search

Sandheden er Guds datter

 

 

Alle vil have hende, men ingen kan få hende. Prisbelønnede journalister kommer med gode råd til, hvordan man kan komme tæt på sandheden og den perfekte journalistik.

Visdomsordene om Guds datter kommer fra Mike McGraw, Kansas City Star, som uddybede dem således: Som interviewer må man gøre sit bedste, og at interviewe får dig så tæt på sandheden, som det overhovedet kan lade sig gøre. Jo flere interview, jo nærmere kommer du.

 

MIKE MCGRAW, KANSAS CITY STAR:
Det er altid lige den der sidste opringning, som man næsten ikke orker, der bliver den afgørende.

Dress for success! Klæd dig på til lejligheden. Skal man ind på en fabrik og snakke med folk på gulvet, tropper man ikke op i sit dyre jakkesæt – man skal blende ind i omgivelserne. Blive den berømte flue på væggen. Kende jargonen og terminologien, kunne tale med om, hvad virksomheden egentlig laver, se sig nøje om efter fejl og mangler på stedet. Bemærk, hvor det er, en virksomhed kan slippe af sted med at snyde med tingene.

Sæt dit kort under vinduesviskeren på folks biler uden for en arbejdsplads, du undersøger. Bed dem om at ringe – mange gør det!

Vær en dygtig iagttager af den menneskelige natur. Lyt. Hæng ved hvert ord, folk siger. Spørg igen, hvis du ikke forstår eller mener, du kan komme dybere ned.

Bestem dig ikke på forhånd til, hvordan den her sag hænger sammen. Forklar den, du interviewer, hvad historien går ud på, og at du har brug for vedkommendes hjælp for at kunne beskrive sagen bedst muligt.

Lad være med at opsummere alt det, du (tror du) ved, men stil i stedet blot dine spørgsmål.

Giv aldrig op – tag ikke et nej for et nej.

Bliv ved med at e-maile til folk.

Mike McGraw fortalte, hvordan han i ikke mindre end 12 måneder blev ved og ved med at henvende sig til en vigtig kilde, som endelig – ud af det blå – svarede. E-mails har åbnet en helt ny verden for ham. Folk kan simpelthen ikke modstå e-mails.

Bruger du båndoptager, så gør som McGraw: Han fortæller sine interviewpersoner, at det sikrer nøjagtighed, og at han i givet fald kan sende dem et bånd. Det føler de fleste sig trygge ved.

 

JOHN ULLMANN, WORLD PRESS INSTITUTE:
Først og fremmest: Vælg en god historie! Et godt kriterium er: Ville jeg gide læse den her historie, hvis jeg ikke selv havde skrevet den?

Vær ikke bange for at skrive langt, vær hellere bange for "kedeligt"!

Rewrite – skriv den igen! At skrive en historie om er at tænke sig om endnu en gang. Vis den så til din værste fjende på redaktionen (underforstået: Ikke til din bedste ven/rygklapper).

Husk, at der sammen med din historie vil være billeder og rubrikker, hvori den skal integreres og måske får en for beskeden rolle i sammenhængen. Skriv den, så den bliver læst under alle omstændigheder.

Indgangen til historien er af allerstørste betydning også og ikke mindst, hvis det er en fortsættelse fra i går.

 

MARILYN THOMPSON, WASHINGTON POST:
Kast dig ud i skrivningen – selv om du ikke ved, hvor du skal starte i dine 15 notesbøger. Kom i gang. Lav en "character sketch", det vil sige, lær dine personer at kende som andet end de fagpersoner, du skal bruge. Første interview – og måske også det andet – skal være om alt andet end det aktuelle emne. Det bliver en langt mere nuanceret person at læse om, og du kommer sandsynligvis også tættere på ham og får dermed bedre svar.

Skriv månedlige memoer til din redaktør (det beder jeg mit undersøgende team på otte journalister om).

 

DAVID KAPLAN, US NEWS AND WORLD REPORT:
Det kan være svært at lave gode interview i andre kulturer. I de forskellige etniske grupper findes en masse usynlige vægge, man er nødt til at kunne bryde igennem. Man er derfor nødt til at sætte sig ind i historie, traditioner og de enkelte gruppers særlige kultur.

Basale ting, som hvor tæt man sidder, når man taler med folk, og om man giver hånd eller ej, er vigtige at have styr på.

Observer på forhånd, hvad der er korrekt omgangsform. Lær i det mindste en lille smule af det aktuelle sprog – det viser, at man har gjort en indsats og opfattes i øvrigt ofte som charmerende.

Hav tålmodighed. Vis interesse og omsorg for folks arbejde og hverdag. Brug din humoristiske sans. Vær opmærksom på mediernes rolle i det land, du befinder dig i. Er journalister kendt for at være korrupte, tror folk sandsynligvis også, at du er det. Så tag dig godt af dine kilder, vis omsorg, vær fair.

Ofte kan man have brug for en kulturguide – en lokal, der kan åbne døre for dig. Man kan også have brug for en tolk og skal i så fald tale interviewet godt igennem med denne først og understrege, at man ønsker en direkte oversættelse.

Læs også: Journalistikkens guldalder, En guldgrube for undersøgende journalistik, På udkig efter verdens bedste journalister, Journalister hjælper journalister, En journalist blev myrdet, Taler og foredrag på nettet, Globalt netværk, Samarbejde på tværs af grænser, Kritisk journalistik i tredje verden og Råd fra en redaktør

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen