Se og Hør forstår ikke udelukkelse

TV 2-programmet Vild med Dans har blacklistet Se og Hør på grund af nøgenbilleder af værten Christiane Schaumburg-Müller. Men ugebladet afviser nu over for journalisten.dk, at billederne er private. De er taget »semioffentligt,« lyder det.
31.08.2012 · 08:56

TV 2-programmet Vild med Dans har blacklistet Se og Hør på grund af nøgenbilleder af værten Christiane Schaumburg-Müller. Men ugebladet afviser nu over for journalisten.dk, at billederne er private. De er taget »semioffentligt,« lyder det.

»Jeg forstår simpelthen ikke at det her kan få TV2 til at nægte os adgang til Vild med Dans«.
Sådan lyder det fra Kim Henningsen, ansvarshavende chefredaktør på Se og Hør, til journalisten.dk efter at TV 2 har nægtet ugebladet adgang til årets udgave af Vild med Dans.

Baggrunden for udelukkelsen er, at Se og Hør i seneste nummer bragte nøgenbilleder af Christiane Schaumburg-Müller, der er vært på årets udgave af det populære danseprogram.

»Som arbejdsgiver for Christiane ser vi det som TV 2's opgave at sikre rammer, der gør hende tryg og i stand til at yde sit bedste - og det er i øjeblikket ikke muligt i selskab med Se og Hør,« citeres TV 2's presseafdeling på seoghør.dk.

Pærer og bananer
»Jeg kan godt forstå, at TV2 vil beskyttede deres medarbejdere, men det her er at blande pærer og bananer. Jeg kan kun ryste på hovedet. TV2 bestemmer selv hvordan de vil drive deres forretning, og jeg bestemmer, hvordan vi driver vores,« siger Kim Henningsen.

»Jeg undrer mig over deres beslutning. Hun må være meget sensibel.«

Kim Henningsen afviser, at Se og Hør har krænket tv-værten. Han understreger, at de pågældende billeder ikke er private.

»Der er tale om billeder taget et semioffentligt sted på en ferie i Thailand. Det er et offentligt hotelresort, hvor Gud og hver mand kan kigge op,« siger han.

Det strider med, at pressejurist Oluf Jørgensen til ekstrabladet.dk har udtalt, at Christiane Schaumburg-Müllers privatliv er blevet krænket.

»Man skal ikke finde sig i, at der skal tages billeder. Sagens kerne er, at hun befinder sig på en terrasse, altså et ikke frit tilgængeligt område, og der skal man have lov til at være privat,« forklarede Oluf Jørgensen.

Men den udlægning afviser Kim Henningsen kategorisk.

»Jeg har godt set kritikken fra Oluf Jørgensen, der jo desværre bliver brugt som orakel, fordi han er professor i jura. Men min juridiske rådgiver siger det stik modsatte. Vi må gerne fotografere, det er ikke privat.«

Se og Hør er med på ferien
Hvis vi ser bort fra juraen, forstår du så ikke, at hun er vred over de billeder?

»Nej. Hun er et af de mest hotte navne i dansk tv. Så når hun tager på ferie, tager Se og Hør med.«

Kim Henningsen varsler på Se og Hørs hjemmeside, at udelukkelsen ikke vil forhindre bladet i at dække begivenheden - »med eller uden Christiane Schaumburg-Müllers deltagelse.«

Kommentar

31/08/2012 - 09:35

Claus Jensen

"Så når hun tager på ferie, tager Se og Hør med."

Fordi det er både ret og rimeligt. Det er jo logik, man ikke kan argumentere imod. Ligesom hvis du vågner op med et hestehoved i din seng. Når du fucker med mafiaen, så får du hestehoved. Når du bliver kendt (årsag: ligegyldig), så tager Se og Hør med på dine ferier. Hvorfor spørger du? Bare fordi. Fordi vi kan. Fordi vi vil tjene penge på at tage med dig på ferie. Du kan ikke sige nej. Eller det kan du faktisk godt, hvis du stiller op, når vi ringer. Hver gang. Så får du til gengæld lov til nogenlunde selv at bestemme, hvor meget tøj, du kan beholde på. Hvis ikke, så fanger vi dig nøgen. Vi skal nok få dig på et eller andet tidspunkt. På en strand. Gennem et vindue. På en "offentlig" terasse. Føj for den lede. 

31/08/2012 - 15:44

Ole Brockdorff

”Som arbejdsgiver for Dirch Passer ser vi det som ABC-teatrets opgave at sikre rammer, der gør ham tryg og i stand til at yde sit bedste - og det er i øjeblikket ikke muligt i selskab med Se og Hør”, meddelte daværende teaterdirektør Klaus Pagh i sensommeren 1976, og understregede meget klart og tydeligt over for pressen, at Dirch Passer havde fået en indført en særlig klausul i sin kontrakt om, at hvis billedugebladets medarbejdere nogensinde fremover viste sig til pressemøder og andet, hvor skuespilleren var til stede, ja, så kunne han uden videre nedlægge arbejdet uden økonomiske repressalier fra arbejdsgiveren.

 

Årsagen til Dirch Passers raseri og boykot af Se og Hør?

 

Tja, nogle få måneder forinden kom det til offentlighedens kendskab, at Dirch Passer og Hanne Passers ægteskab med hinanden var gået i opløsning, og Se og Hør med chefredaktør Mogens E. Pedersen (MEP) i spidsen var naturligvis interesseret i en større reportage om, hvad der var sket mellem de to kendte mennesker. Imidlertid ønskede hverken Dirch eller Hanne, at tale om deres ødelagte ægteskab i pressen, og derfor sprængte Se og Hør alle rammerne for anstændig journalistik, så de kunne få historien over alle historier foran alle de andre medier.

 

Se og Hør sendte derfor en journalist ud til Dirch og Hanne Passers private adresse på et tidspunkt, hvor ingen af de to forældre var hjemme, og her interviewede billedugebladets topreporter parrets 10-årige datter Josefine om fars og mors forestående skilsmisse. Uden etiske og moralske betænkeligheder af nogen art. Slutresultatet var da også en stort opsat ”tåreperser” i det efterfølgende nummer, fordi Josefine med sin unge alder overhovedet ikke havde mulighed for, at kæmpe imod billedugebladets åndelige manipulation af hende.

 

Dirch Passer gik fuldstændig amok på Se og Hør.

 

Kort efter mødte han den ansvarlige redaktionschef Mogens ”Mugge” Hansen til en større fest på hotel Scandinavia i København, og her klaskede han for øjnene af hele Danmark en stor lagkage i hovedet på nu afdøde ”Mugge”, udelukkende som hævn for den usle måde, som ”Mugge” og Se og Hør behandlede hans familie på. I næsten halvandet år nægtede Dirch Passer, at have noget som helst at gøre med billedugebladets medarbejdere, og fik derfor indført den nævnte klausul i alle sine kontrakter med teaterdirektørerne.

 

Først i forsommeren 1977 tilgav den folkekære skuespiller Se og Hør af hensyn til sit engagement som klovn i Cirkus Benneweis sammen med Preben Kaas, men også fordi daværende chefredaktør Mogens E. Pedersen (MEP) oprigtigt undskyldte for billedugebladets adfærd over for en 10-årig datter til Dirch og Hanne, hvor man overskred alle grænser for privatlivets fred. Herefter blev situationen normaliseret mellem skuespilleren og billedugebladet, der efterfølgende kunne bringe et større interview med Dirch Passer fra cirkusmanegen med Sven Henrik som journalist.

 

Hvad er min pointe med denne sande historie?

 

Tja, man skulle jo tro, at chefredaktør Kim Henningsen fra Se og Hør havde afluret sin lektie efter retssagen mellem Se og Hør og Andrea Elisabeth Rudolph, den tidligere værtinde i ”Vild med dans”, som den 10. juni 2010 fik billedugebladet dømt i Højesteret for krænkelse af privatlivets fred, udelukkende fordi man bragte halvnøgne billeder af Andrea under hendes graviditet på en offentlig strand. Sagen kom til at koste mange penge for billedugebladet i erstatning og sagsomkostninger, men chefredaktør Henningsen tromler bare videre i samme rille, og er tilsyneladende blottet for enhver moral og etik over for kendte mennesker. Henningsen betragter alle de kendte som lovligt ”jaget vildt” og ”byttedyr”, der må finde sig i enhver overtrædelse af lovgivningen om privatlivets fred, og chefredaktøren kender tilsyneladende ikke ordet ”undskyld” af et ærligt hjerte, som hans forgænger MEP kunne det med Dirch Passer.

 

Men når chefredaktør Kim Henningsen kommer med en syg forklaring om, ”at der er tale om billeder, der er taget på et semioffentligt hotelresort på en ferie i Thailand”, har manden formentligt drukket for mange sjusser i selskab med sine amoralske medarbejdere, for der står ingen som helst steder nedfældet, at fordi en person er kendt i dansk tv, så har Se og Hør lov til at tage med hende på ferie og udpensle hendes privatliv, og derfor har TV 2 naturligvis lov til at bortvise billedugebladet til ”Vild med dans” på vegne af værtinden Christiane Schaumburg-Müller.

 

Chefredaktøren bør måske gennemlæse Andrea Elisabeth Rudolph-dommen igen.

 

31/08/2012 - 15:48

Skriv for- og efternavn

Uanset hvor ubehageligt det må være for værten, forstår jeg så ikke, at TV2 går ind og udelukker et medie, fordi en af deres ansatte har et privat udestående med dette.
Og jeg er egentlig ret enig med EB's leder i dag.

31/08/2012 - 17:50

Mikael Nielsen

Hvis jeg var SE og HØR gad jeg ikke dække denne semi-nyhed som vild med dans er, men jeg kan da godt se at SE og HØRs læserskare nok netop er den slags mennesker, som finder Vild med dans underholdende. Forstå det hvem der kan.

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04