search

Sådan tackler Afghanistan-soldaterne pressen

Danske soldater er udstyret med kortet "Pressekontaktens 10 bud", og cheferne er briefet om de rigtige hovedbudskaber per mail. Sandheden serveres gennem filter i Afghanistan, fortæller flere journalister, der har mødt soldaterne.

Danske soldater er udstyret med kortet "Pressekontaktens 10 bud", og cheferne er briefet om de rigtige hovedbudskaber per mail. Sandheden serveres gennem filter i Afghanistan, fortæller flere journalister, der har mødt soldaterne.
Cheferne i forsvaret er klædt på til at levere de rigtige budskaber, og de menige soldater får hjælp til at tackle pressen, når udsendte journalister er med på arrangerede ture til Afghanistan.

»Det er meget vigtigt for alle soldater, at de informationer, der kommer hernedefra, er korrekte vurderinger af situationen og ikke bare rygter. Vi briefer cheferne om holdets budskaber for at støtte og inspirere dem til at overveje helheden,« siger Stig Larsen, presse- og informationsofficer for Hold 13 i Afghanistan.

»De er briefede på forhånd«

Journalisten rapporterer i det nummer, der udkommer i dag onsdag, om de arbejdsvilkår, der møder danske journalister i Afghanistan. Det er tredje gang, Informations journalist Charlotte Aagaard rejser med forsvaret, da hun besøger Hold 13 i Helmand i maj måned i år. Hun vurderer, at forsvaret styrer budskaberne.

»De er briefede på forhånd,« mener hun, »denne gang har de fået at vide, at de kun har roser til de afghanske sikkerhedsstyrker, og påpeger journalisterne et problem, så kender de ikke noget til det.«

Før journalisterne lander i Helmand, har Hold 13s chefer fået en mail. I mailen står forsvarets hovedbudskaber, nemlig at træningen af de afghanske styrker går i den rigtige retning, og at afghanerne bliver klar til at overtage sikkerheden i 2014.

Tal kun om dine egne oplevelser

Når det gælder soldaterne, har de fået et lille kort, allerede før de rejste på mission til Afghanistan. På den ene side er trykt en række »interview- og styringsværktøjer«, på den anden står »pressekontaktens 10 bud«.

Soldaterne opfordres til at »blive i deres boks«, når journalisterne stiller spørgsmål – hvis du kører kampvogn, så er det dét, du ved noget om. Ikke alt muligt andet.

Det virker som en omfattende begrænsning, at soldaterne ikke må komme med deres vurdering?

»De må gerne komme med deres vurdering,« forklarer Stig Larsen.

»Det er bare ikke sikkert, at konstablen, der er i et område i seks måneder, har et klart billede af, hvad der foregår i hele Afghanistan. Vi har et begreb, der hedder den strategiske konstabel. Det, konstablen siger hernede, kan pludselig få indenrigspolitisk betydning herhjemme. Derfor opfordrer vi soldaterne til at udtale sig om det, de selv har oplevet, og ikke spekulere om den strategiske situation.«

Svært at holde distancen

Politikens forsvarsredaktør Jacob Svendsen skriver blandt andet fra et besøg hos de danske jægersoldater. Han er godt tilfreds med udbyttet af turen, selv om forsvaret har holdt ham og kollegerne i hånden det meste af vejen.

»Jeg stoler på det, jeg kan se, og jeg tror ikke, de lyver. Spillereglen er, at de siger sandheden, men de rutter ikke med den,« sammenfatter han.

Men det kan være svært at holde en »neutral kritisk« distance til begivenhederne, når forsvaret er vært.

»En af de store hurdler er, at folk er enormt søde. De der jægere er jo vildt søde, og det, jeg ser, ser umiddelbart godt ud. Det er løgn at sige, at du ikke bliver influeret,« siger han.

Kommentarer
3
Mogens J.
06.06.12 18:20
Re: Sådan tackler Afghanistan-soldaterne pressen
Et eller andet sted er det vel fint nok, at der ikke undslipper en masse kompromitterende oplysninger eller falske rygter, som formiddagsaviserne spiser med skræl.
Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
07.06.12 05:06
Re: Sådan tackler Afghanistan-soldaterne pressen
Når et vigtigt emne er afghanernes evne til at tage vare på opgaverne, kan alle nok give et besyv med.  
Fremhævet af Journalisten
Henrik Berg
13.06.12 10:35
Re: Sådan tackler Afghanistan-soldaterne pressen

Er "nyheden" her, at en (offentlig) virksomhed har en medie- og kommunikationspolitik?

Selvfølgelig har alle meninger om det der sker i Afghanistan. Også - og måske især - dem der er dernede. Men bliver der ikke let en risiko for, at når en konstabel udtaler sig i uniform foran en kampvogn i Green Zone, at så bliver det præsenteret som en generel holdning blandt soldaterne dernede?

Lidt som når vi ser en slagteriarbejder, der står foran et rullebånd, hvor den ene flæskeside kører forbi efter den forrige... 

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen