Schibsteds store spareplan lækket

Norges største mediekoncern Schibsted vil spare op mod 100 mio. kr, og nu er spareplanerne lækket. Sponsorjournalistik er blandt forslagene, og det vækker skarp kritik fra journalisterne.

Norges største mediekoncern Schibsted vil spare op mod 100 mio. kr, og nu er spareplanerne lækket. Sponsorjournalistik er blandt forslagene, og det vækker skarp kritik fra journalisterne.Den norske mediemastodont Schibsted skal spare. Virksomheden har aktiviteter i 20 lande, inklusiv Norge, Danmark og Sverige.

I Norge udgiver Schibsted blandt andet Verdens Gang og Aftenposten, og i Sverige ejer koncernen Svenska Dagbladet og knap halvdelen af Aftonbladet. Her til lands er Schibsted ejer af film- og tv-selskabet Metronome.

Nu skal der så spares, men hvor skal pengene komme fra? Journalisten.no skriver, at en omfattende spareplan er blevet lækket til Dagens Næringsliv. I planerne er besparelser på op til 100 millioner norske kroner.

I den 24 sider lange rapport er det blandt andet foreslået, at en stor del af produktionen til Schibsteds medier kan deles. Det gælder for eksempel anmeldelser, grafisk arbejde, fotobehandling og netnyheder. Der er også foreslået besparelser ved fx at have færre aftenvagter.

Journalister: Det er fuldstændig forkert 

Det mest kontroversielle forslag i spareplanen er måske ideen om at lade private sponsorere journalistik. Det vækker harme i journalistklubben på en af Schibsteds lokalaviser, Stavanger Aftenblad.

»Det bør ligge i enhver chefredaktørs rygmarvsrefleks at tænke, at det er fuldstændig forkert at få andre til at betale for det journalistiske arbejde,« siger formand Finn Våga til Dagens Næringsliv.

0 Kommentarer