Den norske mediegigant Schibsted går nu sammen med Metro International i en fælles offensiv på det svenske marked. Første konsekvens bliver en lukning af gratisavisen Punkt SE. (opdateret)
I første omgang har Schibsted 35 pct. af aktierne i svenske Metro for 350 mio. svenske kr.
Planen er at samarbejde om annoncesalget i de to mediekoncerner og på sigt skabe et fælles salgsselskab mellem Metro og Schibsteds Aftonbladet, hedder det i en pressemeddelse. Dermed vil det fælles selskab kunne tilbyde kontakt til 4,2 mio. læsere i Sverige, hvilket i sig selv ventes at give indtægtssynergier i Schibsted for 40-50 mio. svenske kroner de næste to-tre år.
Derudover etableres flere forksellige indholdssamarbejder mellem Metro, Aftonbladet og Svenska Dagbladet – blandt andet omkring underholdning.
Rygterne om et samarbejde mellem Schibsted og Metro har i øvrigt floreret længe. Og det var over for Journalisten.dk, at Per Mikael Jensen første gang kommenterede forlydender om metro-salg og samarbejde i december sidste år, hvor han sagde: »Der er konstant mennesker eller virksomheder, som ønsker at købe hele eller dele af Metro International. Det er jo bestyrelsen og ejerne, som afgør det,« lød det fra Per Mikael Jensen.
Dengang var han yderst forbeholden med at gå i detaljer om mulighederne med Schibsted.
Siden skrev den norske mediekommentator Kristine Løwe i sin blog: "Schibsted + Metro International = true?".
Og i dag klokken 11 er der så pressemøde i Stockholm, hvor Per Mikael Jensen og de øvrige parter fortæller konkret om samarbejdet.
Allerede nu står det dog klart, at fællesskabet får konsekvenser. Den svenske gratisavis Punkt SE, som ejes af Aftonbladet, lukkes. Det sker efter et underskud på 198 mio. svenske kroner i 2007. Alene nedlæggelsen af avisen ventes i sig selv at koste 65 mio. svenske kr., skriver Dagens Media.
Dermed håber parterne på en konsolideringsfase på gratisavismarkedet.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.