Sådan klarede vi shitstormen: Lagde os fladt ned

Kvickly kom i modvind, da kæden udsendte et nyhedsbrev med forslag til aktiviteter, som henholdsvis mor og far kunne lave i efterårsferien. Kønsstereotypt, lød kritikken. Kvickly lagde sig fladt ned og undskyldte

"Så bliver det ikke mere kønsstereotypt og lamt.” 

Sådan skrev en facebookbruger i efterårsferien 2016 – 14. oktober klokken 08.31 – og postede samtidig et billede på Facebook af Kvicklys nyhedsbrev, der distribueres via mail. Butikken har i nyhedsbrevet forslag til to meget kønsspecifikke efterårsferieaktiviteter. Far skal kort sagt drikke specialøl, og mor skal bage brød. Kritikken fortsætter således:

”Er det jeres generelle holdning til kønsrollefordelingen?”

[factbox:0]

Billeder af nyhedsmailen bliver delt af andre kunder, og BT bringer den 18. oktober klokken 10.38 nyheden med titlen: ’Kunde raser over Kvickly: Er det efterårets dummeste reklame?’

Og overfor BT beklager Coop nyhedsbrevet.

Jens Juul Nielsen, informationsdirektøren i Coop, fortæller, at de også beklager nyhedsbrevet i kommentarfelterne til de utilfredse facebookopslag. Kommentaren lyder:

”Tak for din henvendelse. Vi er enige med dig. Nyhedsbrevet er ikke udtryk for Kvicklys holdning til køn, og det er en fejl, at vi har anvendt disse overskrifter. Vi beklager!”

Jens Juul Nielsen forklarer Journalisten:

»Hvis vi har kvajet os, skal vi have det stoppet hurtigst muligt. Hvis der er andre, der synes, vi har kvajet os, forsøger vi at gå i dialog med dem.«