Se TIME’s bud på årets bedste billeder

Det hæderkronede TIME Magazine har kåret 2012's bedste fotos fra magasinet. Leder af fotojournalistuddannelsen i Aarhus er ikke overrasket over billederne; de er flotte, magtstereotype og på afstand

Det hæderkronede TIME Magazine har kåret 2012's bedste fotos fra magasinet. Leder af fotojournalistuddannelsen i Aarhus er ikke overrasket over billederne; de er flotte, magtstereotype og på afstand
Når TIME Magazine begiver sig ud i verden med et kamera, står nogle af verdens dygtigste fotografer bag linsen. Og det kan ses, mener leder af fotojournalistuddannelsen Søren Pagter.

Årets bedste billeder fra TIME er flotte og klassiske og viser historisk skelsættende begivenheder – man kan se på dem om fem-seks år og stadig forstå øjeblikkets kraft, mener han. Alligevel mangler Søren Pagter et indblik i del af verdenshistorien. Han hænger sig især i de billedhistorier, TIME har undladt. Der er for eksempel ikke et eneste billede fra Kina eller Sydamerika, men mange fra USA og Rusland.

»Det siger lidt om selvbilledet. Man har en noget konservativ opfattelse af verden og magtens centrum – de vigtige ting sker i USA, hvor der tages smukke billeder, mens voldsbillederne især er fra Afrika. Der er også katastrofebilleder fra USA, men det er æstetiske landskabsbilleder af naturens ødelæggelser, og de er taget på afstand. Verdensbilledet er desværre lidt stereotypt og klichépræget, « siger han til journalisten.dk.

Søren Pagter mener, det er særligt kendetegnende for amerikanske fotografier, at de er meget lidt kommenterende i deres billeder, både visuelt og holdningsmæssigt. Man fortolker sjældent de fotograferede gennem hård blitz eller close up. Man dokumenterer.

»De valgte billeder er TIME's svar på sportsfotografiet – der sker noget lige foran en, og man indfanger øjeblikket. Det slår mig, at der er meget tale om begivenheder med mennesker i det offentlige rum i de udvalgte billeder. Folk smider med sten i det offentlige rum, folk demonstrerer i den offentlige rum, og folk fører valgkamp i det offentlige rum. Langt de fleste billeder er taget udendørs i et rum, der i forvejen har været en event. Der er meget få historier om, hvordan folk lever eller interagerer.«

Det er særligt karakteristisk for det nordiske pressefoto, at man går tæt på folk både fysisk og følelsesmæssig, oplever Søren Pagter. Det nære er ikke på samme måde udbredt i TIME's billedserie:

»Der er en afstand. Vi kommer ikke tæt på folk privat og får noget at vide om livet gennem én person eller én familie, og det er lidt tankevækkende.«

Søren Pagter selv bliver mest ramt af et portræt af en udmattet Obama siddende alene i et baglokale:

»Det piner mig lidt, at jeg skal fremhæve det billede, for jeg synes egentlig ikke, at historien er særlig vigtig. Men det er en ærlighed i det billede, jeg ikke kan finde på samme måde i de andre fotografier. «

Se TIME Magazines bud på årets bedste billeder her.

0 Kommentarer