search

Scientology: Pressen er blevet mere nuanceret

Negativ presseomtale betyder ikke så meget for Scientology, fortalte kirkens kommunikationschef Anette Refstrup på Fagfestival 2008. For omtalen er ikke altid negativ - og medlemstallet vokser.

Negativ presseomtale betyder ikke så meget for Scientology, fortalte kirkens kommunikationschef Anette Refstrup på Fagfestival 2008. For omtalen er ikke altid negativ – og medlemstallet vokser.

»Den mediedækning vi får i dag er mere nuanceret end den, vi fik tidligere. Vi er åbne. Jeg vil gerne svare; jeg vil gerne have tingene til gennemsyn; jeg vil gerne vide hvilken sammenhæng, jeg indgår i. Men jeg har ingen grænser for, hvad jeg svarer på. Vi er villige til at åbne dørene, for selvfølgelig stilles der spørgsmål til os.«

Sådan lød det da Scientologys kommunikationschef Anette Refstrup foran cirka 200 journalister i en af Fagfestival ´08s mange sessions, skulle give et sjældent indblik i hvordan hun og kollegerne bearbejder den offentlige opinion. Og hvad fik vi præcist at vide om det? Dørene til maskinrummet blev bestemt ikke åbnet på vid gab. Men noget sivede alligevel ud.

Vi fik bekræftet at danskerne ifølge Scientologys egne undersøgelser er overvejende skeptiske over for Scientology. Og ifølge kirken selv viser undersøgelserne også, at det ikke mindst er medierne, der skaber den skepsis.
»Men samtidig kommer der flere og flere folk til,« sammenfattede Anette Refstrup, der har fulgt slagets gang fra sekretariatet i 20 år.

Som et eksempel på hvordan Scientology bearbejder offentligheden, viste hun klip fra en amerikansk produceret film med danske tekster. Her fortalte primært unge og ganske appetitlige mennesker hvorfor de er med i Scientology. Budskabet i hvervevideoen er at Scientology er et mellemmenneskeligt forum, der hjælper andre.

Det var tydeligt at mange i salen fandt udtalelser som disse naive: "Du hjælper nogen med noget, de ikke troede, de kunne lave om på.". Og: "Hvis du hjælper nogen, der siger tak for hjælp, så er det nok."

Anette Restrup var da også ærlig nok til at tage forbehold: »Der er sikkert delte meningen om den.«
Hvorpå Anette Refstrup gav sit måske mest tankevækkende bud på en mediefilosofi:

»Hvis bare nogen af jer har fået ændret jeres syn en lille måde, så er det sådan vi arbejder,« sagde hun – og målgruppen er der:
»Vi oplever, at folk som tør være kritiske på en konstruktiv måde, kommer til os og er interesserede i hvem vi er og hvad vi laver.«

 

I den efterfølgende debat, styret af kommentator på Berlingske Tidende Mikael Jalving, blev Anette Refstrup mødt med mere kritik end nysgerrighed:

– Jeres film er fyldt med unge smukke mennesker. Hvor er alle staklerne?
Anette Refstrup: "Der er alle mulige forskellige slags scientologer. Filmen viser nogle af dem, der har fået noget ud af det. Jeg er ikke ung og smuk som de er… Der er ikke nogen bestemt mennesketype, vi henvender os specielt til.«

– Oplever du en kløft mellem den amerikanske virkelighed og den danske virkelighed?
»Ja. Amerikanerne siger: Det er min dagligstue, er den ikke flot? En dansker ville bare sige: Det er min dagligstue. Jo, det problem kender jeg godt. Men stadigvæk er præsentationen én ting, men budskabet er universelt.«

– I bruger Tom Cruise som frontfigur. Virker Tom Cruise i Danmark?
»Tom Cruise har sin måde at gøre det på. Der er mange, der bliver nysgerrige: Nåh det er Jer med Tom Cruise. Men hvad det giver i Danmark, det ved jeg ikke.«

– Mange betragter Scientology som noget, de ikke kan stole på. Har du ikke fejlet som kommunikationschef?
»Kristendommen – uden sammenligning på grund af mediernes udvikling – tog også mange år om at slå igennem. Det er 50 år siden vi blev stiftet. I dag er der kirker over hele verden. Der er millioner, der er scientologer. De først cykelbude, var der heller ingen, der havde tænkt på… Det var måske en dårlig sammenligning. Men jeg synes ikke vi klarer os specielt dårligt.«

Et af de sidste spørgsmål fra salen er fra en journaliststuderende, der havde haft en dårlig oplevelse med en talsmand fra Scientology, der svarede totalt uforståeligt.

– Kan du så forstå at I får negativ presseomtale?
»Ja, det kan jeg godt forstå,« sagde Anette Refstrup – og pointerede derpå endnu engang, at den megen negative omtale ikke gør så meget, hvis bare der også kommer positiv omtale ind imellem.
»Andre journaliststuderende har været glade for at tale med ham.«

 

 

Anette Refstrup har ikke haft citaterne til godkendelse (Red.).

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen