
Colourbox
Den 6. marts kåres Årets Pressefoto ved en prisfest i København. Men bag kulisserne står også en anden konkurrence hvert år – nemlig mellem verdens kameraproducenter. Hvad foretrækker fotograferne selv?
I år er 45 procent af 3.413 indsendte billeder til Årets Pressefoto taget med et Canon-kamera. Sidste år var det 58 procent, og året forinden 67 procent.
Den klare toer er Nikon, som i år står for 23 procent af de indsendte skud.
Du kan gå på opdagelse i tallene i Journalistens visualisering nedenfor. Den øverste graf viser fordelingen mellem Canon, Nikon og andre kameramærker på de indsendte fotos til Årets Pressefoto fra 2006 og til i dag. I grafen nederst kan du se det samlede antal indsendte fotos år for år.
Ved at føre musen over graferne kan du se de præcise tal.
Pressefotografforbundet oplyser til Journalisten, at den høje andel af billeder netop i år, som hverken er taget med Canon eller Nikon, til dels skyldes en ny måde at opgøre det på. Det tal er derfor ikke direkte sammenligneligt med de andre år. Men Pressefotografforbundet oplyser, at tallet for 2014 blandt andet rummer en del billeder taget med film, med et Leica (2 %) eller med andre modeller og mærker (alle under 1 % hver).
7