search

Sådan klarede vi shitstormen: Lagde os fladt ned

Kvickly kom i modvind, da kæden udsendte et nyhedsbrev med forslag til aktiviteter, som henholdsvis mor og far kunne lave i efterårsferien. Kønsstereotypt, lød kritikken. Kvickly lagde sig fladt ned og undskyldte

"Så bliver det ikke mere kønsstereotypt og lamt.” 

Sådan skrev en facebookbruger i efterårsferien 2016 – 14. oktober klokken 08.31 – og postede samtidig et billede på Facebook af Kvicklys nyhedsbrev, der distribueres via mail. Butikken har i nyhedsbrevet forslag til to meget kønsspecifikke efterårsferieaktiviteter. Far skal kort sagt drikke specialøl, og mor skal bage brød. Kritikken fortsætter således:

”Er det jeres generelle holdning til kønsrollefordelingen?”

[factbox:0]

Billeder af nyhedsmailen bliver delt af andre kunder, og BT bringer den 18. oktober klokken 10.38 nyheden med titlen: ’Kunde raser over Kvickly: Er det efterårets dummeste reklame?’

Og overfor BT beklager Coop nyhedsbrevet.

Jens Juul Nielsen, informationsdirektøren i Coop, fortæller, at de også beklager nyhedsbrevet i kommentarfelterne til de utilfredse facebookopslag. Kommentaren lyder:

”Tak for din henvendelse. Vi er enige med dig. Nyhedsbrevet er ikke udtryk for Kvicklys holdning til køn, og det er en fejl, at vi har anvendt disse overskrifter. Vi beklager!”

Jens Juul Nielsen forklarer Journalisten:

»Hvis vi har kvajet os, skal vi have det stoppet hurtigst muligt. Hvis der er andre, der synes, vi har kvajet os, forsøger vi at gå i dialog med dem.«

 

 

 

 

Kommentarer
2
Anders Hede
04.12.16 09:37
Mange elsker bare forargelsen
Mange elsker bare forargelsen. Det er en gåde man ikke bare kan kigge væk og finde noget at gå op i, i stedet for en reklame. Alle de shitstorms er udtryk for det værste i mennesket.
Den pøbelmæssige frustration og aggression over noget fuldkommen ligegyldigt i det store perspektiv.
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech Pedersen
05.12.16 12:16
Der er heldigvis også stadig
Der er heldigvis også stadig virksomheder, som ikke lader sig blæse omkuld af selv den mindste frelste prut fra de smagsdommere, som søger med lys og lygte efter noget at blive forargede over.

Det her er en bagatel af en sag. Til sammenligning var der mere dynamit i Djurs Sommerlands hottentot-karrusel, men der stod virksomheden heldigvis fast i stedet for at lægge sig ned straks der kom kritik. Resultat: Djurs Sommerland kom styrket ud af shitstormen. (I modsætning til Kvickly, der står tilbage som en skræmt lille kanin.)

http://stiften.dk/artikel/259840:Aarhus--Sympatien-vaelter-ind-til-Djurs-Sommerland
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen