indflydelse på substansen i sagen.

Jacob Mollerup lægger op til diskussion, og han vil have redaktioner i DR til at diskutere problemstillingen i hver enkelt sag. Selv inddrager han en sag fra 2002 i sin diskussion, hvor Jyllands-Posten bragte overskriften "Tre somaliske søskende fik fængselsdomme i voldtægtssag".

Den overskrift udløste kritik fra Pressenævnet, der ikke mente, det var relevant for domsafsigelsen, hvor de tre implicerede var fra. Det fik blandt andet tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen til at kritisere nævnets afgørelse, som han mente, var et angreb på ytringsfriheden.

»Jeg synes, at nævnet er tippet helt ud over kanten,« sagde statsministeren dengang.

Jacob Mollerup erkender, at det er svært at trække grænserne, og det i mange tilfælde vil blive en vurderingssag. Han opfordrer til, at DR udelader oplysninger om etniske forhold i første omgang, indtil de har mere håndfaste beviser på, at det er relevant for sagen.

Læs hele klummen her

Kommentarer
15
Thomas Maxe
29.01.10 10:38
Re: Seer-redaktør: Er det væsentligt, at han er somalier?

Tjah, tjoh.... Gennemsnitligt 24 procent af socialrådgiverne har været udsat for vold, mens 33 procent af de socialrådgivere, der arbejder med beskæftigelse og integration har været udsat for vold:

http://www.socialrdg.dk/Files/Filer/Publikationer/Rapporter/Socialr_dgivernes_psykiske_arbejdsmilj_.pdf

Man kan på DR vælge at lægge et politisk korrekt filter over nyhederne, eller man kan vælge at fortælle, hvad man ved.

Næste spørgsmål i rækken kunne blive, om DR så skal holde op med at fortælle om østeuropæiske kriminelle. Skal de omtales som "udlændinge" eller bare som "mænd" - eller er det kønsdiskrimination? Måske bare som en gruppe unge mennesker. Nå,nej, det er jo aldersdiskrimination....

 

Fremhævet af Journalisten
Jørgen Hansen
29.01.10 11:04
Re: Seer-redaktør: Er det væsentligt, at han er somalier?

@Thomas, jeg synes du forveksler politisk korrekt med etisk korrekt. Og det er ikke nødvendigvis det samme i min optik.

Mht. den konkrete sag, så er jeg enig i, at det er relevant at fortælle, at den mistænkte er udlænding jf. dit link.

Fremhævet af Journalisten
preben nyborg madsen
29.01.10 13:10
Re: Seer-redaktør: Er det væsentligt, at han er somalier?

Jeg er decideret uenig med Mollerup.

Den mørke mand med kniven blev set af vidner, så han er jo så godt som 100 procent sikker en drabsmand.

Og for mig er det helt OK at nævne, at han er fra Somalia.

Og nej, jeg er ikke medlem af Dansk Folkeparti, men nærmere Enhedslisten!

Fremhævet af Journalisten
Søren Larsen
29.01.10 14:44
Re: Seer-redaktør: Er det væsentligt, at han er somalier?

Ja det er væsentligt at nævne at sigtede er somalier.

Hvis politikere og andre beslutningstagere ikke kender til kriminalitetshyppigheden blandt de folk vi lukker ind i landet, ja så kan de ikke sætte ind med de nødvendinge foranstaltninger.

Det må selv den gamle diktatur-beundrer Jacob Mollerup kunne fatte

Fremhævet af Journalisten
Adam Agger
29.01.10 19:55
Re: Seer-redaktør: Er det væsentligt, at han er somalier?
Naturligvis er det værd at nævne, at gerningsmanden er udlænding/somalier. Lad os forestille os, at en dansk indvandrerpolitiker blev stukket ihjel. Ville Mollerup så også mene, at det var ligegyldigt, om gerningsmanden var udlænding eller dansker?
Fremhævet af Journalisten
Anders Heissel
29.01.10 20:36
Re: Seer-redaktør: Er det væsentligt, at han er somalier?

@ Adam Agger - lige netop i en sag om en indvandrerpolitiker ville det have en relevans af få nationaliteten af vide - fordi der kunne være link mellem gerningsmandens nationaltitet og drabet. 

Men at den 28-årige er somalier har så vidt vides ingen relevans - det er (vel) ikke hans nationalitet, der tilsydeladende har drevet ham så langt? Det er vel andre sociale og økonomiske forhold, som ikke direkte har noget med hans nationalitet at gøre. 

Til sammenligning - så vidt jeg kan huske har offentligheden ikke fået af vide, om den sigtede i Maria-sagen fra Herning kommer fra Jylland eller Fyn. For det er vel ikke relevant?

Fremhævet af Journalisten
Katrine Andersen
29.01.10 21:21
Re: Seer-redaktør: Er det væsentligt, at han er somalier?

@ Anders Heissel

Hvor er du langt ude.

VI har at gøre med en udenlandsk statsborger der begår drab i danmark. Det er da ret interessant. I og med at de fleste af os kender lidt til statistikkerne så er selve det faktum at der er tale om en mand med anden etnisk baggrund interessant. Der er et mønster, og det er foruroligende.

Dertil kommer at kulturelle forhold kan spille ind. Der kan være racistiske motiver.

Hans baggrund har betydning for politiske forhold. Hvordan skal vi indrette udlændingeloven, som bekendt et af de mest hotte emner.

At han har udenlandsk baggrund betyder jo at der er tale om en mand der nyder gavn af det danske velfærdssamfund, men som har baggrund i en gruppe der gør det usandsynligt at han har bidraget dertil.

Det er alm. velkendt at somalierne er blandt de absolut dårligtst integrerede i samfundet.

 

Det er jo helt indlysende af stor interesse for os som borgere, vælgere, teknokrater osv. at få oplyst baggrundsinfo om vedkommende.

Det kan nok så meget politisk korrekt nonsens om fynboer og jyder ikke lave om på. Hvorfor så ivrige efter at kamouflere virkeligheden. Hvad er det I er så bange for der skal komme frem ???

Hvad er det vi ikke må høre ?? 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Anders Heissel
29.01.10 22:19
Re: Seer-redaktør: Er det væsentligt, at han er somalier?

@ Katrine

Jeg synes, du generaliserer helt vildt. Du skriver, at somaliere er blandt de dårligst integrerede og at de nyder det danske velfærdssamfund uden at yde. Og du antyder at udlændinge begår mere kriminalitet end andre grupper. Alt sammen sikkert rigtigt - men hvordan kan du påklistre den 28-årige det mærkat? Det ved du da ikke. Motivet til hans tilsyneladende gerning ved vi ikke en pind om - derfor er hans nationalitet ligegyldig.

Jeg vil også frygtelig gerne have af vide, at han var somalier, hvis han bliver dømt.

Hilsen den politisk korrekte...

Fremhævet af Journalisten
Anders Heissel
29.01.10 22:26
Re: Seer-redaktør: Er det væsentligt, at han er somalier?

@ Katrine

Jeg synes du generaliserer helt vildt. Du skriver, at somaliere er de dårligst integrerede og de nyder det danske velfærdssamfund uden at nyde. Og du antyder, at udlændinge begår mere kriminalitet end andre grupper. Alt sammen sikkert rigtigt - men hvordan kan du påklistre den 28 -årige det mærkat? Det ved du eller DR-journalisten da ikke.  Der kan være 117 andre grunde til, at den 28-årige (måske) har begået forbrydelsen. Derfor er hans nationalitet ligegyldig.

Jeg vil også gerne have af vide, at han er somalier - hvis han bliver dømt.

Hilsen den politisk korrekte...

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
29.01.10 23:54
Re: Seer-redaktør: Er det væsentligt, at han er somalier?

Personligt synes jeg, at nationalitetsspørgsmålet først er relevant, hvis det har tilknytning til motivet. Nu er manden for det første ikke dømt, og for det andet aner vi ikke, hvad der ligger bag det brutale drab.

Hvis der er tale om en psykisk syg mand, der har begået et drab på grund af sin sygdom, er det relevant at nævne sygdommen, og så er nationaliteten jo ligegyldig, med mindre sygdommen er opstået på grund af for eksempel traumer, hvad der er tilfældet for en del af de flygtninge, vi tager imod. Hvis der er tale om mand af anden etnisk herkomst end dansk, der har begået drabet på grund af særlige kulturelle forhold, så er nationaliteten relevant. Motivet kan fortælle noget om, hvor en forebyggelsesindsats skal sættes ind. 

Indvandrere og personer med anden etnisk herkomst end dansk er overrepræsenteret i kriminalitetsstatistikkerne, men når man korrigerer for andre forhold såsom social status, falder overrepræsentationen ifølge kriminologer betragteligt. Og hvis vi tager den seneste drabsstatistik fra Danmarks Statistiks statistikbank, blev 11 drab i 2008 begået af mennesker med dansk oprindelse, 4 blev begået af indvandrere og 3 af efterkommere. Når det gælder forsøg på manddrab, blev 13 begået af danskere, 3 af indvandrere og 1 af efterkommere. Ingen af forbrydelserne blev begået af somaliere. Samme år blev 40 somaliere dømt for simpel vold eller grov vold. Det samme blev cirka 1.900 danskere. Tjek eventuelt selv her: http://www.statistikbanken.dk/STRAFNA1

Der er altså ikke noget i statistikken, der godtgør, at somaliere skulle være særligt forbryderiske. Jeg er ikke bange for at få noget frem, alle relevante oplysninger er vigtige for forebyggelse. Men lige nu er der intet, der dokumenterer, at den mulige drabsmands nationalitet har en særlig relevans.

Venligst,

Susanne Sayers

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
30.01.10 13:27
Re: Seer-redaktør: Er det væsentligt, at han er somalier?

Hvor ved DR fra, at han er skyldig. Hvorfor nævner de mandens navn? Hvorfor viser de hans billede?

Clemmensen var endnu ikke dømt!

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2010/01/26115847.htm 

Fremhævet af Journalisten
preben nyborg madsen
30.01.10 15:39
Re: Seer-redaktør: Er det væsentligt, at han er somalier?

Hvad er vi bange for?

Skåret hårdt ind til benet = udlændingene, især fra fattige Somalia, som man ikke ved, hvor man har (eksemplerne er talrige på at dette fattige folkefærd går til yderligheder både med skibsplyndringer og nu også med mord på danskere, som de åbenbart føler sig dårligt behandlet af, selv om de sikkert får akkurat samme behandling som andre).

Jeg tør ikke længere gå på samme fortov som en somalier. Det har jeg da lært ville være dumt. Risikoen gider jeg bare ikke tage over for indvandrere, der ikke er bange for at bruge kniv, når de føler sig dårligt behandlet.

Racisme? Næ! Realisme? Ja. Verden er efterhånden blevet så meget delt i rig-fattig, så at de fattigste reagerer er vel forståeligt. De er blevet snydt og udnyttet så mange år. Nok er nok.

Men det kunne være ønskeligt om debatten skærpedes på det simple spørgsmål: Hvad er vi bange for?

Sandheden? 

 

Fremhævet af Journalisten
Jan Eskildsen
31.01.10 00:33
Re: Seer-redaktør: Er det væsentligt, at han er somalier?
Martensen har misforstået noget. Klemmensen var navnet på den mand, der blev snydt, mens den mand politiet anholdt hedder noget andet, for det var ganske rigtigt tvilsomt af DR at nævne HANS navn.
Fremhævet af Journalisten
Thomas Maxe
31.01.10 13:42
Re: Seer-redaktør: Er det væsentligt, at han er somalier?

@Susanne Sayers: Gerningsmandens etniske oprindelse er i denne sag af afgørende betydning, fordi politiet jagter vidner og derfor har brug for at kunne beskrive ham på baggrund af oplysninger fra vidnerne til selve overfaldet. Her blev gerningsmanden beskrevet som en ung/yngre somalisk mand med ansigtet delvist dækket af et tørklæde. Han flygtede på en sort cykel, og der er i Holstebro som i alle andre byer mange, der cykler ved 8-tiden onsdag morgen, så det har været relevant at beskrive ham nærmere. Hans hudfarve betyder, at han skiller sig lidt ud fra mængden her i Holstebro (uden at du skal lægge noget i dét), og der har ikke været ret meget andet at gå efter, fordi han formentlig har skilt sig af med sit overtøj.

Ifht. dine statistiske oplysninger, så er jeg ikke enig i din fortolkning. Der er heldigvis alt for få drab til at kunne konkludere noget statistisk signifikant vedr. gerningsmandens oprindelsesland. Der er et så spinkelt datagrundlag, at selv det mindste udsving, ville vælte statistikken fuldstændig.

For voldsdommenes vedkommende har du fat i et lidt større datagrundlag, men du sammenligner to forskellige populationer. Det rigtige ville være at sætte de 40 voldsdomme i forhold til, at der 1. januar 2008 var 16.550 indbyggere med Somalia som oprindelsesland. Det svarer til, at 2,42 promille blev dømt for vold. De 1900 indbyggere med Danmark som oprindelsesland svarer til 0,38 promille. Der er altså - stik modsat din konklusion - statistisk belæg for at påstå, at somaliere i 2008 var overrepræsenterede blandt de voldsdømte.

Når det er sagt, er jeg enig i, at man ikke kan og heller ikke bør betegne nogen befolkningsgruppe som mere forbryderisk end andre. Det mener jeg nu heller ikke, at medierne har gjort, i hvert fald ikke i denne sag.

Fremhævet af Journalisten
Jens Erik Bech
01.02.10 07:49
Re: Seer-redaktør: Er det væsentligt, at han er somalier?

Havde han nu skoret et landsholdmål, så var det væsentligt at han blev nævnt med navn og nationalitet.

Det forekommer mig at i et drab er det endnu vigtigere at få  belyst navn og nationalitet.

Al denne racismeangst, har skadet både debat, ytringsfrihed og helhedsforståelse af verden! 

 

 

Fremhævet af Journalisten