Se listen: Så meget har Berlingske Media åbnet og lukket på ti år

Berlingske Media har på 10 år været igennem utallige omstillinger. Nu skal der satses på kerneforretningen. ”De sidste rester af Lisbeth Knudsens fingeraftryk fra koncernen er fjernet med stor effekt,” siger Lasse Jensen. Se listen over projekterne her

I en årrække troede ledelsen i Berlingske Media, at volumen og nye forretningsområder var vejen til succes. Berlingske Media lavede eget nyhedsbureau, popradio, købte magasiner, udgav singles og investerede i sites som Netdoktor.

I dag er mange af aktiviteterne lukket eller solgt fra. Det viser en liste, Journalisten har lavet over de seneste 10 års udvikling i koncernen.

Mediekommentator Lasse Jensen siger, at med husets nye strategi ”er de sidste rester af Lisbeth Knudsens fingeraftryk fra koncernen fjernet med stor effekt. Næsten intet er tilbage”, siger han.

Skærer ind til benet

Lisbeth Knudsen var øverste koncernchef i perioden fra 2007 til oktober 2015. Hun blev efterfulgt af Mette Maix. Den 1. december 2017 tiltrådte Anders Krab-Johansen som koncerndirektør.

Lasse Jensen roser Lisbeth Knudsen for at afprøve mange nye ting.

”Men hun var ikke god til at lukke. En række aktiviteter blev en klods om benet. Nu skærer de belgiske ejere helt ind til benet. Og de vil have overskud,” siger han.

Han siger, at Berlingske Media de seneste 10 år har været ude i en geografisk og erhvervsmæssig ekspansion, som i en række tilfælde ikke har haft meget med kerneforretningen at gøre.

”Nu er de i dén grad tilbage ved kerneforretningen. I dén grad,” siger han.

Større pres end de fondsejede

Medieforsker på RUC Mark Ørsten siger, at en liste over initiativer i andre mediehuse også ville blive omfattende. Men listen for Berlingske Media er længere, fordi koncernen har været under større pres.

”Berlingske Media har været mere kommercielt styret og under større pres end de fondsejede konkurrenter,” siger han.

Derfor har ledelsen været nødt til at prøve nogle ting hurtigt.

”Hvis økonomien havde været mere stabil, kunne man have tænkt mere langsigtet og givet det mere spilletid,” siger Mark Ørsten.

Nye ejere med nye idéer

Berlingske Media har ifølge Mark Ørsten været igennem mange omstillinger. Ofte flere gange om året. Nogle projekter har handlet om at udvikle kerneforretningen (fx at tilbyde Berlingske som aftenavis på iPad). Andre har været forsøg på at tilbyde nye ydelser (Fx Netdoktor og Pop FM) eller komme ind på nye områder (fx at lave sig eget nyhedsbureau).

Koncernen var i årene fra 2006 til 2014 ejet af den britiske kapitalfond Mecom. Siden 2014 har ejeren været belgiske De Persgroep.

”Når der er kommet en ny ejer, er der også kommet en ny strategi. Man må håbe, at de belgiske ejere er kommet for at blive. Berlingske Media har brug for ro til at se, om den nye strategi virker, før man kommer med en ny – også for medarbejdernes skyld,” siger han.

Lisbeth Knudsen: Fra ekspansiv til defensiv

Lisbeth Knudsen forklarer om udviklingen i en mail, at Mecoms strategi var ekspansiv under Mecoms ejerskab, da hun tiltrådte i 2007.

”Den blev mere og mere defensiv, efterhånden som den økonomiske krise i Mecom tog til, og behovet for besparelser og kortsigtet likviditet tog til, indtil Mecom til sidst reelt brød sammen og frasolgte alle aktiviteter,” skriver hun.

De Persgroups strategi var helt anderledes og byggede på at skære alt væk og fokusere på en meget mindre kerneforretning, forklarer hun.

”Disse ejerskift og strategiskift afspejler sig jo helt ned i alle detaljer af, hvad der er sket her undervejs,” forklarer hun.

Lisbeth Knudsen ønsker ikke at udtale sig om det seneste strategiskift.

Lasse Jensen siger om chancen for, at Berlingske Media kan få succes i en mere digital udgave:

”Det bliver svært. Det bliver rigtigt svært.”

BERLINGSKE MEDIA 2008-2018

2008. Det Berlingske Officin skifter navn til Berlingske Media.

2008. Berlingske Media lancerer otte nye selvstændige websites. Blandt andre Lidtmere.dk (i dag shop.b.dk), dinepenge.dk (lukket) og fri.dk (lukket).

2008. Berlingske slår sportsredaktionerne på Berlingske, Urban og BT sammen.

2009. Berlingske Lokale Medier lancerer det hyperlokale communityside dinby.dk (i dag ejet af Jysk Fynske Medier).

2009. Berlingske Media udgiver Magasinet Bilen (lukker i 2011).

2010. Berlingske Media Forlag (nu under afvikling).

2010. Sweetdeal lanceres.

2009. Nyhedsmagasin Ugen.dk lanceres (og lukker efter kort tid).

2010. Berlingske Nyhedsmagasin lukker som selvstændigt magasin.

2010. Berlingske Media erhverver 25 procent af aktierne i Boliga.dk (sælger dem igen i 2013).

2011. Erhvervsbladet lukker.

2010. Pop FM går i luften med velkendte hits og nyheder fra BT (lukker nu på grund af ny strategi).

2011. Sundhedsportalen Netdoktor erhverves (andelen bliver solgt igen i 2013 sammen med altomboern.dk, kvit.dk og medicininstruktioner.dk).

2011. Rejsemagasinet Escape lanceres (lukker i 2013).

2011. Berlingske Media vinder sammen med People Group udbuddet af en ny landsdækkende radiokanal: Radio24syv.

2012. Berlingske Media forlader Ritzau og laver sit eget nyhedsbureau (lukker i 2015).

2012. Gratisavisen Urban lukker efter 11 år.

2012. Urban genopstår fire måneder senere som UrbanKBH (Lukker efter et år)

2013. Berlingske Media laver bureau for sponsoreret indhold, Public Impact. 

2013. Berlingske Aften udkommer på iPad klokken 17 (lukket).

2013. Berlingske udgiver singles (stopper efter kort tid).

2013. Berlingske Media sælger sine aktier i Jobzonen til JP/Politikens Hus.

2013. Berlingske Media sælger ejerandele i Syddanske Medier.

2013. Berlingske Media frasælger otte sjællandske og seks jyske ugeaviser.

2014. Børneavisen Kids News udkommer (lukker nu med ny strategi).

2014. Berlingske laver ugentligt web tv-program med Kathrine Lilleør som vært (lukker efter kort tid).

2015. Berlingske Media sælger Midtjyske Medier til Jysk Fynske Medier – blandt andre Århus Stiftstidende og Viborg Stifts Folkeblad.

2015. BT lancerer bite.dk (lukket).

2015. Berlingske vil outsource rejsetillæg til bureauet Wunderkind.

2015. TV 2 og Berlingske indgår aftale om at lave en business-kanal, men Berlingske trækker sig fra samarbejdet.

2016. BT og MX bliver til BTMX.

2016 Tillægget ”B Søndag” afløser lørdagssektionen FRI og søndagssektionen MS. (B Søndag lukker nu med den nye strategi)

2017. Freeway og Berlingske Media lancerer spilop.dk (lukket).

2017. Trykkeri i Avedøre lukker.

2017. BT nedlægger fotoafdelingen.

2017. Berlingske meddeler, at man ”satser stærkt på business.dk” (business.dk lukker nu med ny strategi).

2017. BT meddeler, at man udvider betalingsmodellem BT Plus (lukker nu med ny strategi).

2018. Ritzaus Bureau overtager Scanpix.

2018. Kids News og aok.dk, business.dk og mx.dk lukker. BT Plus lukker. POP FM-licens fornys ikke. Sidelayout af BT og Berlingske outsources. Berlingske Medias Forlag er under afvikling. Berlingskes hovedprodukt bliver et digitalt abonnement til 99 kroner om måneden.

Kilder: Berlingske Media, CVR, journalisten.dk mm.

Listen er ikke komplet.

0 Kommentarer