Salget af digitale abonnementer er vokset kraftigt – men store udfordringer venter forude

”Det helt store flertal betaler ikke – og er ikke klar til at betale – for nyheder,” siger forfatter bag rapport om mediernes digitale indtjening

En ny rapport fra britiske Reuters Institute har givet nyt håb til mediefolk:

Blandt 246 medieledere – i 52 lande – fortæller 59 procent, at mediets omsætning er vokset det seneste år. Kun 8 procent fortæller, at omsætningen er faldet.

Rapporten har titlen ‘Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2022’.

Malurt i bægeret

Men efter at have skrevet rapporten er Nic Newman lige dele optimistisk og skeptisk. Han er journalist, digital strateg og forfatteren bag den nye rapport.

På positivsiden siger han:

”De seneste år har medievirksomheder investeret digitalt, og nu begynder de virkelig at se nogle af resultaterne.”

Mens salget af printaviser fortsat dykker, er salget af digitale abonnementer vokset støt de seneste år. Og nu går det også fremad for de digitale annoncer, forklarer Nic Newman. Men det er for tidligt at ånde lettet op.

Betyder de her tal, at den digitale omstilling er færdig?

”Nej,” siger Nic Newman og griner.

”Hvis du taler med medieledere, vil ingen af dem sige, at omstillingen er afsluttet. Forbrugernes adfærd ændrer sig så hurtigt, og nye udfordringer kommer op hele tiden. Selv om du synes, du har en fantastisk abonnementsforretning, så kan den lige pludselig blive udslettet af en eller anden ny trend.”

Dybe bekymringer

Salget af digitale abonnementer fik et stort løft, da Covid-19 ramte, men den effekt er aftaget på det seneste, forklarer Nic Newman. Og blandt medieledere er der udbredte bekymringer om fastholdelse og potentiel abonnements-træthed, siger han.

Han understreger også:

”Det helt store flertal betaler ikke – og er ikke klar til at betale – for nyheder.”

I Danmark er salget af digitale abonnementer vokset kraftigt – blandt landsdækkende nyhedsmedier – de seneste år. Men det er stadig kun 16 procent, der betaler for nyheder online, ifølge sidste års ’Digital News Report 2021’ fra Reuters Institute.

”Nyhedsindustrien har haft succes med at få dem, der er mest interesserede i nyheder, til at betale for nyheder online. Hvilket ikke er nogen lille bedrift. Men der er en kæmpestor andel af mennesker, der ikke betaler. Det kan du sikkert få lidt flere til, men vi kommer næppe tilbage til avisernes tidsalder,” siger Nic Newman.

De besværlige unge

Især de yngre generationer driller, siger Nic Newman.

”Den næste generation forbruger nyheder på helt nye måder. Du kan ikke forudsætte, at de kommer til dig, efterhånden som de bliver ældre,” siger Nic Newman.

En anden joker bliver ’the creator economy’: Nyhedsmedier konkurrerer i stigende grad med individer, der fanger deres publikum via YouTube, Substack, TikTok og andre digitale platforme, pointerer Nic Newman.

Læs mere i Nic Newmans rapport, der er frit tilgængelig: reutersinstitute.politics.ox.ac.uk

Fem pointer fra rapporten

  1. 47 procent af lederne er enige i udsagnet: ”I disse dage super-servicerer journalistikken i stigende grad rigere og bedre uddannede publikummer, mens andre lades i stikken.” 28 procent er uenige.
  2. 79 procent vurderer, at abonnementsindtægter vil være en vigtig eller meget vigtig indtægtskilde i 2022.
  3. 80 procent af lederne mener, at podcasts og andre digitale lydformater skal være i fokus for mediets innovationsstrategi i det kommende år. 70 procent mener nyhedsbreve, mens 63 procent mener digital video.
  4. 8 procent mener, at augmented og virtual reality skal være i fokus for mediets innovationsstrategi i det kommende år.
  5. 44 procent oplyser, at trafikken til mediet er steget gennem det seneste år. 32 procent fortæller, at trafikken er faldet.