Sådan bliver du rig

Hvis du vil tjene 100.000 kroner om dagen, skal du lave PR og kommunikation. De store penge ligger i salg af rettigheder, fortæller fotografer, der giver opskriften på rigdom.
28.05.2008 · 09:09

Hvis du vil tjene 100.000 kroner om dagen, skal du lave PR og kommunikation. De store penge ligger i salg af rettigheder, fortæller fotografer, der giver opskriften på rigdom.

Hvis du vil tjene mange penge, er det en god ide at forsøge sig som freelancefotograf.  Mens fastansatte medarbejdere på aviser, magasiner, radio og tv sjældent tjener mere end 50.000 kroner om måneden, får nogle af de bedst betalte freelancefotografer op til 100.000 kroner – om dagen.

Det gælder for eksempel Peter Funch, der har slået sig ned i New York, hvor har laver reklamer for virksomheder som Sony og Nokia. Når han nogle dage kan tjene 100.000 kroner, hænger det sammen med, hvor mange steder billederne bliver brugt.
»Det fungerer på samme måde som aflønning af fotomodeller. Jo mere de får lov til at bruge billederne, jo højere er prisen,« siger Peter Funch i det nye nummer af Journalisten.

I artiklen giver en anden fotograf, Lars Bech, sin opskrift på, hvordan man bliver rig.
1. Lav pr-opgaver for store virksomheder med mange penge
2. Afgiv dine rettigheder til billederne
3. Ansæt folk til at aflaste dig
4. Sig aldrig nej til opgaver

»Den eneste måde at blive rigtig rig på er at lave PR og sælge sine rettigheder globalt. Det øger royalties med 35 procent,« siger Lars Bech, der er partner i Das Büro.

Hans forretning går så godt, at han har tjent 935.000 kroner de første fem måneder af 2008 og har haft udgifter for cirka 200.000.
Omsætningen har givet ham råd til at ansætte en elev til at lave Photoshop, mens Annette på 50 år kommer og giver ham en krammer og klarer regnskaberne to gange om ugen.

Pressefotografer kan også være heldige at score kassen på royalties. For eksempel tog fotograf Leif Smed Nielsen i 1974 et billede af dronning Margrethe, da hun snublede på en trappe under Rebildfesten.
Fotografiet gik verden rundt, og siden har Leif Smed Nielsen ikke siden haft økonomiske bekymringer.

Mens fotografer kan få en god del af kagen, forholder det sig næsten omvendt for journalister.  Her giver nogle af de bedst polstrede mediekoncerner mindst i løn.
Bonnier Publications havde for eksempel 300 millioner kroner i overskud sidste år, men journalisternes løn ligger under gennemsnittet i DJ.
»Hvis man skal tjene mange penge, skal man ikke søge herud. Vi ligger klart under gennemsnittet,« siger Claus Forrai fra magasinet Penge og Privatøkonomi.

Kommentar

28/05/2008 - 09:22

Morten Andersen

Det lyder enkelt. Det vil jeg da overveje!

Seneste jobopslag

Pressekonsulent

Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering
Ansøgningsfrist: 13.05

Kommunikationsmedarbejder til Haderslev Kommune

Haderslev Kommune
Ansøgningsfrist: 06.05

Studentermedhjælper til SoMe og kommunikation til Danske Mediestuderende

Danske Mediestuderende
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikationsmedarbejder (journalist)

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 10.05

Journalist til kommunikationsopgaver i Helsingør Stift

Helsingør Stift
Ansøgningsfrist: 04.05

Kommunikationsansvarlig

Kunstforeningen GL STRAND
Ansøgningsfrist: 01.05

Information søger korrespondenter

Information A/S
Ansøgningsfrist: 30.04

KOMMUNIKATIONSCHEF

Krifa
Ansøgningsfrist: 14.05

Kommunikationskonsulent med teknisk snilde og politisk flair

FARMAKONOMFORENINGEN
Ansøgningsfrist: 08.05

Højskolelærer til undervisning på journalistlinjen

Rønde Højskole
Ansøgningsfrist: 23.04