Det er tvivlsomt, hvorvidt traditionelle medier i længden kan fastholde deres succes. Det mener en række mediechefer og journalister ifølge en ny global undersøgelse. Bekymringen er stigende og gælder både radio, tv og print.
Internettets indvirkning på de velkendte gamle medier bliver stadig større og større. Og efterhånden begynder mediechefer og journalister ligefrem at tvivle på de traditionelle mediers overlevelse.
Det fremgår af en ny amerikansk undersøgelse blandt 770 journalister fordelt på 15 lande, som pr-virksomheden Oriella har udført.
Godt nok er der større optimisme og tro på økonomien i branchen målt i forhold til sidste år, men mange er stadig bekymret for, hvorvidt de traditionelle medier kan overleve i længden. Og frygten er stigende, hedder det i undersøgelsens rapport – The Oriella Digital Journalism study 2010.
Mens der sidste år var 32,4 pct. som havde en forventning om, at deres trykte medier, radio eller tv-stationer helt ville blive nedlagt, så er det tal nu øget til 52,58 pct. i år.
Og for 17,77 procents vedkommende er det endda allerede tilfældet.
En stor del melder samtidig om markant fald i enten læsere, lyttere eller seere: 14,7 pct. har mistet mere end 10 pct. Og samtidig har 52,4 pct. tabt mere end 10 pct. af deres annonceindtægter.
Der er dog ikke tale om sortsyn over hele linjen.
Flere giver således udtryk for en vis form for optimisme, hvad angår det journalistiske indhold. Mens 21,5 pct. af de adspurgte vurderer, at kvaliteten i deres udgivelser er faldet, så mener 32 pct., at den er uforandret, og 35 pct. mener endda, at den er blevet bedre – mens 11 pct. svarer, at den er blevet meget bedre.
Hele undersøgelsen kan læses her.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.