search

Se og Hør fortryder mordmistanke mod konge

I fredags skrev Se og Hør på deres hjemmeside, at Sveriges konge er mistænkt for mord. Der var ingen kilder. Artiklen, som nu er fjernet, var for stramt vinklet, erkender chefredaktør Niels Pinborg. »Vi er et sladderblad, ikke et kriminalblad, og jeg var simpelthen ikke skarp nok som redaktør« (Opdateret 15.09: Svar fra kongehuset tilføjet)

»Vi kan naturligvis ikke mistænke nogen for noget – det er ganske enkelt ikke vores opgave.«

Sådan siger Se og Hør’s chefredaktør, Niels Pinborg, i dag, efter at bladets hjemmeside i fredags bragte artiklen "Kong Carl Gustaf under mistanke for drab". I artiklen lyder det, at en mand, der tidligere har truet med at offentliggøre kompromitterende billeder af kongen, er blevet myrdet.

"Politiet leder efter en gerningsmand og er stadig på bar bund i efterforskningen, men mistanken om, hvem der står bag henrettelsen, retter sig automatisk også mod den 67-årige konge," skriver Se og Hør.

Bladet har ingen kilder på påstanden, men kongen har et "indlysende motiv" til at hyre en lejemorder til at skaffe den myrdede af vejen, lyder det.

"Der kan være tale om et lejemord, og kongen hører til blandt de personer, som har et indlysende motiv til at skaffe den serbiskfødte Mille Markovic af vejen. Mille Markovic udtalte nemlig for et par år siden, at han havde kompromitterende billeder af kong Carl Gustaf."

Fjernet pga. for stram vinkel

Kort efter publiceringen blev artiklen om mordmistanken mod kong Carl Gustaf dog fjernet fra hjemmesiden igen.

»Vi tog artiklen af igen, fordi den simpelthen var for stramt vinklet. Den skulle ikke have været publiceret i den udformning. Flere steder var den for stramt vinklet, og særligt rubrikken var jo nærmest injurierende,« siger chefredaktør Niels Pinborg til Journalisten.

Han understreger, at han fortsat mener, at mistanken mod kongen er en god og spektakulær historie. I dag overvejer Se og Hør derfor at publicere historien i en ny version, der er vinklet mindre skarpt.

Men i versionen fra i fredags optræder ingen kilder til mistanken. Har I nogen kilder?

»Alle svenske medier beskriver historien på den måde, vi også har beskrevet den. De undrer sig også over mystikken i, at en mand så tæt på kongen er blevet dræbt. Vores artikel var for skarpt vinklet, men alle kan jo have mistanker. Det er ikke kun forbeholdt politiet,« siger Niels Pinborg.

Indskærpet arbejdsgangen

Niels Pinborg fortæller, at der normalt er en arbejdsgang på Se og Hør, som betyder, at en webredaktør læser alle artikler igennem, inden de bliver publiceret. Men det skete ikke i fredags.

»Vi har en del turbulens på webredaktionen for tiden. Men det er ikke nogen undskyldning – jeg skulle ganske enkelt have læst artiklen igennem inden publicering,« siger Niels Pinborg.

Han har benyttet anledningen til at indskærpe arbejdsgangen, som er særligt vigtig i sager som denne:

»Det her er ikke et område, hvor vi har en særlig skarp kompetence. Vi er et sladderblad, ikke et kriminalblad, og jeg har simpelthen ikke været skarp nok som redaktør. Derfor har jeg indskærpet, at når man skriver om kriminalitet, skal man have alle de forbehold, der kan være, med i artiklen. Og så skal det forbi mig til gennemlæsning,« siger han.

Journalisten har været i kontakt med det svenske kongehus, som er tilfreds med, at artiklen om mordmistanken mod Kong Carl Gustaf ikke længere er at finde på Se og Hørs hjemmeside:

»Netversionen af artiklen var ulovlig, og den blev derfor – fornuftigt nok – fjernet igen. Derudover har vi ingen kommentarer for nu,« siger advokat for det svenske kongehus Axel Calissendors. 

Opdateret 15.09 med svar fra kongehuset

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen