SDU lancerer nyt anti-kommunikations-fag

Selvom kommunikationsmarkedet for journalister vokser, nægter SDU at uddanne til kommunikation. Tværtimod skal et nyt fag ruste de studerende til at bekæmpe PR-kollegerne, fortæller studieleder Peter Bro.

Selvom kommunikationsmarkedet for journalister vokser, nægter SDU at uddanne til kommunikation. Tværtimod skal et nyt fag ruste de studerende til at bekæmpe PR-kollegerne, fortæller studieleder Peter Bro.
På Danmarks Medie- og Journalisthøjskole satser man stadigt mere på at brede uddannelsen ud, så den også indebærer fag i kommunikation. Det skal ruste de studerende til et arbejdsmarked, hvor mange af dem ender med at sidde i en kommunikationsafdeling i stedet for på en redaktion.

Men på Syddansk Universitet (SDU) går de den modsatte vej. De har ganske vist netop oprettet et nyt fag i kommunikation og PR, men…

»Vi har ikke lavet det fag for at lære vores studerende at lave PR, vi har snarere lavet det for at de skal blive bedre til at lave journalistik imod elitekilder og professionelle PR-folk, « siger studieleder Peter Bro til Journalisten.dk

Det nye fag er det seneste led i SDUs fokus på journalistik frem for kommunikation.

»Der er mere end 30 kommunikationsuddannelser i landet, så det felt er ganske godt fyldt ud i forvejen. Vi vil hellere satse på det, vi er bedst til, så vi har et knivskarpt fokus på journalistikken,« siger Peter Bro.

Han understreger, at det ikke betyder, dimittender fra SDU ikke må tage et kommunikationsjob.

»Det er ikke sådan, at jeg ringer og slår mine tidligere studerende i hovedet, hvis de for et kommunikationsjob. Men det handler om at holde sig for øje, hvad vi synes er vigtigst her på stedet,« siger Peter Bro.

Kommunikationsbranchen er i vækst, og mange journalister ender i kommunikationsstillinger. Uddanner I ikke de studerende til fortiden, hvis I ikke sørger får, de kommer ud med den slags egenskaber?

»Nej, jeg tænker tværtimod: Vi kan være med til at udvide det journalistiske marked. Udviklingen i andre lande viser, at journalister også i stigende grad får til opgave at uddanne andre mennesker på læreanstalter eller i organisationer – men hvor det handler om forskellige former for journalistik, ikke PR.«

Peter Bro mener også, journalistiske egenskaber i fremtiden kan blive vigtige i ledelse, for eksempel evnen til at sætte fokus på problemer.

»Jeg tror ikke, vi er fortidens uddannelse. Jeg tror tværtimod, vi er fremtidens uddannelse, hvis vi altså gør det godt,« siger han.

Men kommer dine studerende ikke til at mangle nogle egenskaber i konkurrencen på arbejdsmarkedet?

»Jo, men hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg mindre bekymret for det. Min primære bekymring er, at de skal være skarpe på de journalistiske færdigheder. Og jeg tror faktisk, det er derfor, mange kommunikationsfolk forsøger at hapse dem, når de er færdige her.«

0 Kommentarer