search

Salget af TV 2 er aflyst

Den nye regering vil beholde TV 2, der fortsat skal være en public service-station. Det fremgår af det nye regeringsgrundlag.

Den nye regering vil beholde TV 2, der fortsat skal være en public service-station. Det fremgår af det nye regeringsgrundlag.

Alt tyder på, at salget af TV 2 er blevet droppet. Ifølge epn.dk ønsker den nye regering, at TV 2 fortsat skal være på statens hænder. Det er jp.dk, der har fået fat i oplysninger fra det nye regeringsgrundlag. Her skriver regeringen, at den ønsker at fastholde og udvikle landets public service-medier og nævner i den forbindelse DR, TV 2 og TV 2-regionerne. Det indebærer offentligt ejerskab af TV 2.

Det er snart 10 år siden, den borgerlige regering søsatte projektet om at sælge TV 2. Men stationens økonomiske problemer satte en kæp i hjulet for projektet. Siden er det blevet besluttet, at der i fremtiden skal betales for at se TV 2. TV 2 har ikke modtaget licenspenge siden 2004 og har siden da i høj grad været finansieret af reklamer, med efter stationen af EU har fået lov til at opkræve abonnement, er det blevet vurderet, at stationen kunne sælges for mellem 3 og 4 milliarder kroner.

Den røde blok har allerede været ude med forslag til, hvordan fremtiden kunne se ud for tv-stationen. I sidste uge var Holger K. Nielsen fra SF ude og foreslå, at TV 2 i fremtiden kunne blive fondsejet. På den måde ville stationen ikke falde i hænderne på "Berlusconi, Murdoch eller Bertelsmann", men forblive folkeligt forankret, skrev Holger K. Nielsen i et debatindlæg.

Ifølge jp.dk's oplysninger er den nye regering også positivt stemt over for at ændre mediestøtten. Det nye regeringsgrundlag indeholder ambitioner om at understøtte nye former for journalistik og elektroniske medier, skriver epn.dk.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen