EU blæser til kamp for privatliv på nettet med ny kortfilm. Filmen er en slet skjult kritik af Facebook.
EU blæser til kamp for privatliv på nettet med ny kortfilm. Filmen er en slet skjult kritik af Facebook.
Det er nok de færreste, der ved, at dagen i dag er udråbt til Data Protection Day. Men Europa-Kommissionen har valgt at fejre dagen med en kortfilm.
Filmen skal minde os om at beskytte vores private oplysninger på nettet. I filmen er det en chef, der sidder og lurer i Facebook-billeder under en jobsamtale.
»Think before you share your personal data! http://youtu.be/v4IIH3sJIMc 28 January is #Data #Protection Day. Spread the word!« har Europa-Kommissionens kommunikationsfolk netop skrevet på kommissionens Twitter-profil.
Flere kritiske røster har advaret imod at forherlige Facebook og andre sociale medier, fordi de kan misbruge de personfølsomme oplysninger og data, de forvalter. Blandt andre Berlingske Medias redaktionelle udviklingschef, Pernille Tranberg, har advaret imod for megen tillid til Facebook.
Også i Dansk Journalistforbunds (DJ) hovedbestyrelse er der kritiske røster. I forbindelse med DJ's relancering af hjemmesiden Journalistforbundet.dk faldt der på hovedbestyrelsens møde i går kritik af DJ's forhold til Facebook.
På den nye hjemmeside tilkendegives det grafisk, at "DJ elsker Facebook".
»Facebook er en stor multinational koncern, der overtager vores rettigheder,« sagde Lars Lindskov, medlem af hovedbestyrelsen og formand for Pressefotograferne.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.