search

Se og Hør-journalister brugte tys-tys-kilde uden at vide det

Ledelsen på Se og Hør annoncerede over for medarbejderne i 2010, at man stoppede med tys-tys-kilden. Men i virkeligheden fortsatte samarbejdet, og journalister blev uvidende sat til at skrive historier på baggrund af tys-tys-kildens oplysninger, skriver Berlingske

Flere journalister på Se og Hør har tilsyneladende brugt tys-tys-kilden uden at være klar over det.

Berlingske skriver i dag, at den tidligere chefredaktør på Se og Hør Kim Henningsen på et redaktionsmøde i 2010 sagde til medarbejderne, at man havde stoppet brugen af tys-tys-kilden. I realiteten fortsatte man uden at fortælle det til størstedelen af journalisterne på bladet. I et år blev de sat til at skrive historier baseret på kildens oplysninger, indtil daværende nyhedschef, Lise Bondesen, satte en stopper for det:

»Lise Bondesen fik kolde fødder og stoppede samarbejdet endeligt i slutningen af 2011. Hun kunne ikke længere forsvare at sende folk på job på baggrund af oplysningerne fra kilden uden at kunne fortælle dem, hvor vi havde oplysningerne fra,« siger en anonym kilde til Berlingske.

Insisterede på selv at få kilden i røret 

En anden anonym kilde beskriver til avisen, hvordan kulturen på bladet i den periode blev stadig mere lukket:

»Det var mærkeligt, at vi ikke længere kunne diskutere historierne, hvem kilden var eller vores journalistiske valg. Jeg kender tidligere kollegaer, der har insisteret på, at de selv ville have kilderne i røret – også selv om de af cheferne fik besked på, at der var flere kilder til historien, og at de bare kunne gå i gang med at skrive.«

Ifølge Berlingske var det op til det omtalte redaktionsmøde almineligt kendt på Se og Hørs redaktion, at der var en kilde, som kunne noget med kreditkort. Efter redaktionsmødet var det kun ledelsen på Se og Hør og to journalister – blandt andet Ken B. Rasmussen, som med sin bog 'Livet, det forbandede' startede hele Se og Hør-sagen – som kendte til den fortsatte brug af kilden.

Frygtede at blive afsløret af Ken B.  

BT citerede i går en mail sendt fra daværende chefredaktør Kim Henningsen til ledende medarbejdere. Mailen blev sendt i sommeren 2010, samtidig med at man fortalte redaktionen, at man ville stoppe brugen af tys-tys-kilden. Den efterlader ifølge BT det indtryk, at brugen af kilden skulle stoppes af frygt for skattemyndighederne:

”Jeg nået frem til at (…) medarbejdere kun får en flig af den fulde historie omkring baggrunden for at stoppe samarbejdet med PBS-manden. Vi tør ikke risikere, at der pludselig løber en historie om, at Se og Hør frygter skattevæsenet, især ikke på baggrund af den senere tids lækager. I bedes derfor holde de informationer, I har fået, meget tæt på kroppen,” citerer BT.

Avisen fortæller i en anden historie, at Allers næstkommanderende, udgiverdirektør Per Ingdal, har kendt til kilden. I en kort periode var han også vikarierende chefredaktør for Se og Hør, og han har tidligere over for BT benægtet, at han kendte til kreditkort-kilden. Men en mail, som avisen kan citere fra, tyder på det modsatte.

I en korrespondance fra september 2011 mellem daværende chefredaktør Kim Henningsen og Per Ingdal fortæller førstnævnte, at han er betænkelig ved fyringen af journalist Ken B. Rasmussen, fordi han er bange for, at journalisten vil afsløre brugen kreditkort-kilden i andre medier:

”Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at vi løber en risiko ved at afskedige Ken B. Rasmussen i forhold til Se og Hørs omdømme. Som du ved fra din tid som chefredaktør, var Ken B. en af to, som havde kontakt til kilden, der forsynede os med oplysninger om PBS-transaktioner,” står der ifølge BT i mailen, som Per Ingdal svarer på og takker for orienteringen.

Per Ingdal selv har sagt til BT, at det ikke er den fulde mail, og at den fulde ordlyd ville vise, at han ikke kendte til kreditkort-kilden.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen