search

SBS blander sig i striden om Public Service-puljen

Hvis de London-baserede danske tv-kanaler udelukkes fra Public Service-puljen, bliver puljen ren TV 2-støtte, advarer SBS-TV.

Hvis de London-baserede danske tv-kanaler udelukkes fra Public Service-puljen, bliver puljen ren TV 2-støtte, advarer SBS-TV.

Kappestriden om Public Service-puljens millioner er taget til, og adskillige interesseorganisationer kæmper for tiden for at positionere sig inden efterårets medieforlig.

I oppositionens medieudspil er det foreslået, at de London-baserede tv-kanaler som TV 3 og SBS-TV skal være afskåret fra Public Service-puljen, der støtter danskproduceret public service-tv sendt på andre kanaler end DR.

Det forslag huer bestemt ikke SBS-TV, der udgiver Kanal 4, Kanal 5 og 6'eren. SBS-TV sender fra London og er derfor ikke underlagt de danske reklameregler, og det er grunden til, at flere gerne ser dem udelukket fra Public Service-støtte.

»Vi har brugt ordningen til projekter, vi ellers ikke ville gå i gang med, fordi de måske ville være for nyskabende eller risikofyldte. Hvis man ændrer puljen til kun at gælde kanaler, der sender efter danske reklameregler, så bliver der jo tale om en ren TV 2-støtte,« siger SBS TV's informationschef Jesper Jürgensen ifølge Markedsføring.

Udmeldingen fra SBS-TV kommer efter, Lars Peter Melchiorsen fra Radio- og tv-nævnet ligesom oppositionen foreslog, at kun danskbaserede tv-stationer skal få del i støttekronerne.

Overfor Ritzau afviser formand for Radio- og tv-nævnet Christian Scherfig dog, at Radio- og tv-nævnet har en officiel holdning.

I sidste uge lovpriste Claus Ladegaard fra Det Danske Filminstitut Public Service-puljen, mens DR og Dansk Journalistforbund var mindre begejstrede.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen