search

SDU-pris solgt til Se og Hør

Tidligere kunne praktikanterne på SDU blive hædret i form af Jern Henrik-prisen. Når prisen uddeles den 25. oktober i år har prisen skiftet navn til SE og HØR-prisen.

Tidligere kunne praktikanterne på SDU blive hædret i form af Jern Henrik-prisen. Når prisen uddeles den 25. oktober i år har prisen skiftet navn til SE og HØR-prisen.

For 15.000 kroner har SE og HØR købt retten til navnet på KaJOs (Kredsen af Journaliststuderende ved Syddansk Universitet, Odense) pris. TV 2, som sponsorerede Jern Henrik-Prisen i fire år, har trukket sig.

»I bestyrelsen gik debatten ikke på, hvem der sponserer prisen. I princippet kunne det lige så godt være Politiken eller Wendy-bladet, som købte retten til navnet. I stedet brugte vi tid på at diskutere, om vi var villige til at sælge vores navn,« forklarer bestyrelsesmedlem i KaJO Trine Birk.

Hun har haft ansvaret for sponsoreringen af Jern Henrik-prisen. Selv om navnet på prisen er ændret, foregår indstilling, nominering, udvælgelse og uddeling på samme måde, som det plejer.

»Vi tror ikke på, at vinderne af SE og HØR-prisen bliver mindre glad for prisen. Intet er forandret foruden navnet, og SE og HØR har intet at skulle sige i forhold til udvælgelsen,« siger Trine Birk.

Bestyrelsen i KaJO har diskuteret det etiske i at lade sig sponsorere af et kommercielt medie.

»Vi går ikke på kompromis med indholdet. Vi kan godt se det etiske dilemma, og vi ved, der vil komme en debat om det. Men hvis branchen peger fingre ad os, vil vi også have lov til at pege fingre ad dem. Ingen af de mange adspurgte, foruden SE og HØR, var villige til at sponsorere os. Og uden dem ville vi ikke have nogen pris. Vi er glade for, at SE og HØR vil sponsorere prisen,« siger Trine Birk.

Kommentarer
2
Rasmus Mark Pedersen
25.09.08 15:30
Navn på SDU-pris solgt til Se og Hør

Nu er det jo ikke prisen, der er solgt til Se og Hør, som overskriften ellers påstår. Det er navnet på prisen. Se og Hør kan hverken få lov til at bestemme dommerkomité, nominerede eller vindere. Desuden bliver den markedsført med teksten: "Se og Hør-prisen med uddeling af Jern-Henrik-statuetten og 15.000 kroner" - ligesom Jern-Henrik stadig indgår i logoet. Derfor vil jeg mene, at der ikke er dækning for overskriften.

Rasmus Mark Pedersen, bestyrelsesmedlem i KaJO

Fremhævet af Journalisten
Filip Schwartz Kirkegaard
25.09.08 19:37
Re: SDU-pris solgt til Se og Hør
Se og Hør har jo ofte svært ved at få en praktikant. Ikke mærkeligt, at de gerne vil slå mediet fast i kredsene.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen