search

Satire får kritik af Pressenævnet

Satire er ikke undtaget for at overholde god presseskik. Satrieshowet "Natholdet" får kritik af Pressenævnet. Også B.T. får en irettesættelse.

Satire er ikke undtaget for at overholde god presseskik. Satrieshowet "Natholdet" får kritik af Pressenævnet. Også B.T. får en irettesættelse.

TV 2's udsendelse "Natholdet" med Anders Breinholt i værtrollen har fået kritik af Pressenævnet, fordi en kilde optrådte ufrivilligt i showet.

I 2004 bragte "Go' Aften Danmark" et indslag , hvor en kilde fortalte om sin sygdom, duft-og kemikalieoverfølsomhed. I showet "Natholdet" dukkede klippet op igen seks år senere i satirisk sammenhæng. Det var kilden ikke tilfreds med, for hun havde ikke givet tilladelse til at optræde som joke seks år senere. Selv om Pressenævnet »indrømmer, at medierne har vide rammer med hensyn til satiriske gengivelser eller kommentarer (..)«, mener de, at gengivelsen krænker privatlivets fred. Og det har fået nævnet til at udtale kritik.

Også B.T har fået et rap over nallerne. B.T. og Bt.dk bragte artiklen "Hæver både skat og chefløn". Her gav avisen indtryk af, at kommunaldirektøren i Vordingborg Kommune havde fået lønforhøjelse, og at den havde sammenhæng med skattestigningen i kommunen. Det var ikke tilfældet – lønnen var overenskomstbestemt. B.T. får kritik af Pressenævnet for at bringe dette misvisende billede.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen