search

Sådan fængsler du din kollega

»At min søster også bliver citeret for ting, hun aldrig har sagt, er hovedrystende.«, mener Niels Krogsgård, der blev holdt gidsel i Iran.

»At min søster også bliver citeret for ting, hun aldrig har sagt, er hovedrystende.«, mener Niels Krogsgård, der blev holdt gidsel i Iran.

ILLOYALT. Er B.T.-journalist Lars Fogt og freelancer Karin Bo Bergquist brodne kar eller branchens rygsøjle? Spørgsmålet trænger sig på, efter at jeg i de forgangne uger har læst op på den massive pressedækning, der har været af min og min medstuderendes reportagerejse til Iran. Ved at sammenholde mine egne oplevelser fra seks dages forhør i Evin-fængslet i Teheran med medie-dækningen herhjemme tegner der sig et billede­ af enkelte journalister, der i jagten på den gode historie har tilsidesat ethvert hensyn til både branchens troværdighed og en kollega i nød.

Starter vi i den milde ende, breaker Ekstrabladet.dk torsdag den 5. november klokken 20.50 historien "Dansk journalist væk i Iran". På det tidspunkt har jeg gennemgået to forhør af syv-ni ­timers varighed, hvor mit primære mål har været at holde hånden over min makker, Henrik Fallesen. Når han ikke at komme ud af landet, inden myndighederne finder ud af, at vi er i Iran på en journalistisk opgave, vil han med stor sandsynlighed blive fængslet. Mens Ekstra Bladet kører historien, sidder jeg således og insisterer på, at jeg er antropologistuderende. Kun takket være den langsomme kommunikation mellem den iranske ambassade i Danmark og myndighederne i Teheran når Henrik om fredagen hjem til Danmark i god behold.

Langt værre bliver det dog få timer efter, da B.T. torsdag klokken 22.50 skriver på avisens hjemmeside, at jeg ifølge min søster er i Iran for at lave noget "strengt forbudt og tabubelagt". En udtalelse, som meget vel kunne have været nok til at give mig en længere fængselsdom og derfor virker lettere idiotisk. Ved man, hvordan interviewet med min søster blev til, er det dog tydeligt, at idioten ikke er min søster, men journalisten.

Umiddelbart efter at historien er breaket i Ekstra Bladet, ringer Lars Fogt fra B.T. til min søster og udgiver sig for at være en bekymret kollega, "der har været til masser af fester med mig". Min søster, som ikke er vant til at udtale sig til pressen, får således ikke indtryk af, at der er tale om et interview, men en samtale med en af mine journalistvenner. At hun så også bliver citeret for ting, hun aldrig har sagt, er hovedrystende. For slet ikke at tænke på avisens respons på min søsters klage: "Når man taler med en journalist, er det altid til citat," svarer Lars Fogt, mens B.T.'s ledelse har forholdt sig tavst.

Helt galt går det dagen efter, fredag den 6. november, da journalist og såkaldt Iran-ekspert ­Karin Bo Bergquist i Deadline på DR 2 udleverer detaljer fra en privat mail, hvor jeg har beskrevet de historier, som vi arbejder på. Skulle nogen forhørsleder før denne udsendelse være i tvivl om, hvorvidt jeg var uskyldigt anholdt, leverer Karin Bo Bergquist her mit hoved på et fad: "Tilfældigt er det jo ikke [at jeg blev anholdt, NK], for jeg ved, at han blandt andet var der for at skrive en historie om 30-året for besættelsen af den amerikanske ambassade."

Selv om langt de fleste journalister har ageret­ professionelt i deres dækning, er ovenstående eksempler på, hvordan vi som journalister kan ødelægge det for hinanden. Nu hvor historien om døgnflue-kendissen Niels Krogsgård endelig er død, vil jeg derfor opfordre til eftertænksomhed. Om ikke andet, så for vores fags troværdigheds skyld.

Kommentarer
80
Lars Fogt
02.12.09 15:01
Re: Sådan fængsler du din kollega

Jeg vil ikke kommentere på, hvem der er idioten, som du omtaler. Men det er i alle fald ikke mig, der mod udenrigsministeriet og universitetets anbefalling møder op midt i en demonstration i Iran for at fotografere. Og dermed har fremprovokeret anholdelsen, der højst sandsynligt har kostet et stort antal arbejdstimer i den danske udenrigstjeneste.

 Fakta er:

1) Jeg ringer til din søster klokken 21.30 på den aften, hvor det bliver offentligt kendt, at du er forsvundet. Jeg introducerer mig fra første sætning som "journalist på B.T."

2) Under hele samtalen på måske 7-10 minutter taster jeg alt hun siger ind på mit tastatur, så jeg kan citere hende ordret. Og hun er 100 procent korrekt og ordret citeret.

3) Ja, når man tager røret, og der er en journalist i den anden ende, så er man altid til citat.

4) Jeg har aldrig sagt, at "jeg har været til masser af fester" med dig. Jeg har derimod kun nævnt, at jeg har mødt dig nogle gange her i huset. Jeg gav efter samtalen din søsters nummer til den vagthavende nyhedschef på Berlingske og formidlede en kontakt til Udenrigsministeriets borgerservice, det lovede jeg hende i telefonen - men det ændrer ikke på, at mit ærinde for at kontakte hende var som journalist.

Vi lavede på B.T. en mindre artikel langt omme i avisen - skal vi ikke lige have med, at Journalistens fotograf har lavet en fotomontage - altså en manipulation af virkeligheden. Du har aldrig haft dit foto på avisens forside. 

Når det er sagt, så kan det ikke være pressens opgave, at holde hånden over dig. Vi skal rapportere fakta og hvad det sker.

Jeg vil faktisk vove den påstand, at det er din handling i Teheran, der i "jagten på den gode historie har tilsidesat ethvert hensyn til branchens troværdighed."

Bedste Hilsner

Lars Fogt

Fremhævet af Journalisten
Berit Ertmann
02.12.09 15:09
Re: Sådan fængsler du din kollega

Jeg kan ikke lade være med at tænke på den sag, hvor en mand skubbede sin ekskæreste ud af et vindue på 3. sal på Frederiksberg.

Min veninde bor i nabolejligheden og kender pigen, der blev skubbet ud, og hun blev samme formiddag ringet op af en journalist fra B.T., der udgav sig for at være psykolog, som ville tilbyde "krisehjælp." Niels' søsters tilfælde er altså ikke enestående.

Jeg synes, det er direkte ulækkert, at der bliver brugt sådanne metoder. Især når journalisten taler med helt almindelige mennesker, der bliver narret til at sige ting, de ikke ellers ville have sagt. Det er ikke i offentlighedens interesse; det er bare sensationshysteri. 

Fremhævet af Journalisten
Line Holm Nielsen
02.12.09 15:45
Re: Sådan fængsler du din kollega

Uden at tage stilling til Niels Krogsgårds beslutning om at tage til Iran, så: 

ad 2) Wauv, du må jo mestre tifingersystemet som en drøm, Lars. Så er der vel ikke noget i vejen for at smide svesken på disken: Vis klageren (Krogsgård + søster) din bånduds... nå, nej, din live-indtastning, så også hun kan huske, hvad hun måske-måske-ikke har sagt?

 ad 3) Måske forholder det sig sådan, når man går rundt på Christiansborg eller har med professionelle kilder at gøre, at man er til citat, så snart man løfter røret. Men over for "almindelige" mennesker i krise eller i en penibel situation, er det vel nok en noget anden sag, der kræver lidt menneskelighed. Eller arbejder I ikke med det nede på 1. sal?

Bedste hilsner 

Line Holm Nielsen 

Berlingske Tidende (& tidl. kollega til både d'herrer Krogsgaard og Fogt)

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
02.12.09 16:09
Re: Sådan fængsler du din kollega
Du graver din egen grav, Lars. Men føler du dig uretfærdigt behandlet, synes jeg da, du skal tage sagen op i pressenævnet.

Før det her forløb, var du et af de navne i branchen, jeg så op til. Desværre er det jo bare sådan med troværdighed, at taber man den én gang, kan da med en hvis ret stilles spørgsmål ved alle de ellers umiddelbart glimrende historier, man tidligere har skrevet. På vores fags vegne håber jeg, din opførsel i denne sag var en undtagelse, men jeg tvivler.

Til din orientering kan jeg i øvrigt fortælle, at et af de første spørgsmål min søster stillede, da vi så hinanden efter hjemkomsten, handlede om dig. Er journalister virkelig sådan, spurgte hun. Mellem os to, Lars: Det håber jeg fandeme ikke. Jeg håber du er en undtagelse, og hvad du har lavet burde være fyringsgrund. Særligt fordi du ikke selv kan se, at du har begået en brøler af dimensioner.

At du ikke kunne drømme om at dække en demonstration uden at spørge det iranske præstestyre om lov, er tankevækkende, men sagen uvedkommende. Derimod kunne jeg da godt tænke mig at vide, hvorfor det ikke er dit navn, der står på artiklens byline, når du ikke lægger skjul på, at det var dig der skrev den?

Skulle nogen være interesseret i at læse værket, kan det læses her: http://www.bt.dk/udland/soester-jeg-vidste-ikke-han-var-forsvundet

Jeg selv har ikke tænkt mig at bidrage yderligere til mudderkastningen.

Til alle de kommende kollegaer, der har vist hensyn og holdt hovedet koldt: Tak!

Venlig hilsen

Niels Krogsgård

Fremhævet af Journalisten
Lars Fogt
02.12.09 16:24
Re: Sådan fængsler du din kollega

Kære Line og Niels

 Måske skulle jeg holde min mund.

Jeg har såmen intet problem i at vise mine skriblerier og noter fra dengang.

Jeg skrev en lille snut til langt inde i avisen - vores netredaktør har vidst allerede undskyldt, at hendes navn er endt på versionen på nettet. For jo - den har jeg skrevet - den er også identisk med det, der endte i avisen.

Det er da ikke en brøler af dimensioner, at ringe til en kilde, og tydeligt at angive at man er journalist - og derefter skrive hvad vedkommende siger. Det er sådan journalister altid har gjort. Og vores etik her på 1. sal er såmen ikke så forskellig fra jer længere oppe i huset.

   Jeg står fuldt på mål for mine handlinger.

Jeg mener blot, at man skal tænke sig godt om, før man  møder op foran et diktaturs ledelse og vifte med et kamera under en demonstration.

Bedste Hilsner

Lars Fogt

Fremhævet af Journalisten
Charlotte Kastling
02.12.09 18:16
Re: Sådan fængsler du din kollega

Til Lars:

Uden at tage stilling til, om det er smart at tage til et diktatur uden at angive, at man ønsker at skrive om et styre, der ikke vil skrives om, vil jeg tilføje, at det umuligt kan være i offentlighedens interesse, at en dansker bliver fængslet i udlandet for en "forbrydelse", der kaldes "ytringsfrihed" herhjemme, og som er den primære grundsten i vores fag.

Man bør som journalist værne om sine kilders sikkerhed - det er da en af de første ting, vi lærer på vores studier... Og så skal der virkelig tungtvejende grunde til, før man tilsidesætter kilders sikkerhed. Den debat behøver vi heller ikke at gå dybere ind i.

Fremover vil jeg da opfordre folk til at bånde samtaler, der kan være af så personlig karakter - dertil kan man få en smart lille dims, som man kan plugge i computeren og som så optager alt, hvad du og din kilde siger. Simpelt, smart - skudsikkert.

Men ud over det, så er det rart at se en kritisk debat om journalistiske metoder - dejligt :)

Med venlig hilsen

Charlotte Kastling

Fremhævet af Journalisten
Jørgen Hansen
02.12.09 18:28
Re: Sådan fængsler du din kollega

Nej, bare fordi det er en journalist i den anden ende, så er alting da ikke til citat. Med professionelle kilder ja, eller måske en konfrontation a la den som eb lavede med potentielle pædofille for halvandet års tid siden. Men sgu da ikke med en "alm." dansker som måske aldrig er blevet interviewet før. Det er rystende dårlig etik.

I mit hoved er det også barnelærdom at lave en ordentlig aftale/kontrakt, så kilden ved hvad han/hun går ind til.

 Mht. speciel beskyttelse af Niels bare fordi han er journalist...så nej. Han skal have præcis samme behandling og interesse som alle andre danskere i en lign. situation. 

Fremhævet af Journalisten
Line Holm Nielsen
02.12.09 18:50
Re: Sådan fængsler du din kollega

Lars, det hænger ikke sammen.

For det første diskuterer vi ikke Niels' motiver og det fornuftige i at tage afsted. Derom kan siges meget, men lige her diskuteres metoderne, da historierne rullede og Niels Krogsgårds skæbne stadig var helt og aldeles ukendt.

For det andet er det vel ligegyldigt, om din artikel står på forsiden eller "langt omme i avisen". Etikken må være ens. (at Journalisten så billedmanipulerer - dét er lige så dårlig stil).

For det tredje; skal man forstå dig sådan, at hvis du mener, at kilden eller emnet for historien er en idiot/idiotisk, så ryger alle hensyn og kontrakter i kilde-kontakten? Det åbner da helt nye perspektiver...

alt godt, Line

Fremhævet af Journalisten
Kim Barren
02.12.09 21:03
Re: Sådan fængsler du din kollega

Kære Lars,

Læs lige igen hvad du har skrevet i denne tråd. Og prøv så at se dig selv i spejlet. Det kan ikke være det kønneste syn.

Jeg er helt enig med Line.

Hvor vil det være rart, at journalister en gang imellem også indrømmede, at vi begår fejl. Det er sket for dig i denne sag. Så kort det siges.

Kim Barren, kommunikationschef Svendborg Kommune - tidl. journalist på B.T.

Fremhævet af Journalisten
Mette Frederiksen
02.12.09 21:18
Re: Sådan fængsler du din kollega
Debatten her er kørt helt af sporet. Spørgsmålet er i bund og grund, om Lars Fogt har citeret Niels' søster korrekt eller ej? Søsteren siger nej. Lars Fogt siger ja. Og Niels Krogsgaard farer så frem og siger, at Lars Fogt skulle fyres.

Altså jeg ved ikke, hvem der har ret. Det interessante er, hvis der er en af parterne, der kan bevise, hvad der blev sagt eller ikke sagt. Ellers ender det med ord mod ord.

I øvrigt sjovt, at Krogsgaard der sikkert har løjet om sin egen identitet som journalist under hele rejsen nu vil have en kollega fyret fordi han ikke klart nok har sagt, at han er journalist... Men det er en helt anden sag. Det interessante er, om der er nogle af parterne, der kan bevise, hvem der har sandheden på sin side.

Mette Frederiksen
Fremhævet af Journalisten
Maria Petersen
02.12.09 21:31
Re: Sådan fængsler du din kollega

@Mette: Det handler - set fra min stol - ikke kun om hvorvidt søsteren er citeret korrekt. Det handler da ligeså meget om journalistisk metode. Er det ok at "citere" en ikke professionel kilde uden at lave en klokkeklar kontrakt? Er alt hvad man som ikke professionel kilder siger til en journalist til citat? Nej og nej.

mvh

Fremhævet af Journalisten
Line Holm Nielsen
02.12.09 21:43
Re: Sådan fængsler du din kollega

@mette

For lige at hæve det her over Niels/Iran-sagen, der med en meget brugt DBS-debat-analogi  her på sitet åbenbart er "kørt af sporet".

Det dur jo ikke at forlade sig på, at kilden bagefter kan "bevise", at han/hun har ret. VI er de professionelle og har - med adgang til massemedier - jo både magten og ansvaret for, at folk føler sig korrekt citeret og ordentligt behandlet. Selv dem som vi kølhaler.

Tænk, hvis Maren i Kæret (der ifølge anden historie i Journalisten bor i Ulfborg :-) skulle sidde klar med båndoptager og pressejurist ved sin side for det tilfælde, at hun en dag bliver ringet op af en journalist... Niels Krogsgård og familie har en helt enestående platform at slå tilbage fra, fordi han selv er journalist og har adgang til fagbladets spalter, men hvad med alle de andre "almindelige", dødelige danskere, som vi citerer?

Bevisbyrden er så soleklart på vores side, vil jeg mene. Tough shit, men vel egentlig meget fair?

mange hilsner, Line 

 

Fremhævet af Journalisten
Lars Fogt
02.12.09 21:46
Re: Sådan fængsler du din kollega

Kære Kim, Line og andre

Synet i mit spejl er desværre ikke for kønt, men det har nu ikke det store med denne historie at gøre.

Jeg indrømmer gerne fejl!!!

     Men jeg mener stadig ikke, at jeg har lavet fejl denne gang, hvor jeg blot har aggeret efter almindelige journalistiske metoder og tydeligt i min samtale nævnt, at jeg ringede som journalist på et medie. Jeg burde have ringet efterfølgende til Karne Krogsgård og læst historien højt for hende inden tryk, men nåede det ikke på grund af travlhed denne aften, hvor jeg kort efter må dække en militærpsykolig, der skyder 13 på en base i Texax. Det har jeg forlængst skrevet og undskyldt for overfor hende.

Og nu trækker jeg mig ud af denne debat.

 Bedste Hilsner

Lars Fogt 

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
02.12.09 23:04
Re: Sådan fængsler du din kollega

Lars, du skulle såmænd bare have gjort klart, at du var igang med et interview. Længere er den ikke.

Eftersom jeg er journalist - eller næsten da - er der mange journalistvenner, som har ringet til min familie for at tale med dem. Ikke for at interviewe dem. Når du holder en medfølende tale om, hvor vi kender hinanden fra, hvilke fester vi har været sammen til, og hvor ked af du er, at jeg er meldt savnet, kan jeg ikke bebrejde en utrænet kilde som min søster, at hun troede på dig. Det gjorde hun også med de andre, som ikke forsøgte at manipulere hende.

Havde du ringet til hende og læst artiklen højt, havde du fået det svar, at du ikke havde lavet et interviw, og hun derfor ikke ville citeres for noget. Heller ikke det, som du påstår, hun har sagt. I det lys kunne hun have kaldt mig israelsk spion, det er for så vidt sagen uvedkommende. 

Så fik du alligevel et par ord ud af mig. Men skal jeg give dig et råd, vil det være at gøre som Karin Bo Bergquist. Har man en dårlig sag, er det nogen gange bedst at tie den ihjel. 

 / Niels Krogsgård

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
03.12.09 09:12
Re: Sådan fængsler du din kollega
Til Lars Fogts forsvar vil jeg sige, at jeg også indleder enhver samtale med at fortælle, at jeg er journalist. Jeg oplever også kludder - hvor jeg undrende må se på, hvad folk får ud af det. Jeg er i øjeblikket i kontakt med en kilde, der er meget meget dygtig - og som kender lovgivningen både forfra og bagfra. -:)
Fremhævet af Journalisten
Chris Alban Hansen
03.12.09 09:17
Re: Sådan fængsler du din kollega

Kære Niels,

Jeg bryder mig ikke om din rubrik på kommentaren. Du kan ikke lægge danske journalister til last, at de skriver om, hvad der sker ude i verden, og blot fordi journalisterne omtaler en kollega, betyder det ikke, at der skal vises særlige hensyn.

At du imod alle anbefalinger rejser til et land, der ikke vil have journalister ind uden særligt visum (som angiveligt ikke havde), og at du sidder fængslet på grund af det og lyver om dit ærinde overfor fangevogterne, kan bestemt ikke være noget, danske aviser skal bekymre sig om, når dagens nyheder skal ud.

Dine motiver for at tage til Iran er da ganske smukke og ideologisk rigtige for en spirende journalist. Men det er ikke uden risiko. Den valgte du at løbe, og så må du tage det med, at du bliver fængslet og danske medier interesserer sig for det. 

Din reportage kunne nok have være lavet alligevel, selvom du ikke var taget afsted. Tænk bare på alle de almindelige iranere, der kvidrede om oprøret på Twitter og Youtube sidste gang.

Skaf en lokal kilde en anden gang, hvis du vil undgå, at kollegaer i Danmark - utilsigtet og i nyhedernes tjeneste - forsøger at få dig fængslet.

Fremhævet af Journalisten
Andrey Kazankov
03.12.09 10:38
Re: Sådan fængsler du din kollega

Jeg mener bestemt ikke, man skulle have taget mere hensyn til Niels, fordi han er journalist.

Men jeg mener derimod, at man skal prøve at tage hensyn til envher, der står i en lignende situation - fængslet af en syg diktatorisk styre for ikke at have gjort noget som helst set fra den frie verdens synsvinkel.

Og det er naturligvis hjernedødt at stå frem på dansk TV og komme med en masse oplysninger, som kan skade den pågældende person.

Fremhævet af Journalisten
Jesper Lund
03.12.09 13:14
Re: Sådan fængsler du din kollega
Hvorfor skal billedet af Bo Sørensen fylde så meget? Det er altså lidt træls at kigge på, når man prøver at læse debatten...
Fremhævet af Journalisten
Jens Jørgen Madsen
03.12.09 13:58
Re: Sådan fængsler du din kollega

Kære Jesper.

Vi er netop blevet gjort opmærksom på problemet, som optræder i visse ældre browsere og Safari. Vores programmører arbejder ekspress på at løse problemet.

Det er naturligvis ikke meningen, og vi beklager meget.

Noget af det skyldes angiveligt, at Journalisten.dk tidligere i denne uge har udvidet med en række nye funktioner:

Forhåbentligt er det snart løst.

Mvh

Jens Jørgen Madsen

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
03.12.09 14:14
Re: Sådan fængsler du din kollega

Hej Cris,

Din pointe er interessant, men rejser to væsentlige spørgsmål: Hvilke konsekvenser får det for vores dækning, hvis vi som journalister basserer vores historier udelukkende på interesseorganisationer og lokale journaliter? Og hvordan skal vi som journalister vægte forholdet mellem den gode historie og sikkerhedshensynet til den eller de personer vi omtaler.

Lad os starte med det sidste. Sideløbende med at jeg sad fængslet i Iran, var den norske journalist Pål Refsdal gidsel i Afghanistan. Det valgte den norske presse ikke at fortælle, før han var løsladt. Var min sag kommet for retten i Iran, er det indiskutabelt, at de oplysninger som var fremme om mig i danske medier, ville være blevet brugt som bevismateriale imod mig. Ser vi bort fra Karin Bo Bergquist og Lars Fogts brølere, er det interessant, hvorfor danske medier ikke tog samme hensyn i dækningen af den her sag (og her er det for så vidt ligegyldigt om jeg er journalist - det gælder forhåbentlig alle kilder). 

At Ekstra Bladet breaker historien, bringer mig i stor fare, da forhørslederen her og i de efterfølgende artikler fra andre medier får leveret de beviser, som han ledte efter. Men det betyder vel og mærke ikke, at jeg selv havde undladt at trykke historien eller rådført mig med Udenrigsministeriet, hvis det var mig, som sad på Ekstra Bladet og havde fået færden af en lignende god historie. Det vil jo stride imod vores journalistiske logik, om at alle væsentlige og/ eller gode historie skal ud - hvilket i 9 ud af 10 tilfælde er godt. Det var det bare ikke i den her sag.

Men hvad med næste gang, der kommer en tilsvarende sag? Er vores regnestykke, at de ni tilfælde, hvor vores dækning gavner kilden, opvejer det ene tilfælde, hvor det ikke gør? Jeg ved det ikke selv, men jeg synes det er uhyre væsentligt at tænke over.

I samme åndedræt kan man så også diskutere, om samarbejdet mellem myndigheder som UM og pressen er optimalt. Måske er det også embedsmændene, som ikke tænker som journalister, og derfor ikke forstår at skelne mellem, når en historie af sikkerhedsgrunde for alt i verden ikke må komme ud, og når de bare helst ikke vil have, at noget kommer ud. Det er Rathsack-sagen tilsyneladende et eksempel på. 

I forhold til den anden pointe, mener jeg selv, at det er vigtigt, at vi som vestlig pressse er tilstede i alle konfliktområder. Specielt i et så magtfuld land som Iran. På samme måde som en journalist der dækker miljø, ikke vil basserer sine historier udelukkende på udsagn fra Greenpeace, bør vi også være forsigtige med, hvem vi bruger som kilder i Iran. Men er vi der ikke selv til at iagtage og skelne mellem skidt og kanel, er det næsten umuligt. Problemet er, at mange af de personer som har kontakter til danske/ vestlige journalister, er enormt farvede af deres politiske overbevisning. Det samme gælder for de demonstranter som filmer med deres kameraer. Endvidere har de eksperter som sidder uden for Iran, i mange tilfælde ikke fingeren på pulsen - og dem som sidder i Iran, vil sjældent udtale sig over den aflyttede telefon eller mail. Billedet af Iran bliver med andre ord meget let sort hvidt.

Er glad for dit indlæg, fordi det lægger op til en væsentlig debat, der er meget vigtigere end den om en enkelt journalists dumhed (og så må du selv bestemme, om det er mig eller Lars Fogt, som du mener har dummet sig;-)

Venlig hilsen
Niels Krogsgård

Fremhævet af Journalisten
Chris Alban Hansen
03.12.09 14:42
Re: Sådan fængsler du din kollega

Kære Niels,

Jeg tager ikke umiddelbart stilling til kritikken af BT, omend jeg mener, at kilden (din søster) udfra de beskrivelser, jeg har kan læse her, ikke har fået en klar kontrakt. Og det er da værd at pege fingre af.

Jeg ser ingen dumme personer. Jeg beder dig blot overveje, at en del af problemet skyldes, at du valgte at tage til Iran trods advarsler og viden om, at du ville overtræde landets love ved din tilstedeværelse.

Når man gør det - og det er da prisværdigt at du gjorde - så må du altså også have overvejet konsekvenserne, og jeg mener ikke, at det kan være din kollegaers opgave at dække over dig, blot fordi du er journalist.

Hvilken faggruppe er så den næste, vi i lignende situationer ikke må omtale? Bortførte ingeninører i Peru eller tilfangetagede fredsvagter i Palæstina? Danske soldater som krigsfanger i Afghanistan? 

Jeg mener derfor ikke, at din rubrik er rimelig, hvor du indirekte anklager kollegaer i branchen for potentielt at få dig i spjældet i Iran. Du valgte at løbe risikoen, og den eneste, du kan sende sådan en anklage imod, er dig selv.

Fremhævet af Journalisten
Vinh Prag
03.12.09 14:51
Men hvad med Facebook?

Nej, alt er ikke til citat altid. Forkert. Skal vi virkelig have Oluf Jørgensen ned fra hylden for at kommentere på det?

Jeg nævnte nogle ting på Niels' Facebook-profil, som han mente, jeg skulle skrive herinde.

For det første er det jo også en interessant diskussion, om det var okay af en af Niels' og mine venner, at hun citerede mig på Niels' Facebook-profil, som (uden at bringe Facebooks brugeraftale ind i diskussionen) vel i princippet er privat. I dette tilfælde blev jeg mere irriteret over, at min navn blev stavet forkert, end over at jeg blev citeret, for citatet var sympatisk, men jeg burde vel have været blevet kontaktet først. Bare rolig, B.T., der ryger ingen mail af sted til Pressenævnet.

For det andet sammenlignede Niels sin sag med en norsk journalist, som var gidsel i Afghanistan på samme tid, som de norske medier valgte at fortie for journalistens sikkerheds skyld. Men der er altså forskel på arrestation og gidseltagning. 

Jeg er langt fra ekspert på området, men hvor meget det end kunne skade Niels' sag, at de danske medier skrev, hvad de skrev, siger han også selv, at løsladelsen var et politisk signal. Det betyder i mine øjne, at mediedækningen af tilfangetagelsen i sidste ende gav de iranske myndigheder en mulighed for at vise sig som progressive og fair og dermed måske endda rykkede løsladelsen frem?

Er der nogen, der kan kalde sig vidende på den slags, der vil kommentere?

 

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
03.12.09 15:02
Re: Sådan fængsler du din kollega

Ja, jeg løb en risiko. Og ja, det vidste jeg godt på forhånd, at jeg gjorde. På samme måde som en dansk soldat ved, at han løber en risiko ved at tage til Afghanistan og en fredsvagt ved, at han løber en risiko ved at tage til Palæstina/ Israel, så kendte jeg også risikoen ved at rejse til Iran på en journalistisk opgave. Det er bare ikke det væsenltige i den her diskussion. Det er derimod spørgsmålet om, hvordan vi som journalister skal aggere, når vi ved, at vores oplysninger med stor sandsynlighed vil skade den person, vi skriver om.

Lad os sætte debatten på spidsen. Hvis du skriver en god, salgbar og måske oven i købet væsentlig hitorie om x, mister han livet. Vil du skrive historien? Hvis ikke, kan du så sætte en grænse for, hvad konsekvensen af dine historier skal være, før du ikke vil skrive den? 

I forhold til de spørgsmål, er det for mig at se underordnet, om det er en journalist, ingeniør, en fredsvagt eller en soldat vi taler om. 

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
03.12.09 15:18
Re: Men hvad med Facebook?

Hej Vinh,

Bare lige for at undgå misforståelser. Jeg har aldrig sagt, at min løsladelse var et politisk signal. Det er snarre omvendt. Den iranske regering var ikke interesseret i at lave et politisk signal ud af mig. Havde de villet det, havde de brugt Muhammedtegningerne el. et andet politisk instrument, og så havde jeg siddet i Evin endnu. Med andre ord er jeg løsladt,fordi den iranske regering ikke har skønnet, at det var værd at bruge mig til popaganda. Havde jeg derimod været israeler, englænder eller amerikaner, var forløbet formentlig endt ganske anderledes. Så ville vi med rette kunne tale om et politisk signal. 

Bortset fra det, stiller du nogle væsentlige spørgsmål. Selv har jeg været omkring dem i en kommentar til Chris længere oppe på siden. Men derfor kan andre jo godt komme med deres svar;-)

 / Niels Krogsgård

Fremhævet af Journalisten
Anders Lange
03.12.09 15:22
Re: Sådan fængsler du din kollega

Kære Niels, velkommen hjem i god behold. Din kommentar i Journalisten har to vinkler, hvordan B.T.-vinklen desværre har taget for meget fokus.

Det er et langt mere nuanceret spørgsmål, du rejser med din anden problemstilling: Skal danske medier tie (eller lyve hvad de naturligvis ikke skal) om fakta, når danske journalister i sandhedens tjeneste arbejder under cover? Jeg mener nej. Journalister, som tør bryde diverse nationers rimelige eller urimelige regler, vælger selv at løbe en risiko. Det er flot og modigt og alt det der - men skal andre medier dermed tvinges til at smide normale principper for nyhedsdækning i solidaritetens hellige navn? Hvor langt skal denne solidaritet i så fald gå? Nyhedsformidlere stilles ofte i situationer, hvor aktuelle personer trygler og beder: Vil du ikke nok vente med at skrive historien til jeg har bragt mine forhold i orden?

Stein Bagger venter vi naturligvis ikke på. Men skal vi næste gang vente med at skrive om dagblad x's oplagsfald indtil kurven er knækket? Vi vil jo i branchen alle gerne have, at så mange dagblade som muligt overlever? Men kan vi bære, at nyhedsdækningen lægger et solidarisk dæklagen over en sådan historie? Jeg synes det ikke.

 

 

Fremhævet af Journalisten
Camilla Q. Dyssel
03.12.09 15:33
Re: Sådan fængsler du din kollega

Anders, ville din holdning være den samme, hvis det var en nødhjælpsarbejder, det handlede om? Jeg synes, det er ret kynisk at være ligeglad med konsekvenserne, fordi vi arbejder i sandhedens tjeneste og sandheden skal frem NU!

 

Jeg mener heller ikke, at Niels skal have særbehandling, fordi han er journalist. Men jeg mener, det er værd at overveje, om man kan holde oplysninger tilbage nogle dage, hvis det kan redde et andet menneskes liv. Her mener jeg din sammenligning med dagblades oplagsfald er uholdbar.

Fremhævet af Journalisten
Sophie Bremer
03.12.09 16:19
Re: Sådan fængsler du din kollega

B.T. er ikke de eneste, der er under kritik for dækningen af sagen. Synes I bør læse Anne Lea Landsteds kronik i Lixen "En tur gennem mediemøllen"

http://lixen.dk/?p=86

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
03.12.09 16:49
Re: Sådan fængsler du din kollega

Kære Anders Lange,

Vi er helt enige i, at den anden vinkel i kommentaren er den mest interessante at diskuttere, så tak for dit input.

Jeg stillede, godt skjult ind imellem alle mulige andre kommentarer, et spørgsmål længere oppe på siden, som jeg også mener er væsentligt i forhold til din pointe. Derfor tillader jeg mig at gentage det:

Hvis du skriver en god, salgbar og måske oven i købet væsentlig hitorie om x, mister han livet. Vil du skrive historien? Hvis ikke, kan du så sætte en grænse for, hvad konsekvensen af dine historier skal være, før du ikke vil skrive den? 

Og så tilbage til din kommentar. I forhold til mit spørgsmål, er det springende punkt så turistvisummet? 

For mig at se burde svaret gælde alle dem vi skriver om - det hvad enten vi har sympati for deres handling eller ej. Jeg er bare ikke sikker på, hvad jeg selv vil svare på spørgsmålet, og er jeg ikke den eneste, som har det sådan, er det måske netop værd at diskutere. 

Bedste hilsner
Niels Krogsgård 

 NB. X er ikke nødvendigvis mig, for mig er vi vist ved at have hørt nok om;-). Det er det principielle i spørgsmålet, som er interessant. 

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
03.12.09 17:02
Re: Sådan fængsler du din kollega

Når nu vi er ved at reklamere for den fremragende avis Lixen, vil jeg hellere henlede opmærksomheden på deres dækning af sagen: http://lixen.dk/?p=92

Anne Lea Landsteds gennemgang er old news. 

 /Niels Krogsgård 

Fremhævet af Journalisten
Sophie Bremer
03.12.09 17:07
Re: Sådan fængsler du din kollega

Nej, det er ikke den, der har været i Information - den er faktisk ny...

 

Fremhævet af Journalisten
Jens Sillesen
03.12.09 17:43
Re: Sådan fængsler du din kollega

Jeg synes, at debatten baserer sig på en forkert præmis. Niels Krogsgård skriver:

Hvis du skriver en god, salgbar og måske oven i købet væsentlig hitorie om x, mister han livet. Vil du skrive historien? Hvis ikke, kan du så sætte en grænse for, hvad konsekvensen af dine historier skal være, før du ikke vil skrive den?

---

Samme risiko ved at tage til Iran som at være soldat i Afghanistan?

---

At Ekstra Bladet breaker historien, bringer mig i stor fare, da forhørslederen her og i de efterfølgende artikler fra andre medier får leveret de beviser, som han ledte efter.

---

Hvornår er en vestlig journalist sidst blevet slået ihjel af den iranske regering? Ifølge det jeg kan se på på Reporter Sans Frontiers hjemmeside, så er det ikke sket så længe deres arkiver på nettet går tilbage (reelt mere end 10 år såvidt jeg kan se). Tortur af vestlige journalister? Det eksisterer såvidt jeg kan se heller ikke. Fængselsstraffe? Nej, det er i ifølge alle eksperter standard, at vestlige journalister bare bliver sparket ud af landet, hvis de laver problemer.

Niels Krogsgård, jeg vil gerne høre, hvorfor du mener, at du var i stor fare, taler om at miste livet på grund af en artikel og mener, at du tager samme risiko som en soldat i Afghanistan.

Fremhævet af Journalisten
Jens Sillesen
03.12.09 17:52
Re: Sådan fængsler du din kollega
Jeg overså, at X ikke nødvendigvis var dig. Men ellers...
Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
03.12.09 18:19
Re: Sådan fængsler du din kollega
Sorry.
Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
03.12.09 18:59
Re: Sådan fængsler du din kollega

Kære Jens,

Pointen med at X ikke nødvendigvis er mig, er vigtig, da jeg aldrig har været i livsfare, endsige sagt, at jeg har været i livsfare.

Eksemplet med soldaten fra Afghanistan er en henvisning til Chris, hvis pointe er, at der ikke skal gælde særlige regler for journalister (se debatten længere oppe). Min pointe er så, at det mener jeg heller ikke. Spørgsmålet som jeg stiller, er relevant i forhold til alle typer personer, hvad enten de er journalister, soldater, ingenørerer, mv.  Hvis vi ved, at vi bringer ham eller hende i fare ved at skrive vores historie, hvor stor skal faren så være, før at vi lader være? Det er det, som der ligger i spørgsmålet. 

Jeg mener, det er en principiel debat, som er blevet relevant i forbindelse med min fængsling, men som ikke som sådan bør handle om mig. Der hvor min historie dog bliver relevant, er, når vi fyrer standardsvaret af, om at det må afhænge af situationen. Her har vi en situation, hvor Udenrigsministeriet dels følte sig modarbejdet af dansk presse, og hvor pressen ifølge det samme Udenrigsministerium kunne have bragt mig i stor fare. Så har jeg vist ikke sagt for meget.

BBC mistede for få år siden en reporter, som blev tortureret i Evin og en fransk journalist venter i øjeblikket på sin dom i Iran. Mener også at Canada har en journalist i klemme. 

Ifølge de iranske myndigheder vurderede de selv, at have en rigtig god sag imod mig. Og det tro da faen, de kunne se hver en detalje om mig i de danske medier. Plus lidt ekstra fra hr. Fogt.

Når det er sagt, kan man så diskutere, om ikke de iranske myndigheder havde fået de oplysninger alligevel. Det havde de muligvis, men på det tidspunkt hvor historien breaker i Danmark, sidder min rejsemakker Henrik Fallesen stadig på sit hotelværelse i Iran og venter på besked fra den danske ambassade, der har bedt ham forholde sig i ro. Heldigvis for ham, når han hjem inden myndighederne i Iran har fundet ud af, at vi er journalister/ journaliststuderende. Hvis ikke, havde de haft to gode sager, takket være den danske dækning. 

Så lad mig spørge på en anden måde. Hvad koster en go historie? Seks dage i Evin? Fem måneder? Et år? I det her tilfælde var prisen heldigvis rimelig billig, men vi bliver som stand da nødt til at diskutere, hvad der skal til for at vi vil holde igen med en historie. Eller måske bare enkelte oplysninger - såsom at jeg rejste med Henrik Fallesen. 

Om det er samarbejdet mellem dansk presse og Udenrigsministeriet, som er helt håbløst, ved jeg ikke, men det gør næppe nogen skade at tænke over, at vores historier kan have en pris for dem vi skriver om. 

Venlig hilsen
Niels Krogsgård

Fremhævet af Journalisten
Jens Sillesen
03.12.09 19:32
Re: Sådan fængsler du din kollega

Jeg tror, at de også kender google i Iran. Eller Facebook hvor du har en offentlig profil. At du er journalist/journaliststuderende var meget nok let at finde frem til. De har nok meget hurtigt vidst, hvem du var. Det tager kun to minutter. Så jeg synes ikke, at din rubrik er rimelig. Den der fik dig fængslet var dig selv. Du tog chancen. Det har jeg sgu' respekt for. Men tag ansvaret for det i stedet for urimeligt at sidde og udpege skurke.Det eer meget alvorlige anklager du kommer med, og det synes jeg, at du gør pået tyndt grundlag.

Den reporter fra BBC, var det en vestlig reporter eller en lokal medarbejder? Har du evt. et link til det?

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
03.12.09 19:43
Re: Sådan fængsler du din kollega
Fremhævet af Journalisten
John Albertsen
03.12.09 20:38
Men hvad...?

Kære Jens,

Men hvad... ?

Der er efter min mening ikke ret meget at diskutere. Selvfølgelig er det ikke særlig smart at gå Irans anklagemyndigheds ærinde ved at bidrage med informationer, som kan skabe alvorlige problemer for såvel Niels Krogsgaard som Henrik Fallesen. Så svære er embedsmændene i Udenrigsministeriet sgu da heller ikke at få fat i. Og hvad bidrager de kritisable informationer egentlig med i forhold til offentligheden? Altså udover action på avissiderne...

Disse regelsyge argumenter om kompromisløs ytringsfrihed, påstået, tilstræbt objektivitet (et ideal som i øvrigt er blevet forkastet i den akademiske verden for flere årtier siden), en højere sags tjeneste og bla., bla., bla, giver mig kvalmende associationer til Presselogen på TV2 News, hvor branchens spidser uge efter uge benytter argumentsættets abstrakte elasticitet til at undgå at indrømme den ene tåbelighed efter den anden. Det er basalt sådan sektmedlemmer, nazister og alle mulige andre tosser - uden sammenligning i øvrigt - retfærdiggør deres forskruede handlinger.

Denne måneds glimrende parlør i Journalisten http://www.journalisten.dk/journalistens-miniparlor er i den forbindelse tankevækkende læsning holdt op mod alle skåltalerne. De mest benyttede sociologiske analysemetoder bygger i dag på sproget som nøglen til at forstå en afgrænset virkelighed, og hvad der foregår i den. Og parløren er som sådan den mest reelle temperaturmåling på rigets sande tilstand, jeg længe har læst. Egentlig en skam, at konstatere. Men idealisme har som bekendt trange kår, når der flyder blod i gaderne.       

Venlig hilsen

John Albertsen        

Fremhævet af Journalisten
Jens Sillesen
03.12.09 20:46
Re: Sådan fængsler du din kollega

Kære John

Jeg forstår ikke, hvordan dit indlæg har nogen relevans i forhold til det, jeg skriver. Du forveksler vist mit indlæg med et andet i tråden.

Jens

Fremhævet af Journalisten
John Albertsen
03.12.09 21:08
Men hvad...?2

Hej Jens,

Det første afsnit var ment som en reaktion på dit indlæg om Niels Krogsgaards egen skyld i episoden:

 

Re: Sådan fængsler du din kollega

Jeg tror, at de også kender google i Iran. Eller Facebook hvor du har en offentlig profil. At du er journalist/journaliststuderende var meget nok let at finde frem til. De har nok meget hurtigt vidst, hvem du var. Det tager kun to minutter. Så jeg synes ikke, at din rubrik er rimelig. Den der fik dig fængslet var dig selv. Du tog chancen. Det har jeg sgu' respekt for. Men tag ansvaret for det i stedet for urimeligt at sidde og udpege skurke.Det eer meget alvorlige anklager du kommer med, og det synes jeg, at du gør pået tyndt grundlag.

Den reporter fra BBC, var det en vestlig reporter eller en lokal medarbejder? Har du evt. et link til det?

Ønskede blot at påpege at det ene ikke udelukker det andet. Selvom Niels selv valgte at rejse til Iran på et turistvisum retfærdiggør det i min optik ikke, at journalister, der dækker episoden, fraskriver sig ethvert ansvar for konsekvenserne - i dette tilfælde de potentielle konsekvenser - af deres arbejde. De resterende to afsnit havde, som du korrekt påpeger, ikke ret meget at gøre med dit indlæg :-)
Debatten om redaktørens rolle anno 2009 - vinkelsliber udi det urimelige kontra troværdighedens vagthund i spalterne - egner sig bedre til et andet forum. Men det er efter min mening, der kæden oftest hopper af. De daglige handlings- og konsekvens-analyser - indimellem også mine egne -falder alt for ofte ud til fordel for arbejdsgiveren. Og det er jo nok desværre en naturlig udvikling i dagens mediebillede.  
Med venlig hilsen
John Albertsen
Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
03.12.09 21:52
Re: Sådan fængsler du din kollega

Hej Jens,

Det var den iransk-canadiske fotojournalist Zahra Kazemi

Zahra Kazemi
Zahra "Ziba" Kazemi-Ahmadabadi ‎ was an Iranian-Canadian freelance photographer, residing in Montreal, Canada, who died in the custody of Iranian officials following her arrest....

, der blev dræbt efter voldtægt og tortur. Mener også der er noget med en eller anden fra BBC-Persia, men det er muligt, jeg tager fejl. Du kan læse mere om fængslet og dets fanger her: http://www.absoluteastronomy.com/topics/Evin_Prison.

I forhold til din pointe med facebook og google, vil det logiske svar være ja. Nu forholdt det sig i det her tilfælde bare sådan, at de ikke anede, hvem jeg var før tredje forhørsdag. I en situation hvor hvert minut kan være afgørende, er det ret vigtigt, hvornår historien breaker herhjemme, og hvad der fremgår af artiklen. Derfor er det jeg siger, at det en anden gang kan være relevant at rådføre sig med udenrigsministeriet, men den diskussion er der åbenbart ikke stemning for. Så lad os bare fortsætte med mig. Mig, mig, mig.  

Jeg beskylder ikke dansk presse for at være skyldig i min fængsling. Det ansvar tager jeg gerne på mig. Men var Henrik Fallesen ikke nået ud af landet inden historierne fra de danske netsider blev oversat til persisk og gelejdet videre i det iranske fængselsbureakrati, kunne dansk presse have været skyld i hans fængsling. Og var der fra Irans side ikke truffet en politisk afgørelse om, at jeg skulle løslades, kunne Lars Fogt og Karin Bo Bergquists arbejde også have haft en stor betydning for min dom.Derfor den måske lidt provokerende titel. 

 /Niels Krogsgård

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
03.12.09 22:06
Re: Sådan fængsler du din kollega

Hej Michael,

Du får det korte svar, da det er et spørgmål, jeg har besvaret til hudløshed i de sidste par uger. Håber du bærer over med mig;-)

Hvis jeg stod i præcis den samme situation, ville jeg ikke tage mit kamera med. Normalt er billeder ret afgørende i dækningen af en demonstration, men da der mildest talt var en del andre end mig med et kamera, var det overflødigt. Via demonstranterne skulle billederne nok være kommet ud.

Af gammmel vane har jeg stort set altid mit kamera på mig, når jeg er ude, men i det her tilfælde var det en fejl. 

Elllers ville jeg ikke have gjort noget anderledes. Det skulle da lige være at binde Las Fogt og Karin Bo Bergquist til en stol, før jeg forlod Danmark.

 /Niels 

Fremhævet af Journalisten
Jens Sillesen
03.12.09 22:34
Re: Sådan fængsler du din kollega

Hej Niels

Ikke fordi det skal løbe op i pedanteri, men så var hun iransk født og havde dobbelt statsborgerskab. Så hun var for den iranske regering stadig iraner. Det giver en meget markant forskel fra din situation.(Deres handling var syg, men følger deres egen forkvaklede logik).

Mit problem med dit ønske om en principiel diskussion er, at den tager udgangspunkt i og bygger implicit på Lars Fogt og Karin Bo Bergquists skyld og nogle præmisser jeg ikke er sikker på holder. Dom, fængsel og stor fare? Var du reelt i fare? Og for hvad? Kan du fortælle mig, hvad det reelt var du risikerede? Hvis det ikke er på plads, mener jeg ikke, at det er rimeligt at fortsætte diskussionen. Så diskuterer vi ud fra, de måske meget urimelige og forskellige forestillinger vi har, om hvad den iranske regering kunne finde på i forhold til dig.

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
04.12.09 01:03
Re: Sådan fængsler du din kollega

Hej Lars,

Det er problemet med at diskutere med journalister. Vi når ofte aldrig til selve diskussion inden samtalen er gået død i en snak om præmisser. 

Det korte svar er, at UM vurderede, at pressedækningen skadede min sag, og at de følte sig modarbejdedet af dansk presse. Kigger du dig omkring på siden, har jeg også selv uddybet hvorfor, men jeg gider ærlig talt ikke rigtig tale mere om mig, så lad os lade den ligge.

Venlig hilsen
Niels Krogsgård

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
04.12.09 01:06
Re: Sådan fængsler du din kollega
Jens selvfølgelig. Ikke Lars. Sorry.
Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
04.12.09 07:21
Re: Sådan fængsler du din kollega

På sin vis er det lidt befriende læsning, at du blot vil lade kameraet ligge - for rådene fra forbundet er langt mere vidtrækkende.

Så er det din fornemmelse, at forbundets anbefalinger er lidt for forsigtige, hysteriske eller hvad man nu kan kalde dem?

Vil du anbefale andre studerende at tage til disse usikre lande, hvis de bare lader kameraet blive hjemme? 

Fremhævet af Journalisten
Anders Lange
04.12.09 08:56
Re: Sådan fængsler du din kollega
Kære Camilla, jeg er på ingen måde "ligeglad med konsekvenserne". Som jeg skriver er sagen jo meget kompliceret. Der er f.eks ingen, som ved, om Niels risikerede dødsstraf, hvis man i Iran kendte til hans egentlige formål - er der nogen, som ved, om f.eks. den heftige omtale i DK ikke netop har været med til at lægge pres på det iranske system? Jeg ved det ikke og finder det ikke belyst i omtalerne.Min pointe er, at journalister, som bryder nationale love, i princippet vælger at løbe risikoen selv - og jeg advarer blot om, at vi ikke automatisk forventer, at vi dækker over hinanden - det skaber en utroværdig presse.
Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
04.12.09 09:17
Re: Sådan fængsler du din kollega

Hej Michael,

Jeg flytter lige dit indlæg herned, så det bliver mere overskueligt. Siden er efterhånden godt roddet. 

Du skriver:

På sin vis er det lidt befriende læsning, at du blot vil lade kameraet ligge - for rådene fra forbundet er langt mere vidtrækkende. Så er det din fornemmelse, at forbundets anbefalinger er lidt for forsigtige, hysteriske eller hvad man nu kan kalde dem? Vi. l du anbefale andre studerende at tage til disse usikre lande, hvis de bare lader kameraet blive hjemme?

Jeg mener ikke at forbundets anbefalinger er hykleriske. Det er ikke for sjov at lave journalistik i Iran, men jeg var faktisk ret godt forberedt. Før jeg tog til demonstrationen havde jeg slettet kilder på min telefon, bedt min makker om at tage vores bærbar med sig og ikke vise sig på hotellet,  inden han havde hørt fra mig, kontaktet adskillige personer, som ville tage kontakt til UM, hvis jeg ikke kom tilbage fra dækningen af demoen, lavet relativt klare - men ikke klare nok - aftaler med min makker, så jeg kunne komme en del af usikkerheden under et evt. forhør til livs, været i kontakt med det internationale journalistforbund, mv. Der er med andre ord en masse ting, man skal forholde sig til, før man rejser ind i Iran på en journalistisk opgave, og i særdeleshed, når man rejser på et turisttvisum.

I forholdet til visummet vil jeg som hovedregel ikke anbefalde nogen journalister eller studerende at rejse til Iran på et turistvisum. Selvfølgelig er et journalistvisum i udgangspunktet at foretrække lige meget hvor man er i verden. Vi må bare erkende, at der er lande, som det ikke altid er muligt at dække på et ordentlig måde ved at søge et journalistvisum. Havde vi søgt, havde vi enten fået afslag eller var blevet overvåget. Var vi blevet overvåget, ville jeg have været årsag til, at mange af mine kilder var endt i fængsel.

Om jeg vil anbefale journaliststuderende at rejse til Iran, afhænger meget af personen. Jeg er 31 år, har en anden uddannelse bag mig, har rejst i 46 lande og har erfaring fra at arbejde undercover i bl.a. Zimbabwe. Selvom jeg er studerende, har jeg altså også en ballast, som mange andre studerende ikke har. Og så er jeg færdiguddannet om en måned. Har den studerende vi taler om en lignende baggrund, vil jeg ikke tøve med at anbefale ham at rejse til Iran. Hellere ikke på et turistvisum, hvis det er eneste mulighed.

Det vil jeg i øvrigt heller ikke med alle jer andre, for det er et vigtigt land at dække. Istedet for at diskutere min titel, vil jeg hellere vende den om og spørge: Hvorfor rejser I ikke til Iran? Så vidt jeg ved, er Henrik Fallesen og jeg de eneste danskere, der har bedrevet kritisk journalistik i Iran siden valget i Juni. Det er vel ikke det, som de kollegaer, der mener at Henrik og jeg er "uansvarlige eventyrer"  og "aktivist-journaslister" vil forsvare? Se bl.a. indlægget fra redaktør på metroXpress, Jakob Høyer: http://www.journalisten.dk/redaktor-lovovertraedelser-og-tyveri-praeger-journalistikken

Go dag.

Venlig hilsen
Niels Krogsgård

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
04.12.09 13:22
Re: Sådan fængsler du din kollega

Jeg anerkender fuldt ud, at der er situationer, hvor man kan blive nødt til at omgå reglerne for at lave historier, som er tvingende nødvendige, af almen interesse og umulige at fremskaffe på anden vis.

Jeg er ikke overbevist om, at Niels Krogsgaards dækning af Iran er en af dem. Den udfoldede intet afgørende, jeg ikke allerede havde fået at vide via Twitter, Facebook og en række internationale medier. Jo, det er en fordel at have danske øjenvidneskildringer. Men det skal vejes op mod, hvor alvorlige brud på diverse regler, man er nødt til at begå. Det regnestykke må enhver gøre op med sig selv. Og selv tage ansvaret.

Jeg har netop rejst rundt i Niger, hvor regeringen er blevet paranoid i forhold til rapporter om fejlslagen høst, fejlernæring, hungersnød og den slags. Og hvor kidnapning af udlændinge til videresalg til Al Qaeda ikke er et ukendt (omend forholdsvis sjældent, seks vesterlændinge på et halvt år) fænomen. Jeg besluttede alligevel at rejse ind som journalist. Det gav bøvl og besværligheder, men det betød også, at jeg og fotografen ikke behøvede at luske undervejs. Jeg var klar over, at vi kunne have fået afslag. Men vurderede også, at danske læsere kunne have fået mange af de samme historier uden vores hjælp, hvis man opsummerede, hvad andre medier (primært udenlandske) allerede havde rapporteret (og ellers, deprimerende nok, sikkert var hammerligeglade). Om mit valg var rigtigere - igen: det må enhver gøre op med sig selv. Men hvis man bevidst vælger at begå ulovligheder uden at kunne bidrage med ret meget andet, end hvad der i forvejen er kendt, så er det set med mine øjne værd lige at overveje igen, før man kaster sig ud i det og derefter betragter sig selv som offer, hvis det går galt.

Bedste hilsner,

Susanne Sayers

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
04.12.09 13:58
Re: Sådan fængsler du din kollega

Hvad ved du om det, Susanne? Inden du forholder dig til væsentheden af vores projekt, skulle du måske lige vente, til du har læst det. Går alt vel, bliver artikelserien bragt i Berlingske Tidende i januar, så lad os tage snakken der. 

Og lad så venligst være med at pådutte mig en offerrolle. Jeg vidste, at jeg løb en risiko og bebrejder ingen danske medier for min anholdelse. Hvis du vil forsvare Lars Fogt og Karin Bo Bergquists metoder, er du velkommen til det. Historien endte jo heldigvis lykkeligt, så ikke engang de, er ansvarlige for, hvad der skete. Havde Udenrigsministeret spillet deres kort anderledes, eller var Henrik Fallesen ikke nået ud af landet, kunne de derimod havde haft et medansvar for det videre forløb. Men som historien endte, er det hypotetisk. Derfor prøver jeg jo også at føre debatten overpå, hvordan vi som presse vil aggere næste gang en lignende situation opstår. 

Lyder spændende med Niger. At det skulle være mere væsentligt end at følge op på oprøret i Iran, tvivler jeg dog på. Men ok, på 'et punkt er vi enige: Ens metoder skal hele tiden opvejes i forhold til historiens væsentlighed.

Go weekend.

/ Niels Krogsgård    

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
04.12.09 14:35
Re: Sådan fængsler du din kollega

Niels Krogsgaard skriver: "Og lad så venligst være med at pådutte mig en offerrolle. Jeg vidste, at jeg løb en risiko og bebrejder ingen danske medier for min anholdelse."

Øh, hvad handler dit oprindelige indlæg så om??

Jeg tager ikke stilling til Lars Fogts eller andres metoder i sagen. Jeg tager stilling til, hvornår man bør bryde love og løbe en risiko, der også indebærer både udgifter og risici for andre. Og jeg påstår heller ikke, at det er mere værd at rapportere om millioner af menneskers stille død i Sahel end et oprør i Iran. Set med mine øjne er begge dele væsentlige. 

Min pointe er udelukkende, at hvis man ikke kan bidrage med noget væsentligt nyt i forhold til, hvad der allerede har været fremme, så bør man overveje både egne motiver og virkningen af ens handlemåder en gang til, hvis man bliver nødt til at benytte sig af løgn og fortielser for at dække et emne. Jeg tog ikke endelig stilling til dine historier - jeg konstaterede bare, at jeg ikke er overbevist om, at du kan tilføje noget, jeg ikke allerede har fået kendskab til gennem andre øjenvidneskildringer på diverse sociale medier. De spørgsmål kan du jo så vælge at forholde dig til eller lade være.

Bedste hilsner og god weekend til dig også.

Susanne Sayers 

Fremhævet af Journalisten
Anders Elleby Nielsen
04.12.09 14:50
Re: Sådan fængsler du din kollega

Når nu en del af debatten er kommet til at handle om journalistiske metoder ved risikable reportagerejser og om, hvad man som studerende bør begive sig ud i, vil jeg da lige henlede opmærksomheden på rektor Anne-Marie Dohms blokindlæg "Studerende skal ikke sætte livet på spil," som både jeg selv og Steffen Jensen fra TV2 har kommenteret: 

http://domino.djh.dk/appl/djh/blogs/mediebrokker.nsf/dx/studerende-skal-ikke-sætte-livet-på-spil.htm?opendocument&comments

Mange hilsner

Anders Elleby

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
04.12.09 15:13
Re: Sådan fængsler du din kollega

Hej Susanne,

Vi er enige i dine overvejelser om væsentlighed kontra farer. Jeg tvivler på, at du kan læse vores artikelserie på Twittter, men det er en interessant diskussion, hvad vi egentlig bidrager med, ved at være der selv. Niger er drønvæsentligt. Omvendt er det ikke just ukendt landsskab for diverse NGO'ere. Ergo: skal vi bassere vores journalistik på, hvad interesseorganisationer, politiske aktivister og lokale journalister, der der ofte løber styrets ærinde siger, eller skal vi selv rejse ud og dermed løbe en risiko. En NGO vil med stor sandsynlighed kunne fortælle jer de samme ting, som I vil nå frem til ved selv at rejse ud. Med eller uden journalistvisum. Men jeg tvivler på, at det vil være ligeså interessant for læserne at høre om, endsige, at historierne vil få en ligeså fremtrædende plad i avisen. 

I forhold til, hvorfor jeg ikke prøver at gøre mig selv til offer, har jeg vist svaret. Det var mit eget ansvar, at jeg var der, men med hjælp fra dele af dansk pressse kunne det have gået meget værre - jf. min tidligere forklaring. Det gjorde det ikke, og derfor er hverken jeg eller Henrik Fallesen ofre for pressens håndtering.

Min irritation er i denne sag udelukkende rettet imod Karin Bo Bergquist og Lars Fogt. Men den generelle dækning kunne have skadet os - også selvom den var helt normal. Hvad jeg forgæves har forsøgt at sætte spørgsmål ved, er disse normale journalistiske mekanismer, som træder i kraft, når vi har en go historie om en dansker der er i nød i udlandet. Så ringer vi sgu ikke lige til UM og spørger, om det vil være til skade for den pågældende, vi skriver om ham eller der er nogen detaljer, som de helst vil have, at vi undgår at nævne. Det kan også godt være, at vi ikke skal det. Fair nok. Jeg vil bare gerne høre mine (kommende) kollegaers bud på det.  

Venlig hilsen
Niels Krogsgård

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
04.12.09 15:21
Re: Sådan fængsler du din kollega

Jamen, jeg er for så vidt enig med både dig og Steffen Jensen. Der ER situationer, hvor det er helt nødvendigt at bryde gængse regler (jeg har dyb respekt for Günter Wallraff), og jeg kan ikke se den store forskel på, om det er studerende eller uddannede, der gør det. Bortset fra at man naturligvis bør og skal rådgive studerende mere end garvede korrespondenter. Men vi er alle journalister, det er ikke en beskyttet titel og heldigvis for det. Igen - min pointe er først og fremmest, at man skal overveje, om den risiko, man udsætter sig selv og andre for, er sagen og historien værd. Jeg skal da også realitetstjekke mine egne ønsker, når jeg rejser ud. Gør jeg det, fordi 'projekt Susanne Sayers' synes, at det er vildt fedt at tage til mærkelige lande? Eller fordi der er en historie, som skal fortælles? De fleste gange er det heldigvis en blanding, men yes - jeg er kommet til at tage af sted, fordi det var min egen eventyrlyst, der skulle tilfredsstilles. Og det er ærlig talt ikke årsag nok til at involvere andre i noget, der kan blive noget snavs. 

I det konkrete tilfælde omkring Iran har jeg intet set, jeg ikke har fået at vide fra andre kilder. Oprøret blev jo ikke ligefrem tiet ihjel i vestlige medier. Der manglede ikke øjenvidneskildringer, og der manglede ikke kanaler at formidle dem gennem. Men jeg kan selvfølgelig ændre mening, når jeg ser Niels' artikler i januar. Det er jeg helt åben overfor. Og i hvert fald kunne jeg ikke drømme om per automatik at dømme studerende ude eller konsekvent fordømme under cover-metoder. Det afhænger af situationen.

Bedste hilsner,

Susanne Sayers

 

Fremhævet af Journalisten
Morten Jepsen
04.12.09 18:29
Re: Sådan fængsler du din kollega

Niels, jeg er bange for, at du har sat dig op på en tårnhøj moralsk hest, hvor du vil slå dig, når dine sikkert fine værker i januar bliver offentliggjort. For har du nu behandlet dine kilder i Iran efter samme moralske krav som du nu kræver af dine danske kollegaer.

Ved de... at de nu skal optræde i Berlingske Tidende?

Ved de... at du er journaliststuderende?

Ved de... at det de er blevet interview?

Har de talt med dig i din egenskab af din dækhistorie som antropologistuderende - og hvordan harmonerer din fuptitel med de Berlingske Mediers etiske regler om, at man aldrig må lyve om sin identitet?

Hvordan harmonerer din opførsel i Iran ellers med de etiske regler der både gælder hos berlingske eller ifølge de presseetiske regler?

Hvordan vil du beskytte dine interviewede kilder i Iran når de iranske myndigheder reagerer over for kilderne - anholder dem, afhører dem og smider dem i fængsel?

Hvilke skadevirkninger tror du, at din tur til Iran har gjort for muligheden for at danske journalister fremover kan få visum til Iran?

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
04.12.09 19:19
Re: Sådan fængsler du din kollega
At studerende laver unikke opgaver, der endog finder vej til dagbladenes spalter er udmærket - men jeg gad nok vide, hvad Undervisningsmnisteriet vil sige til, at studerende fistrer og farer rundt til underlige lande, hvor sikkerheden er noget forrykt.
Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
04.12.09 21:46
Re: Sådan fængsler du din kollega

Hold da op en masse spørgsmål. Alle kilder som medvirker i artiklerne ved selvfølgelig, at de bliver interviewet af en journaliststuderende til en artikelserie, som kommer til at dreje sig om oprøret seks måneder efter og med stor sandsynlighed vil blive bragt i en større dansk avis. Alt andet vil være dybt uansvarligt. Så så høj er min hest forhåbentlig ikke, og håber ikke den er væsentlig højere end din - ellers vil jeg nødig interviewes af dig.

Dækhistorien om at vi var antropologistuderende blev brugt i sammenhænge, hvor vi ikke vidste, om vi kunne stole på vedkommende, vi talte med. Det kunne fx være den menige mand på gaden eller politiet.

I serien vil der blive brugt kilder som optræder med navns nævnelse, hvilket kan bringe dem i fare. I modsætning til hr. Fogts metoder, sker det i de her tilfælde med kildens fulde accept. Fler af dem insisterede sågar på ikke at blive annonymiseret. Ellers har vi fundet løsninger, hvor vi kan bruge dem alligevel og enkelte har vi af sikkerhedsgrunde været nødt til at annonymisere. 

Eftersom udgangspunktet for det iranske præstestyre er, at de ikke har tillid til udenlandske journalister og derfor har smidt flere af dem ud (fx Vibeke Sperling) og forment andre at få journalistvisum, tvivler jeg på, at min tur har gjort den store forskel i forhold til mine kommende kollegaers arbejdsforhold. Udgangspunktet er at journalister for tiden er et jagtet folk i Iran - sådan var det også før vi rejste dertil. At give mig skylden for det vil lidt af et overkill. 

Venlig hilsen
Niels Krogsgård

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
04.12.09 21:56
Re: Sådan fængsler du din kollega

I forhold til presseetik har vi ikke på noget tidspunkt lagt skjul på vores arbejdsmetode overfor noget medie eller studie. Tværtimod har vi brugt meget tid på at snakke med vores vejleder på SDU om, hvordan vi skulle gebærde os. Også i forhold til det etiske i at lave journalistik på et turistvisum. 

/Niels 

 

Fremhævet af Journalisten
Morten Jepsen
04.12.09 22:28
Re: Sådan fængsler du din kollega

Niels, I har altså været en blanding af antropoligistuderende, journaliststuderende og avisjournalist. Det er jo det rene miskmask. En iransk kilde eller mand på gaden med ringe engelskkundskaber ville ikke være sikker på hvad han har sagt ja til. Hvis du og dine vejledere ikke selv kan se det så siger jeg det: Etikken sejler!

I har haft flere kasketter som I har haft på på skift hvilket jo slet, slet ikke holder.

 

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
04.12.09 23:13
Re: Sådan fængsler du din kollega

Som journalister ynder at sige: din præmis holder ikke. 

Nu er det jo altså ikke voxpops vi har lavet. Hvis det er demonstrationen du henviser til, havde jeg en aftale med Tv-avisen om en øjenvidneberetning og en aftale med Berlingske om en reportage. Til det formål ville evt. kilder hjertens gerne tale med en journalist, så det havde næppe forvoldt de store problemer for nogen. Ellers er vores projekt basseret på timelange interviews, hvor vi har brugt lang tid på at tale med kilden om, i hvilken sammenhæng han eller hun kommer til at indgå, og hvilke konsekvenser der kan være forbundet med at optræde i en dansk avis. Sværere er det altså ikke. 

Du taler som om, at man på et journalistvisum kan gøre hvad som helt - for så har man jo den rette kasket på. Det kan dig og Lars Fogt så sætte jer ned og blive enige om, men ret beset handler det vel for faen om at indgå en kontrakt med kilden, så han ved, hvad han medvirker i. I modsætning til Lars Fogt - som tror at det er nok at sige, at man er journalist - ved alle vores kilder, hvad de har stillet op til, og hvad konsekvenserne i værste fald kan blive ved at gøre det.  

Var jeg ligeglad med mine kilder, havde forhørene i Evin været væsentligt hurtigere overstået.
Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
05.12.09 10:14
Re: Sådan fængsler du din kollega

Bare til orientering: Det franske udenrigsministerium lagde pres på Danmark for at gøre det til en EU-sag, men Danmark valgte den modsatte strategi. Alla: Det er bare en studerende, der har været på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Lad nu være med at lave en stor sag ud af det, det gør vi ikke.

Grunden til at Frankrig ville gøre det til en fælles europæisk sag, skyldes, at Frankrig har et helt andet forhold til Iran end Danmark, hvorfor der lige nu sidder en fransk journalist tilbageholdt i Iran. 

Når historien kører så massivt i dansk presse, går der uundgåeligt politik i den, hvilket var det, som UM prøvede at undgå. Det så man bla. ved Villy Søvndals gentagende kommentar om, at udenrigsministeren personligt skulle rejse ned og hente mig hjem. Når oppositionen er ude at sige sådan, bliver ministeren nødt til at gå på tv og sige, at UM prioriterer sagen højt. Og når først en udenrigsminister er ude at kommentere noget, er der ikke langt til, at en sag kan blive et EU-anliggende. Det kræver blot at det andet land griber bolden.  I teorien skulle den franske udenrigsminister bare være gået i pressen og bakket Per Stig Møller op eller ladet en parlamentariker tage den op i Bruxelles (hvilket Danmark ikke offentligt ville kunne bebrejde Frankrig). 

Var det sket, ville Danmark og Frankrig med iranske øjne være blevet slået i hardcorn, og så havde jeg næppe kunne nøjes med seks dage i Evin. 

Alt sammen blot for at sige, at logikken om at det altid er godt, når vi som presse går  massivt ind i en sag, ikke altid holder. Det gør den i ni ud af ti tilfælde. Eller for den sags skyld 99 ud af 100 tilfælde. Spørgsmålet er så bare, hvordan vi når at spotte det ene i en travl hverdag, hvor lever af at producere gode historier? Ved at undlade at tænke over det, gør vi det i hvertfald ikke. 

Fremhævet af Journalisten
Jens Dagnes
05.12.09 10:39
Re: Sådan fængsler du din kollega

Det er da ganske imponerende som en jounalist ønsker at diskutere sig selv, eller nærmere hvor dumme alle andre er, når de nu ikke forstår hans åbenlyst korrekte synspunkter på sine egne gerninger og handlinger.

Der er vel kun at udsende en alert på samtlige mediehjemmesider i Danmark, når

Det må efterhånden være tid til at kan skrues op og ned, alt efter hvornår

Mvh.

JD

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
05.12.09 12:22
Re: Sådan fængsler du din kollega

Flot. Du kunne jo starte med at forholde dig det principielle i diskussionen, Jens Dagnes, istedet for selv at lade den køre i ring omkring mig og min gøren og laden. Det var streng taget det, som var formålet med at sige ja til at skrive bagsiden på Journalisten. 

Fortsat go' weeekend. 

 / Niels Krogsgård 

 

Fremhævet af Journalisten
Søren Jørgensen
05.12.09 13:01
Re: Sådan fængsler du din kollega

Jens har en pointe, som du ikke kan være bekendt at skyde ned.

Det principielle i denne diskussion som jeg ser det er netop din gøren og laden, fordi du bruger den til at hakke på kollegaer, mens din egen etik er endnu ringere fat.

Du har selv forklaret, at du har fotograferet til demonstrationer i Iran, hvor du når blev adspurgt har givet forklaringen, at du var udsendt antropologistuderende. Det var jo en løgn, du var freelancejournalist og havde allerede en aftale med Tv-Avisen og Berlingske Tidende, hvis man skal tro på din egen forklaring. Folk er således blevet fotograferet under falske forudsætninger og aner ikke, at deres billeder nu kommer til at optræde i et dansk medie. Det er ikke turistvisumet, som er det gale, men at du har løjet over for de mennesker, der har spurgt hvad du fotograferer dem for på gaden. Det kan jo få fatale følger for dem, at deres billeder fra en demonstration bliver offentliggjort. Hvis de havnede på mit bord, så turde jeg ikke offentliggøre jeres værker.

 Det er i og for sig et fremragende råd, at du stikker piben ind.

 

 

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
05.12.09 14:51
Re: Sådan fængsler du din kollega

Så er det jo godt, at de ikke gør det.

Hvis du vidste en smule om Iran, ville du også vide, at demonstranterne selv tager billeder, som de smider på diverse hjemmesider, og som vestlige medier bruger løs af. Ved tidligere demonstrationer har der også været masser af fotografer til stede, som har taget billeder, der er blevet publiceret i alle muliger internationale medier. Streng taget er det det, som holder oprørsbevægelsen i live - at vi som vestlige journalister dækker deres demonstrationer. Da jeg tog billeder af demonstrationen, fortalte jeg hverken, at jeg var antropologistuderende eller journaliststuderende. Det var der ligesom ikke tid til. Det var primært overbliksbilleder og billeder af politiet i aktion jeg fotograferede - og som jeg har sagt tidligere, var det ikke nødvendigt, da der kom masser af billeder ud fra demonstrationen. Også af demonstranter for den sags skyld. 

Blev vi i andre sammenhænge spurgt af fremmede på gaden, hvad vi lavede, var forklaringen, at vi var antropologistuderende. Men sgu da ikke overfor dem der indgår i vores artikelserie. Så sæt dig dog ind i tingene og spørg, før du råber, Søren. 

I forbindelse med demonstrationen, blev jeg som sagt ikke spurgt om noget som helst. Efterfølgende skulle jeg have mødtess med nogen af deltagerne til et interview. Var det sket, ville det have været under samme vilkår som alle andre artikler vi har skrevet fra Iran: Så ville kilderne vide præcis, hvad de deltog i, og hvem de talte med. 

Hvad angår jeres råd, skal jeg gerne stikke piben ind, hvis I lader være med at komme med angreb, som kræver et svar. Det vil glæde mig, da diskussionen alligevel ikke fører nogen konstruktive steder hen. 

 

Fremhævet af Journalisten
Jens Dagnes
05.12.09 17:34
Sådan sviner ansvarlige Krogsgaard enkelte kollegaer til

Helt overordnet vil jeg høre, hvorfor du har så travlt med at skyde på enkelte journalister som Lars Fogt på B.T.

Du skriver, at han skrev om det på B.T.s hjemmeside før midnat 5. nov. og i den trykte avis dagen efter. Samme dag - den 6. nov. - var DR på banen klokken 10.43 med udførlige oplysninger fra ingen ringere end Dansk Journalistforbund.

Så kan du ikke lige forhøre dig hos forbundet og DR om deres ansvarlighed. Og der er måske en årsag til, at du i Iran blev spurgt til, om du var medlem af DJ, som du undrer dig over. Iøvrigt er det nationale medie vist det første, der også satte et billede på af dig. Se nedenstående telegram:

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/11/06/104143.htm

Dansker anholdt i Iran

06. nov. 2009 10.43 Udland Opdat.: 06. nov. 2009 11.51

Den danske journaliststuderende Niels Krogsgaard er anholdt i den iranske hovedstad Teheran, oplyser Dansk Journalistforbund.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Chefredaktør Lisbeth Knudsen på Berlingske har fortalt, at Berlingske var ansvarlig ved ikke at skrive om dig, men hun har også oplyst til Lixen, at hun tog kontakt til forbundet. De har vist ikke fået helt stemt af, hvordan ansvarligheden skulle tolkes.

Er du ikke flink at droppe de latterlige og urimelig personangreb og så gøre din research færdig, før du buser ud. Jeg mener klart, at du har noget at undskylde.

Nedenfor er nogle af de små svinere, du lige skulle have afsted i dine utallige indlæg. Kalder du dem for principielle. Eller er det blot noget der skulle med, nu du var igang med at fortælle, hvor urimelig verden er imod dig?

"Ved at sammenholde mine egne oplevelser fra seks dages forhør i Evin-fængslet i Teheran med medie-dækningen herhjemme tegner der sig et billede­ af enkelte journalister, der i jagten på den gode historie har tilsidesat ethvert hensyn til både branchens troværdighed og en kollega i nød."

"Elllers ville jeg ikke have gjort noget anderledes. Det skulle da lige være at binde Las Fogt og Karin Bo Bergquist til en stol, før jeg forlod Danmark."

"Ifølge de iranske myndigheder vurderede de selv, at have en rigtig god sag imod mig. Og det tro da faen, de kunne se hver en detalje om mig i de danske medier. Plus lidt ekstra fra hr. Fogt.

Mvh.

Jens Dagnes

 

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
05.12.09 19:15
Re: Sådan fængsler du din kollega

Undskyldning for hvad?

Jeg bebrejder jo ikke Lars Fogt, at han skriver om mig, eftersom historien allerede var ude, da han skrev sin artikel. Anklagen imod ham drejer sig udelukkende om hans interview med min søster. Derfor beviser dit link og dine mange citater heller ikke det helt store. 

Dem som jeg anklager, er Karin Bo Bergquist og Lars Fogt, som jeg mener har ageret håbløst og uprofessionelt. Resten af min stand anklager jeg derimod ikke for noget som helst.

I indlægget kommer jeg med, hvad jeg bevidst kalder en "mild" kritik af Ekstra Bladet for at breake historien. Samtidig siger jeg i den efterfølgende tråd, at hvis det var mig, der havde været på vagt den aften, og jeg var kommet i besiddelse af en tilsvarende historie, havde jeg med stor sandsynlighed gjort præcis det samme. Derfor er det svært at være sur på EB, hvilket jeg heller ikke er. Jeg er heller ikke sur på andre kollegaer - ud over de to nævnte - men prøver blot at lægge op til en diskussion af, hvad vi kan lære af sagen. Hvis vi overhovedet kan lære noget som helst.

Måske er prisen for pressefrihed de personer som vi med vores dækning bringer i fare. Fair nok. Så argumenter for det. Men gå dog efter bolden. Samtidig kan du jo så argumentere for, at verden ville være et meget værre sted uden pressefrihed og uden vores automatreaktion, der trykker før vi rådfører os. Der findes masser af glimrende argumenter, og jeg ligger ikke inde med sandheden. Synes bare, at det i det her lys, ville være en relevant og væsentlig diskussion. Men ok, det må blive en anden kamp. 

Go aften.

Niels  

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
05.12.09 21:14
Re: Sådan fængsler du din kollega

@ Niels Krogsgård

Diskussionen er blevet meget omfangsrig, men handler den alene om behandlingen af din søster, hører den til Pressenævnet og ikke en offentlig gabestok.  

 

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
05.12.09 21:42
Re: Sådan fængsler du din kollega

Diskussionen er blevet for omfangsrig, ja. Lad os lægge låg på her. Tak for kamp. Og gå så ud og drik en øl. Det er lørdag.

Niels 

Fremhævet af Journalisten
Jens Dagnes
05.12.09 21:43
Sådan sviner ansvarlige Krogsgaard enkelte kollegaer til

Jeg kan blot konstatere, at du finder det i orden, at forbundet fortæller om, hvem du er til DR, og at det største netmedie i Danmark viser dig frem med foto nogle få timer efter, at en journalist på BT også har skrevet om dig. Og at det så alene er to journalister, du kalder for brodne kar. Prøv lige at mærke jorden.

Eller hvad med at gå i kompagniskab med damen Paula Larrain. Hun kan også kunsten at føle sig trådt på og dyrke det på Journalistens hjemmeside til ukendelighed. Sådan er hun nemlig også principiel.

I telegrammet fra DR fra fredag formiddag står:

"Niels Krogsgård er studerende ved Syddansk Universitetscenter, hvorfra han rejste til Teheran 13. oktober for at skrive en afsluttende opgave som led i sin uddannelse."

Hvad skulle iranerne, hvis de læste det, være i tvivl om. Og er du sikker på, at hvad BT skrev er blevet opfattet langt mere kontroversielt end, hvad Danmarks største national medie skrev. Maturligvis er du ikke det. 

Og så lige til din dokumentation for, hvad der skete. Du skriver:

"Kun takket være den langsomme kommunikation mellem den iranske ambassade i Danmark og myndighederne i Teheran når Henrik om fredagen hjem til Danmark i god behold."

For det første ved du ikke en fis om, hvorvidt det er rigtigt. Det er en gang spændingsfyldt gætværk. Noget andet er, at hvis din rejsefælle skulle fra Teheran og nå at være i København ved middagstid, som det er beskrevet i en stribe medier, så forudsætter du, at den iranske ambassade læser med på nettet hver aften ved midnat med fokus på EB og BT, skynder sig at ringe hjem og så bliver der taget affære. Det ved du jo alt om, at de ansatte gør - eller hvad?

For havde de først set det fredag morgen den. 6 november ved normal arbejdstids begyndelse, så var din rejsefælle allerede ude af landet.

Ser man flytiderne igennem kan din rejsefælle senest have taget det direkte fly klokken 08.30 fra Teheran til København, hvor man skal være i lufthavnen et par timer før. Så var det måske ikke lige at finde ham på hotelværelse. Ellers er der afgang 05.15. Og så skal han da for alvor have været interessant for de iranske myndigheder.

Hvornår fløj din rejsefælle fra Teheran?

Med venlig hilsen

Jens Dagnes

 

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
05.12.09 23:52
Re: Sådan sviner ansvarlige Krogsgaard enkelte kollegaer til

Hvor du dog kan. Du er velkommen til at ringe til Henrik Fallesen og spørge om flytider fra Iran, men lad os i dette forum ikke spilde mere tid på en diskussion, som ikke fører nogen steder hen.

Niels 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Tom
06.12.09 17:00
Re: Sådan fængsler du din kollega

Kære Niels 

Nu er det søndag aften, og du har sikkert været ude at drikke øl i går. 

Og selvom du gerne vil lægge låg på denne sag, kan jeg ikke lade være med at komme med et par af mine egne erfaringer, som du/I måske burde skrive dig/jer bag øret, hvis du/I vil fortsætte med at besøge lande, der slår journalister ihjel:

(Jeg vil ikke forholde mig til alle dine efterfølgende indlæg og alle de andre debattørers indlæg på denne side. Det orker jeg ganske enkelt ikke)

1) Når du møder mennesker på gaden, som du gerne vil tale med/interviewe, så er du journalist (fra et eller andet medie) i Danmark. Basta.

2) De mennesker, som du møder - og finder interessante at tale videre med - skal du være 100 % sikker på ikke risikerer at komme galt afsted. Det er deres sikkerhed der gælder - ikke din.

3) Fotografer ALDRIG åbenlyst en demonstration, der er på gaden for at vise deres utilfredshed med et styre. 

4) Fotografer ALDRIG åbenlyst lufthavne, jernbanestationer, havne, tekniske installationer, kraftværker osv. osv.

5) Fotografer ALDRIG åbenlyst soldater, politifolk, sikkerhedsfolk der undersøtter det pågældende lands regime.

6)  Stik en finger i jorden - ligemeget hvor du befinder dig.

7)  Som journalist kan alt, hvad du producerer få konsekvenser for andre mennesker end dig selv.Tænk grundigt over dette, før du går til tasterne.

 MVH

Tom 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
06.12.09 17:15
Re: Sådan fængsler du din kollega

Hej Tom,

Tak for de konstruktive råd. Jeg er helt enig. I forhold til kameraet, har jeg gentagende gange sagt, at det var en fejl. I forhold til mennesker, jeg har mødt på gaden og brugt i artikelsammenhæng, har alle vidst, at jeg var journalist - så det går jeg ud fra, er et mere generelt råd og ikke en løftet pegefinger af, at jeg har gjort noget galt. 

Venlig hilsen
Niels Krogsgård

Fremhævet af Journalisten
Jens Dagnes
06.12.09 19:25
Re: Sådan fængsler du din kollega

Du er imponerende. Nedenstående skulle være sket i løbet af seks timer om natten og i så fald var Henrik ikke var kommet hjem.

Du skylder at svare på hvornår Henrik fløj fra Theran - det må satme være et spørgsmål, du kan besvare, når jeg ser på, hvad du ellers ved.   

"Jeg beskylder ikke dansk presse for at være skyldig i min fængsling. Det ansvar tager jeg gerne på mig. Men var Henrik Fallesen ikke nået ud af landet inden historierne fra de danske netsider blev oversat til persisk og gelejdet videre i det iranske fængselsbureakrati, kunne dansk presse have været skyld i hans fængsling. Og var der fra Irans side ikke truffet en politisk afgørelse om, at jeg skulle løslades, kunne Lars Fogt og Karin Bo Bergquists arbejde også have haft en stor betydning for min dom.Derfor den måske lidt provokerende titel. "

mvh.

JD

 

Fremhævet af Journalisten
Søren Rasmussen
07.12.09 01:06
Re: Sådan fængsler du din kollega
Det er sgu nok dig, der tager prisen Jens Dagnes. Dit kværulanteri er i den grad imponerende! Du overgår alle andre i denne debat. Som desværre er kørt helt af sporet på grund af folk som dig.
Fremhævet af Journalisten
Mette Frederiksen
07.12.09 08:06
Re: Sådan fængsler du din kollega
Hele den her debat er pinlig ud over alle grænser. En journalist, der vifter med sit kamera i et diktatur, hvor han er kommet ind på et turistvisum. Og efterfølgende vil han gerne have lukket hele sagen ned i de danske medier. Det kan simpelthen ikke være det grundlag, man bør diskuttere ud fra.
Fremhævet af Journalisten
Thorsten Dam
07.12.09 10:15
Re: Sådan fængsler du din kollega

Hvordan har sagen mon set ud fra iranernes side... måske nogenlunde som den så ud for polakkerne, da to danske efterretningsofficerer blev arresteret, mens de tog fotos dernede under Den Kolde Krig. Også dengang var det et stort issue, at der undervejs blev skrevet om sagen herhjemme, og det stillede dem elendigt i forhold til at klare sig igennem forhør.

Det fik mig til at tænke på, at grænsen mellem spion og journalist måske ikke alle steder opfattes så knivskarp som i vort kære og til tider decideret hyggelige informationssamfund. Beklager at jeg kun har kunnet finde et internet-resume af Polen-sagen fra en politisk kilde (helge adam møller). Det interessante - som involverer et andet af de traditionelt lidt frækkere blade, Ekstra Bladet - kommer langt nede. http://lr05.konservative.dk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=75

 

 

Fremhævet af Journalisten
Christian Helbo
08.12.09 22:29
Re: Sådan fængsler du din kollega

Hej Niels

 

Jeg har lige et opklarende spørgsmål til din dramatiske fortælling. Det skal siges, at jeg muligvis har misset noget af informationen i denne sag og dette spørgsmål derfor muligvis virker dumt.

 

Jeg så Henrik Fallesen og dig i Aftenshowet på DR1 kort efter du var kommet hjem. Der forklarede Henrik Fallesen, at han blev kontaktet telefonisk af en iransk embedsmand imens han opholdt sig på sit hotel.

 

 Mit spørgsmål er så, hvordan kan de iranske myndigheder kan finde frem til Henrik Fallesen, når dit primære mål var at holde hånden over ham?

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
09.12.09 12:16
Re: Sådan fængsler du din kollega

Hej Christian,

Henrik blev ringet op af myndighederne, fordi de vidste, at vi rejste sammen. Det stod på vores visum, og det lagde jeg i forhøret heller ikke skjul på. Hvad de på det tidspunkt ikke vidste - og hvad jeg af hensyn til bl.a. ham - heller ikke sagde, var, at vi var journaliststuderende. Det fandt de tilsyneladende først ud af, efter at historien var breaket i dansk presse. 

I forhold til Jens Dagnes, forstår jeg ikke, hvad det er, du ikke fatter - for nu at blive i din egen retorik. Du kan jo læse mine utallige svar i tråden ovenfor. Men som sagt, jeg gider ikke blande mig mere i den diskussionen. Christian svarer jeg, fordi han stiller et opklarende spørgsmål, som jeg godt kan forstå, han undrer sig over. Ikke fordi han vil lege detektiv og bevise en eller anden latterlig hypotese. Men til Henrik, hvis flytiderne betyder så meget for dig - jeg var der desværre ikke selv til at følge ham på flyet. 

Go dag. 

Niels 

Fremhævet af Journalisten
Niels Krogsgård
09.12.09 12:21
Re: Sådan fængsler du din kollega

Sidste sætning var selvfølgelig til Jens Dagnes og skulle have lydt: Hvis flytiderne betyder så meget for dig, er du velkommen til at ringe til Henrik - jeg var der desværre ikke selv til at følge ham på flyet. Så skulle den vist være på plads. 

Niels 

Fremhævet af Journalisten
Henrik Fallesen
10.12.09 14:36
Re: Sådan fængsler du din kollega

Hej Christian,

At det iranske udenrigsministerium kunne ringe til mig på hotellet, har Niels intet med at gøre. Han forhindrede derimod, at den iranske efterretningstjeneste kunne finde frem til mig ved at holde hånden over mig.

Jeg blev ringet op af det iranske udenrigsministerium, fordi den danske ambassade i Teheran havde meldt Niels savnet til det iranske udenrigsministerium (som er deres iranske kontaktmulighed). De behandlede sagen som en efterlysning, da vi jo rent faktisk ikke vidste, hvor Niels befandt sig endsige, hvad der var sket. Derfor opgav de navnet på mit hotel.

Det heldige er jo så, at det iranske udenrigsministerium og den iranske efterretningstjeneste ikke har udvekslet oplysninger med hinanden :-)

Det opklarer formentlig dit spørgsmål.

Bedste hilsner,
Henrik

Fremhævet af Journalisten