Sanoma: »Læserne vil have baggrund«

En »drømme-app«, sådan beskriver chefen i den finske mediegigant Sanoma papiravisen.

En »drømme-app«, sådan beskriver chefen i den finske mediegigant Sanoma papiravisen.

Det er næsten ugentligt, at nogen erklærer, at papiravisen snart går på pension. Og så er der de andre – blandt andet Hannu Syrjänen, afgående koncern¬chef i Nordens næststørste mediekoncern – finske Sanoma. Berlingske Tidende har interviewet ham.

»En app som denne (avisen, red.) tror jeg også vil være efterspurgt i fremtiden, og selv om andre medier til dels kan håndtere den opgave, er papiravisen faktisk en rigtig god pakke. Vi har masser af kompetente mennesker verden over, der i nattens løb samler det vigtigste til mig i en højt kvalificeret, kompakt pakke, der er billig, fleksibel og mobil og leveres til morgenbordet,« siger Hannu Syrjänen til Berlingske Tidende.

Selv om Finland har cirka samme befolkningsstørrelse som Danmark, udkom den finske avis Helsingin Sanomat i 2009 i flere eksemplarer end de fire største, danske betalingsaviser tilsammen.

»Bevægelsen mod det digitale vil fortsætte, men print¬avisen er ikke døende. På internettet er papiravisens brand stadig meget, meget vigtigt for onlineudgaven, og jeg tror ikke, den store forandring er bevægelsen fra papir til online, men snarere den rolle, de forskellige medier spiller,« siger han.

»Når der sker noget opsigtsvækkende, så får vi det at vide 30 sekunder senere, og her mener Hannu Syrjänen ikke, at vi venter på oplysning om, hvad der er sket:

»Vi venter på at få at vide, hvorfor det skete, og hvad det kommer til at betyde. For at få baggrunden, analysen, spekulationer og holdninger. Vi er selvfølgelig også begyndt at forandre vores aviser efter denne tankegang. Vi har færre nyheder, og mere baggrund og mere dybdeborende journalistik.«

0 Kommentarer