search

Sådan spinner pædagoger

Pædagogernes kampagne 'Husk hvad du lovede' vendte kontraktpolitikken mod regeringen i et simpelt sprog. Borgmestre og forældre var vigtige medspillere, fortæller pressemedarbejder.Strategi. Det var hverken dyre pr-bureauer eller malingkastere, der stod bag pædagogernes rambuk mod Anders Fogh Rasmussens velfærdspolitik.Derimod to presse- og kommunikationsmedarbejdere, deres chef og nogle webfolk og økonomer i et parløb med BUPLs forretningsudvalg.

Pædagogernes kampagne 'Husk hvad du lovede' vendte kontraktpolitikken mod regeringen i et simpelt sprog. Borgmestre og forældre var vigtige medspillere, fortæller pressemedarbejder.

Strategi. Det var hverken dyre pr-bureauer eller malingkastere, der stod bag pædagogernes rambuk mod Anders Fogh Rasmussens velfærdspolitik.

Derimod to presse- og kommunikationsmedarbejdere, deres chef og nogle webfolk og økonomer i et parløb med BUPLs forretningsudvalg.

»Vi har før brugt pr-bureauer, men vi mente, at kommunikationsafdelingen kunne løfte opgaven, fordi de både har indsigt i kommunikation og de vilkår, som pædagogerne arbejder under,« siger BUPL-formand Henning Pedersen.

Presse- og kommunikationsmedarbejder Grith Enemark var med til at udarbejde 'Husk hvad du lovede'-kampagnen.

»Vi ville sætte en kile ind omkring kontraktpolitikken. Vi tog billedet af den smilende statsminister fra hans valgvideo, hvor han sidder i en skovbørnehave og lover mere personale og bedre faciliteter. Det stod i stærk modsætning til resultaterne af den Vilstrup-undersøgelse af kommunernes budgetplaner, vi havde fået lavet. Vi ville køre det helt rent på analysen og valgløfterne,« siger Grith Enemark.

Forinden havde hun og kollegerne præsenteret forretningsudvalget for flere udkast til mere traditionelle fagforeningskampagner. De fængede ikke.

»Det var nogle karikaturtegninger og en hårdere retorik om, at der skulle ske noget forfærdeligt i daginstitutionerne. Men vi var ikke i tvivl om oplægget til 'Husk hvad du lovede'. Den bløde form ramte regeringen på et ømt punkt,« siger Henning Pedersen.

Utilfredse forældre og borgmestre blev en vigtig del, siger Grith Enemark.

»Efter at vi havde udarbejdet kampagnen, indbød vi forældreorganisationen FOLA og pædagogmedhjælperne i FOA. Forældrene blev dermed både afsendere og målgruppe, og når forældre på egen hånd blokerede institutioner, cementerede det skismaet mellem løfterne og virkeligheden,« siger Grith Enemark.

Under kampagnen sendte BUPL plakater med den smilende statsminister i skovbørnehaven ud til alle daginstitutioner. Her kunne ansatte og forældre skrive under, ligesom BUPL delte 50.000 postkort ud sammen med såkaldte huskekager i en række byer. Ligeledes var der underskriftslister på organisationernes hjemmesider.

Da tre organisationer dagen før Folketingets åbning afleverede næsten 160.000 underskrifter i statsministeriet, var det en kulmination på et langt forløb.

Allerede i efteråret 2005, da finansminister Thor Pedersen (V) talte om at genåbne kommunernes budgetter, lagde BUPLs forretningsudvalg en plan i flere tempi.

Den omfattede et landsdækkende tillidsmandsmøde i foråret 2006 for at få overblik over kommunernes budgetplaner. Det førte til den ikke særlig omtalte 'Nu er det nok'-kampagne.

»Det var mest en intern oprustning,« siger Henning Pedersen.

Vilstrup-analysen satte BUPL i gang, og med resultaterne i hånden besluttede forretningsudvalget sig i slutningen af august for 'Husk hvad du lovede'. Regeringens svar kom bag på både kommunikationsfolk og forretningsudvalg.

»Jeg blev meget overrumplet. Jeg forsøgte at svare sagligt med tal, og hvordan pædagoger og forældre oplevede virkeligheden,« siger Henning Pedersen.

Han tog offentligt afstand fra aktivisten Lars Grenaas malingkast, da regeringen beskyldte den nuværende pædagogstuderende for at have været med til at udarbejde kampagnen.

»Men jeg sagde også, at han var demokratisk valgt af de pædagogstuderendes organisation og derfor sad i BUPLs hovedbestyrelse. Han havde intet med kampagnen at gøre.«

Det har ikke været muligt at interviewe BUPLs kommunikationschef.

 

Læs også: Spinkamp: Fogh – pædagoger 0 – 1

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen