Sammenblanding

Økonomisk Ugebrev skriver selv, at de leverer artikler og analyser af "højeste kvalitet". Men også skjult reklame i strid med markedsføringsloven, vurderer professor.

Økonomisk Ugebrev skriver selv, at de leverer artikler og analyser af "højeste kvalitet". Men også skjult reklame i strid med markedsføringsloven, vurderer professor.

SAMMENBLANDING. Så er den gal igen.

Journalisten har i de seneste år fundet flere eksempler på, at medier ikke tydeligt nok skiller det redaktionelle stof fra annoncerne, som markedsføringsloven kræver. Nu er det Økonomisk Ugebrev, der ifølge en professor og ekspert i markedsføringsetik træder på den forkerte side af loven.

"Lige nu er priserne historisk lave", "Berlin … er et oplagt investeringsobjekt". De to investeringstips er taget fra Økonomisk Ugebrevs tillæg Ejendomme 2007, og de bliver leveret af direktøren i ejendomsinvesteringsfirmaet Griffin Ejendomme.

"Berlin – Europas Kraftcenter" er begyndelsen på en udredning på fire sider med faktaboks og søjlediagram om, hvorfor ejendomsinvestering i den tyske hovedstad er en god ide. Det er ikke opsigtsvækkende at skrive positivt om investeringer i Tysklands hovedstad, men ifølge professor og ekspert i markedsføringsetik Roy Langer fra RUC er problemet, at teksten er en såkaldt profilannonce, som umiddelbart ligner en redaktionel artikel.

»Jeg mener ikke, markeringen af, at teksten er en annonce, er tydelig nok. Og det skal den være ifølge markedsføringsloven,« siger Roy Langer.

Teksten burde være markeret med ordet 'annonce', men Roy Langer forstår godt, hvorfor ordet ikke er nævnt.

»Så undgår man, at læserne umiddelbart ser, at det er en annonce. Man kan sige, at annoncen snylter på den journalistiske troværdighed,« siger han

Økonomisk Ugebrev, der på deres hjemmeside bryster sig af at skrive frit og kritisk, tilbyder annoncørerne at skrive de såkaldte profilannoncer.

"Profilannoncering bliver oftere læst end traditionelle annoncer," skriver en annoncesælger fra Økonomisk Ugebrev i en e-mail, som Journalisten er kommet i besiddelse af.

Videre lyder det:

"Når ideen og udkastet er på plads, tager vores tekstforfatter over og skriver artiklen færdig. Du leverer billedmaterialet, og vores layouter lægger sidste hånd på værket og gør klar til tryk. Du skal selvfølgelig selv godkende både tekst og layout."

Annoncesælgeren forsøger at sælge en profilannonce til tillægget Ejendomme 2008, som udkommer den 28. april i år.

»Det er at gå over stregen at tilbyde annoncørerne at skrive annoncerne, fordi man sammenkæder redaktionel omtale med annoncer,« siger Roy Langer.

Denne praksis kaldes også promotions eller advertorials, og dem omtaler Forbrugerombudsmanden i en vejledning på området som skjult reklame, hvilket ifølge markedsføringsloven er ulovligt.

Jurist hos Forbrugerombudsmanden Birgitte Wested vil ikke kommentere enkeltsager, før de eventuelt bliver behandlet af Forbrugerombudsmanden. Hun slår dog fast, at en annonce tydeligt skal markeres med ordet 'annonce', hvis den ikke umiddelbart opfattes som en annonce.

»Et medie skal sætte sig i læsernes sted og tænke over, hvordan læserne opfatter det, de ser og læser. Du kan for eksempel ikke tage det for givet, at læserne opfatter det som en annonce, fordi layoutet adskiller sig fra de redaktionelle sider,« siger Birgitte Wested.

Ansvarshavende chefredaktør på Økonomisk Ugebrev Sten Thorup Kristensen mener, at annoncen holder sig på den rigtige side af markedsføringsloven.

»Jeg er sikker på, vores læsere kan regne ud, det er en annonce,« siger han og peger på layoutet. Der løber for eksempel en bjælke i toppen af alle de redaktionelle sider, og den er fjernet på annoncen. Derudover er annoncen layoutet med en anden skrift, og den er i to spalter, mens resten af tillægget er i tre spalter.

– Men hvorfor ikke bruge ordet annonce på profilannoncen?

»Det er en samlet vurdering, vi foretog, da vi begyndte med profilannoncer, og det kan jeg ikke redegøre for her,« siger Sten Thorup Kristensen.

Hvis Griffin Ejendomme A/S en anden gang skal lave en lignende annonce, skal der stå 'annonce' på siderne.

»Annoncen passer godt ind i mediet, fordi læserne ønsker at få information, og det kan man ikke give i en imageannonce. Men en anden gang skal det fremgå tydeligt, at det er en annonce,« siger kommunikationschef Søren Langgård fra Griffin Ejendomme. /

0 Kommentarer