Den 6. marts kåres Årets Pressefoto ved en prisfest i København. Men bag kulisserne står også en anden konkurrence hvert år – nemlig mellem verdens kameraproducenter. Hvad foretrækker fotograferne selv?
I år er 45 procent af 3.413 indsendte billeder til Årets Pressefoto taget med et Canon-kamera. Sidste år var det 58 procent, og året forinden 67 procent.
Den klare toer er Nikon, som i år står for 23 procent af de indsendte skud.
Du kan gå på opdagelse i tallene i Journalistens visualisering nedenfor. Den øverste graf viser fordelingen mellem Canon, Nikon og andre kameramærker på de indsendte fotos til Årets Pressefoto fra 2006 og til i dag. I grafen nederst kan du se det samlede antal indsendte fotos år for år.
Ved at føre musen over graferne kan du se de præcise tal.
Pressefotografforbundet oplyser til Journalisten, at den høje andel af billeder netop i år, som hverken er taget med Canon eller Nikon, til dels skyldes en ny måde at opgøre det på. Det tal er derfor ikke direkte sammenligneligt med de andre år. Men Pressefotografforbundet oplyser, at tallet for 2014 blandt andet rummer en del billeder taget med film, med et Leica (2 %) eller med andre modeller og mærker (alle under 1 % hver).
7 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Det er svært at opdrage redaktører og andre til at bruge fotonavn, når journalisten ikke selv bruger andet en kønsløse billeder på deres site, der er ikke noget der hedder Colourbox, der må være en fotograf bag ved.
Hvis tallet for "andre mærker" ikke er sammenligneligt med andre år, så er tallene for Canon og Nikon da heller ikke, når tallene er gjort relative i forhold til hinanden. Hvis "andre mærker" optalt på en sammenlignelig måde ville ændre "andre mærker" til en andel på fx 10 pct., så ville Canons andel stige til 58 pct. ligesom sidste år.
Så man burde nok undlade at konkludere meget udelukkende på de her fremviste tal. Men hvis ellers optællingerne for Canon og Nikon er til at stole på for og sammenlignelige for de to seneste år, så har Canon altså STRAMMET grebet om føretrøjen i dysten med Nikon - modsat af hvad I skriver. Det indbyrdes forhold mellem kun de to var sidste år 60/40 i Canons favør. I år er det steget til 66/34 i Canons favør.
Jeg tillader mig at konstatere, at billedet til artiklen er taget af den kendte fotograf Colourbox !
Kære Rasmus
Du har ret. Det er den centrale pointe. Og som det fremgår af teksten, så har vi foreløbigt lidt af et mysterium her:
Pressefotografforbundet oplyser til Journalisten, at den høje andel af billeder netop i år, som hverken er taget med Canon eller Nikon, til dels skyldes en ny måde at opgøre det på. Det tal er derfor ikke direkte sammenligneligt med de andre år. Men Pressefotografforbundet oplyser, at tallet for 2014 blandt andet rummer en del billeder taget med film, med et Leica (2 %) eller med andre modeller og mærker (alle under 1 % hver).
Er det ikke mere interessant at brugen af andre mærker end Canon og Nikon er steget fra 3% til 32% på et enkelt år? Eller er det en fejl i grafikken?
Flere