search

Sådan vurderer Sandy French sit første år som nyhedsdirektør

Da Sandy French tiltrådte som nyhedsdirektør lovede hun, at flere unge ville bruge DR’s nyheder. Og det er faktisk lykkedes. Men “det er ikke min fortjeneste,” siger hun

“Det er selvfølgelig min ambition, at flere unge finder DR vigtig og relevant, og at vi opleves som afgørende i deres nyhedsforbrug. Det er i hvert fald det, jeg vil måle mig selv på.”

Sådan lød det fra Sandy French til journalisten.dk, da hun for næsten et år siden satte sig i stolen som nyhedsdirektør på DR.

Hendes egen ambition for sit første år som nyhedschef var, at DR skulle have bedre fat i de unge. Og det er tilsyneladende lykkedes for DR i Sandy French’ første år.

I hvert fald er andelen af befolkningen mellem 15 og 29 år, der har brugt DRs nyhedstilbud, steget med cirka fire procentpoint siden 2017 – fra 84,3 til 88,5 procent.

“Jeg er rigtigt glad for og stolt over, at DR, herunder DR Nyheder, opleves som mere relevant og væsentligt for de unge,” siger Sandy French.

Hun vil ikke sætte et præcist endemål på for, hvor mange unge brugere DR’s nyheder skal ud til.

”Men vi skal fortsætte med at turde prøve nye ting og lukke ned for ting, der ikke lykkes,” siger hun.

“Hvis ikke vi er vedkommende og relevante for de unge, løser vi ikke vores opgave som public service-medie,” tilføjer Sandy French.

Fanger unge med Messenger

Har fremgangen noget som helst at gøre med det arbejde, du har lavet som nyhedsdirektør?

“Det er ikke min fortjeneste. Det er en meget bred og massiv indsats i hele DR og DR Nyheder, hvor vi har haft fokus på at fat i den yngre dele af befolkningen, der har æren,” siger hun.

DR har sat en række initiativer i gang på mange forskellige platforme, forklarer hun.

På det såkaldte ‘nyhedsnetværk’ på P3 har de unge for eksempel været med til at pege på, hvad der er vigtigt for dem at få dækket. Og så tror Sandy French, at det har hjulpet, at DR Nyheder er kommet på Facebooks chat-app Messenger, hvor redaktionen udsender et dagligt nyhedsoverblik.

Cirka 10.000 personer har tilmeldt sig nyhedsbrevet – og omkring 7.000 er mellem 15 og 29 år, siger Sandy French.

“Vi prøver at være det modsatte af one-fits-all. Vi har en mængde af forskellige værktøjer, vi bruger” siger hun.

Vil ikke sætte et præcist mål

Hos de unge er de mest populære platforme P3 Nyhederne, Radioavisen og DR’s nyhedsapp. Mere end halvdelen af de unge har benyttet de af DR’s tilbud i den uge, hvor undersøgelsen er lavet.

Derudover har næsten halvdelen af de unge brugt henholdsvis TV Avisen og dr.dk.

Sandy French erkender, at ikke alle tiltag har ramt plet endnu.

“Vi eksperimenterer med Snapchat. Jeg tror ikke, det bliver det største i forhold til at fange de unge i vores nyhedsformidling. Men vi får nogle erfaringer ved at bruge det, som vi ellers aldrig ville have fået,” siger hun.

Så synes du overordnet set, at man kan sige, dit første år har været en succes

“Det må andre vurdere. Jeg er stolt over den journalistik, vi laver, som jeg har ansvaret for. Jeg synes, vi er lykkedes med at levere kvalitetsindhold med høj faglig troværdighed. Og så har vi vist stor omstillingsparathed som organisation, hvilket jeg i den grad tror, vi får brug for fremover,” siger Sandy French.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen