search

Sangaftner og debatmøder giver loyale læsere

Journalisterne skal ud af redaktionerne og møde læserne ved fællessang og shows for at skabe loyalitet. Det gør både Fyns Amts Avis, Zetland og Nordjyske. »Vi er blevet væltet bagover af, hvor gerne folk vil mødes og have en aften sammen,« siger Troels Mylenberg – men man bliver ikke rig af det

Ved siden af et reklamebanner for Fyns Amts Avis har nyhedsredaktør Hans-Henrik Dyssel vendt sit kamera mod direktør i Filmfyn Bo Damgaard. Filmdirektøren er inviteret til et af avisens populære læsermøder for at fortælle de omkring 50 abonnenter om spillefilmen ’Kapgang’.

Det seneste år har Fyns Amts Avis afholdt 15 arrangementer, hvor avisens abonnenter mødes for at synge eller debattere. 

350 sang sømandsviser i Borgerforeningen. Der kom 250 til sangaften med lystige viser. Ved et Charlie Hebdo-fakkeltog var der flere hundrede deltagere, og 80 mødte op til et debatmøde om folkeskolereformen.

»Stort set alle arrangementer har været fyldt til sidste plads,« samler chefredaktør Troels Mylenberg op.

I begyndelsen var journalisterne skeptiske over for arrangementerne, fortæller Hans-Henrik Dyssel.

»Der er da ingen tvivl om, at vi på redak-​tionen ikke helt forstod, hvorfor vi nu skulle til at lave det her. Det var jo slet ikke noget, vi som avisjournalister var vant til,« siger han.

Journalisterne mente, det var noget, marketingsafdelingen skulle tage sig af. 

Journalistik i sin inderste form

Chefredaktør Troels Mylenberg var uenig.

»Det er ikke anderledes end al anden journalistik. Du har nogle læsere nede i salen. Du har nogle kilder oppe i panelet, og midt imellem står en ordstyrer, journalisten, der sørger for, at de rigtige spørgsmål bliver stillet, og de rigtige svar bliver givet. Det er ikke trykt på papir, men det er journalistik i sin inderste form,« siger han.

»Vi er blevet væltet bagover af, hvor gerne folk vil mødes og have en aften sammen. Det har så meget værdi og kraft, at jeg som avismand bliver helt glad over, at det er en dimension i vores arbejde,« siger han.

Der er gratis adgang for abonnenter til arrangementerne, der primært skal skabe loyalitet hos abonnenterne. 

Troels Mylenberg tror dog, at avisens lave opslagstilbagegang fra 2012 til 2014 kan tilskrives de udadvendte arrangementer.

»Vi så ikke lige så mange opsigelser, som vi plejer, og bladsalg meldte meget tydeligt, at gensalg var lettere, og at kunderne var mere tilfredse,« siger Troels Mylenberg, der ikke har håndfaste tal til at understøtte sammenhængen.

Del af en større trend

Skal man tro fremtidsrapporten PwC Global Media Outlook 2015-2019, er læsernes interesse for offentlige arrangementer en del af en større trend. Rapporten fra PwC sætter hvert år tal på forventningerne til medie- og underholdningsbranchens udvikling baseret på blandt andet økonomiske nøgletal. Og en af de klare tendenser er, at forbrugerne i rapportens 54 lande vil bruge flere penge på liveoplevel-​ser de kommende fem år.

Partner og revisor i PwC Leif Ulbæk Jensen har bidraget til rapporten og er leder af Entertainment and Media i PwC i Danmark. Han er ansvarlig for PwC’s videndeling inden for medier og underholdning og mangeårig revisor og rådgiver for blandt andre medievirksomheder.

Han kalder fremgangen overraskende. 

»Nogle troede måske, at trenden var, at alle ville sidde foran tv’et derhjemme, men tendensen er en anden. Det er sjovere at dele en oplevelse med andre, grine og græde sammen, end at gøre det hjemme i sofaen,« forklarer han. 

Ønsket om at deltage i et fællesskab er både en modreaktion på den digitale trend – og samtidig en del af samme trend, siger han.

»Folk deltager også for at kunne dele oplevelsen med venner og bekendte på de sociale medier,« siger Leif Ulbæk Jensen.

Zetland: Fællesskab kan noget magisk

Medievirksomheden Zetland, der er mest kendt for lange journalistiske fortællinger i singleformat, er et andet medie, der omsætter journalistik til en live-oplevelse. Zetland Live er en ”farverig fusion af et papirmagasin og et sceneshow”, hvor publikum bliver præsenteret for folk med historier fra virkelighedens verden. Det seneste show med plads til 1.300 blev udsolgt på en uge.

»Det er ret godt, når vi bruger lige præcis ingen penge på markedsføring,« siger Zetlands chefredaktør, Lea Korsgaard.

Også Lea Korsgaard tror, at publikum søger oplevelsen af fællesskab.

»Fællesskab kan virkelig noget magisk i en verden, hvor tusindvis af skærme trækker i vores opmærksomhed,« forklarer hun.

Ved Zetland Live betaler 1.300 gæster typisk 200 kroner for en billet. Af det beløb skal Zetland betale moms, leje Den Gamle Scene på Det Kongelige Teater og betale løn for en fultidsstilling i fire måneder.

»Det går i nul. Til gengæld har det haft en kæmpe effekt for os, fordi det er derigennem, folk opdager Zetland,« siger Lea Korsgaard.

Nordjyske: Vi skal give spændende og loyalitetsskabende tilbud

Nordjyske holder også foredrag og debatmøder for avisens abonnenter. Radiokanalen ANR arrangerer desuden løbende koncertarrangementer. Her er heller intet overskud.

»Målet er at give vore betalende abonnenter spændende og loyalitetsskabende tilbud,« forklarer chefredaktør på Nordjyske Turid Fennefoss Nielsen.

Ifølge Troels Mylenberg har mange medier glemt, at de er sat i verden for andet end at levere nyheder.

»Folk vil gerne have aviser. De vil bare ikke have de aviser, vi har lavet. Vi skal åbne op for alt muligt andet end gammeldags journalistik, hvor vi holder kortene tæt ind til kroppen, ikke giver noget af os selv og kun fortæller om vigtige historier i velfærdssamfundet.«

Han mener, at det bør være en hjørnesten for medierne at skabe fællesskaber. 

»Jeg kan ikke sætte tyk nok streg under, hvor vigtig en erkendelse det har været for os,« siger han.

I dag er Hans-Henrik Dyssel overbevist. For eksempel har Fyns Amts Avis lavet kritiske artikelserier i avisen, som er sluttet med et debatarrangement mellem parterne i konflikten. 

»Det har virkelig fungeret godt. Det er rigtig journalistik. Og det har også kunnet bidrage til avisen bagefter. Så det er blevet en virkelig god ting for avisen,« siger han. 

 

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen