search

Se grafen – Canon taber terræn ved Årets Pressefoto

I år er 3.413 billeder sendt ind til Årets Pressefoto. De fleste er taget med Canon-kameraer, men førertrøjen sidder løsere, end den plejer, i dysten med Nikon. Se tallene her

Den 6. marts kåres Årets Pressefoto ved en prisfest i København. Men bag kulisserne står også en anden konkurrence hvert år – nemlig mellem verdens kameraproducenter. Hvad foretrækker fotograferne selv?

I år er 45 procent af 3.413 indsendte billeder til Årets Pressefoto taget med et Canon-kamera. Sidste år var det 58 procent, og året forinden 67 procent.

Den klare toer er Nikon, som i år står for 23 procent af de indsendte skud.

Du kan gå på opdagelse i tallene i Journalistens visualisering nedenfor. Den øverste graf viser fordelingen mellem Canon, Nikon og andre kameramærker på de indsendte fotos til Årets Pressefoto fra 2006 og til i dag. I grafen nederst kan du se det samlede antal indsendte fotos år for år.

Ved at føre musen over graferne kan du se de præcise tal.

Pressefotografforbundet oplyser til Journalisten, at den høje andel af billeder netop i år, som hverken er taget med Canon eller Nikon, til dels skyldes en ny måde at opgøre det på. Det tal er derfor ikke direkte sammenligneligt med de andre år. Men Pressefotografforbundet oplyser, at tallet for 2014 blandt andet rummer en del billeder taget med film, med et Leica (2 %) eller med andre modeller og mærker (alle under 1 % hver).
 

Kommentarer
7
Mads Jensen
02.03.15 12:49
Fint med rå tal og flot
Fint med rå tal og flot grafik, men det interessante er vel, hvorfor Nikon haler ind på canon. Tilgiv mig, hvis jeg har overset noget i jeres dækning, men uden et forsøg på årsagsforklaring eller problematisering er det da inderligt ligegyldigt, hvilken type kamera der foretrækkes.
Fremhævet af Journalisten
Lars Bahl
02.03.15 13:41
hej - jeg er skiftet til Fuji
hej - jeg er skiftet til Fuji-x og sælger derfor ud af en masse Canon-udstyr. Er der nogle der har brug for noget?
Fremhævet af Journalisten
Rasmus Hasager
02.03.15 14:09
Er det ikke mere interessant
Er det ikke mere interessant at brugen af andre mærker end Canon og Nikon er steget fra 3% til 32% på et enkelt år? Eller er det en fejl i grafikken?
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
02.03.15 14:25
Kære Rasmus

Kære Rasmus

Du har ret. Det er den centrale pointe. Og som det fremgår af teksten, så har vi foreløbigt lidt af et mysterium her:

Pressefotografforbundet oplyser til Journalisten, at den høje andel af billeder netop i år, som hverken er taget med Canon eller Nikon, til dels skyldes en ny måde at opgøre det på. Det tal er derfor ikke direkte sammenligneligt med de andre år. Men Pressefotografforbundet oplyser, at tallet for 2014 blandt andet rummer en del billeder taget med film, med et Leica (2 %) eller med andre modeller og mærker (alle under 1 % hver).
Fremhævet af Journalisten
Lars Skov
02.03.15 14:47
Jeg tillader mig at
Jeg tillader mig at konstatere, at billedet til artiklen er taget af den kendte fotograf Colourbox !
Fremhævet af Journalisten
Thomas Stærmose
02.03.15 22:30
Hvis tallet for "andre mærker
Hvis tallet for "andre mærker" ikke er sammenligneligt med andre år, så er tallene for Canon og Nikon da heller ikke, når tallene er gjort relative i forhold til hinanden. Hvis "andre mærker" optalt på en sammenlignelig måde ville ændre "andre mærker" til en andel på fx 10 pct., så ville Canons andel stige til 58 pct. ligesom sidste år.

Så man burde nok undlade at konkludere meget udelukkende på de her fremviste tal. Men hvis ellers optællingerne for Canon og Nikon er til at stole på for og sammenlignelige for de to seneste år, så har Canon altså STRAMMET grebet om føretrøjen i dysten med Nikon - modsat af hvad I skriver. Det indbyrdes forhold mellem kun de to var sidste år 60/40 i Canons favør. I år er det steget til 66/34 i Canons favør.
Fremhævet af Journalisten
mogens laier
05.03.15 16:31
Det er svært at opdrage
Det er svært at opdrage redaktører og andre til at bruge fotonavn, når journalisten ikke selv bruger andet en kønsløse billeder på deres site, der er ikke noget der hedder Colourbox, der må være en fotograf bag ved.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen