search

SCOREKORT TIL JOURNALISTER

Journalister skal fremover have et scorekort, hvor chefen tydeligt kan se hvor mange linier, der bliver produceret af den enkelte journalist. Sådan lød et forslag fra en tidligere dagbladsdirektør, der på Dansk Journalistforbunds tillidsmandsstævne kom med forslag til måder at effektivisere på.
Journalister skal fremover have et scorekort, hvor chefen tydeligt kan se hvor mange linier, der bliver produceret af den enkelte journalist. Sådan lød et forslag fra en tidligere dagbladsdirektør, der på Dansk Journalistforbunds tillidsmandsstævne kom med forslag til måder at effektivisere på.

»Der mangler en præstationskultur på aviserne. I dagligvarebranchen kan forretningerne måle sig med hinanden, og det er med til at sætte medarbejderne op. Tør journalister lade sig måle,« spurgte Steen Gede, tidligere direktør for Berlingske-koncernen, og i talende stund administrerende direktør i FDB.
Spørgsmålet blev stillet på et tillidsmandsmøde for dagbladene i Odense i slutningen af september. Og det fik de 100 fremmødte tillidsmænd til at smile, mumle og ryste på hovedet. Men Steen Gede mente det skam ganske alvorligt.
»I dag er det jo sådan, at 25 procent af journalisterne skriver 75 procent af avisen. Er det rimeligt,« spurgte Steen Gede, der endnu engang blev afbrudt af en højlydt mumlen.
På overheaden havde han lagt et skema, et såkaldt scorekort.
»I dagligvarebranchen har vi sådan et scorekort til medarbejderne. På det kan vi lægge en række faktorer sammen og så se på bundlinien, hvordan medarbejderen har klaret sig inden for forskellige områder. Det kunne man godt forsøge at bruge på journalister,« sagde Steen Gede, som en uge efter mødet blev afskediget som administrerende direktør i FDB.
Lidt mere konkret går hans ide ud på, at skemaet skal fyldes ud med fakta som, hvor mange linier, den enkelte journalist skriver i avisen, hvor mange forside-historier han har, hvor meget debat de skaber og, hvor mange gange hans historier bliver citeret i andre medier.
Steen Gede mener, at vinderen af den igangværende dagbladskrig, vil blive den avis, der kan øge effektiviteten mest og dermed mindske sine omkostninger. Lave bedst avis for færrest penge. Og scorekortet er en måde at opnå det mål på.

Synligt i forvejen
Tillidsrepræsentant Dorrit Saietz fra Aktuelt følte sig godt underholdt af Steen Gede.
»Jeg undrer mig dog over, at I ikke i dagligvarebranchen har mere succes med score-kortet. I har da stadig mange dårlige varer til alt for høje priser.«
Dorrit Saietz mente i øvrigt, at journalisters arbejde er meget synligt i forvejen.
»Produktet kan jo ses i avisen hver dag. Og vores løn er også i høj grad bestemt af de personlige tillæg, cheferne giver. Hvad med i stedet at lave scorekort til cheferne?«.
Formanden for Danske Dagblades Forening Jens Stampe, var også med til mødet, og selvom han ikke umiddelbart kunne gå ind for scorekort-modellen, var han dog enig i, at dagbladene skal finde måder at effektivisere på. Dagbladene i Danmark omsatte sidste år for omkring 9 milliarder kroner og havde kun et overskud på omkring 85 millioner kroner.
»Det siger sig selv, at overskuddet langt fra er nok med den store omsætning. Derfor må en effektivitetsforøgelse ikke være tabu-belagt. Jeg tror på, at dagbladene har en fremtid, men både journalister og udgivere må tage problemerne seriøst og arbejde sammen om at finde løsninger. Der er mange, der er ude efter vores annoncekroner. Kassen ender med at være tom, hvis ikke vi reagerer,« sagde Jens Stampe.
Og det gav Steen Gede ham ret i. FDB har overvejet selv at lave en annonce-finansieret avis med nyheder i.
»Dagbladenes annoncer er meget dyre, og så ville det være smart at lave sin egen avis. Hvis vi gør det, er det helt sikkert, at vi vil måle journalisternes yde-evne på en eller anden måde.«
Fællestillidsmand i det Berlingske Hus Jens Langergaard var ikke så afvisende over for ideen om at lade journalister måle.
»Vi skal passe på, at vi ikke bare bliver defensive og læner os tilbage med krydsede arme hver gang, der kommer et forslag til at stramme op. På avisernes internet-udgaver eksisterer der jo allerede noget, der minder om det. Her kan man nemt se, hvor mange læsere, der har været inde og kigge på hvilke artikler, og hvor længe. Hvorfor skal det være så fremmed en tanke for papiraviserne?«
Formand for Dansk Journalistforbund Mogens Blicher Bjerregård, mener ikke, at det er nødvendigt med et scorekort for at stramme op.
»Hele medie-området har jo gennemført besparelse i gennem de sidste par år, uden scorekort. Og det er også sket uden, at det er gået ud over kvaliteten. Hvis der skal effektiviseres på sådan en måde, er jeg ikke sikker på, at den kvalitet kan opretholdes,« sagde journalistforbundets formand.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen