Tidligere kunne praktikanterne på SDU blive hædret i form af Jern Henrik-prisen. Når prisen uddeles den 25. oktober i år har prisen skiftet navn til SE og HØR-prisen.
For 15.000 kroner har SE og HØR købt retten til navnet på KaJOs (Kredsen af Journaliststuderende ved Syddansk Universitet, Odense) pris. TV 2, som sponsorerede Jern Henrik-Prisen i fire år, har trukket sig.
»I bestyrelsen gik debatten ikke på, hvem der sponserer prisen. I princippet kunne det lige så godt være Politiken eller Wendy-bladet, som købte retten til navnet. I stedet brugte vi tid på at diskutere, om vi var villige til at sælge vores navn,« forklarer bestyrelsesmedlem i KaJO Trine Birk.
Hun har haft ansvaret for sponsoreringen af Jern Henrik-prisen. Selv om navnet på prisen er ændret, foregår indstilling, nominering, udvælgelse og uddeling på samme måde, som det plejer.
»Vi tror ikke på, at vinderne af SE og HØR-prisen bliver mindre glad for prisen. Intet er forandret foruden navnet, og SE og HØR har intet at skulle sige i forhold til udvælgelsen,« siger Trine Birk.
Bestyrelsen i KaJO har diskuteret det etiske i at lade sig sponsorere af et kommercielt medie.
»Vi går ikke på kompromis med indholdet. Vi kan godt se det etiske dilemma, og vi ved, der vil komme en debat om det. Men hvis branchen peger fingre ad os, vil vi også have lov til at pege fingre ad dem. Ingen af de mange adspurgte, foruden SE og HØR, var villige til at sponsorere os. Og uden dem ville vi ikke have nogen pris. Vi er glade for, at SE og HØR vil sponsorere prisen,« siger Trine Birk.
2