Sådan listede Venstre sin MeToo-rapport ud midt i feriestemning og varme hveder

”Vi ville godt nok være meget, meget uprofessionelle, hvis vi ikke tænkte over timingen i vores kommunikation, da det jo betyder stort set alting,” siger Venstres partisekretær

På Store Bededag, midt i feriestemning og varme hveder, tikkede en mail med en pressemeddelelse fra partiet Venstre ind hos flere større medier. En pressemeddelelse om en ny MeToo-undersøgelse af aktive medlemmer i partiet.

B.T. fik nyheden med et par timers forspring, og derefter blev pressemeddelelsen sendt til en række udvalgte redaktioner mellem klokken 17 og 18. Nyheden blev dækket på flere digitale redaktioner og i en sen radioavis og i ’22 NEWS’.

Og det var en klar strategi om at begrænse nyhedsdækningen og især styre uden om ’sensationsdrevne overskrifter’, der lå bag den timing. Det siger Venstres partisekretær, Christian Hüttemeier, i podcasten ’Budskab’.

”Målet var at gøre opmærksom på, at vi har gjort det, som man med rimelighed kunne forvente af os, men også på en måde, hvor det ikke blev overdrevet, hvad der var sket,” siger Christian Hüttemeier.

Han anerkender dog ikke, at partiet på den måde benyttede sig af grebet ’take out the trash’.

”Nej, det er det ikke, for der er sådan set ikke trash i undersøgelsen,” siger han.

”Alting handler jo om timing”

Venstre har fået konsulenthuset Human House til at kortlægge sexisme og krænkelser blandt partiets aktive medlemmer. 1.427 Venstre-medlemmer har svaret på undersøgelsen. 100 har svaret, at de har oplevet uønsket seksuel opmærksomhed. Undersøgelsen viser også, at Venstre har haft 1-2 sager af grovere karakter.

”Jeg og vi vidste jo godt, at så snart det her ville ramme med den opmærksomhed, MeToo har fået, så ville det – uanset hvad der havde stået i den rapport – ende med nogle meget sensationsdrevne overskrifter,” siger Christian Hüttemeier.

”Alting handler jo om timing. Det gør det også i det her tilfælde, men jeg anerkender bare ikke præmissen om, at det er trash.”

Christian Hüttemeier siger, at Store Bededag blev ’det tidspunkt, som var bedst egnet’.

Anerkender du en præmis om, at I bevidst går ud Store Bededag, fordi I ved, det vil få mindre omtale?

”Selvfølgelig anerkender jeg det. Vi ville godt nok være meget, meget uprofessionelle, hvis vi ikke tænkte over timingen i vores kommunikation, da det jo stort set betyder alting,” siger Christian Hüttemeier.

Skulle have været torsdag

Partisekretæren fortæller, at det oprindeligt havde været planen at gå ud med nyheden torsdag. Men der kom nyheden om, at Rigsadvokaten indstillede, at der blev rejst tiltale mod tidligere forsvarsminister Claus Hjort. Var Venstres pressemeddelelse gået ud torsdag, var de med garanti blevet beskyldt for at ’take out the trash’, mener Christian Hüttemeier.

”Alt stod i flammer, der var breaking over det hele,” som han siger.

”Så blev det bededag i stedet for, for selvfølgelig skulle vi have det ud.”

”Så kan man sige, er det uansvarligt i forhold til en debat om MeToo, det ved jeg ikke. Vi arbejder i den grad med at ændre kulturen i Venstre, for selvfølgelig skal det være et godt og trygt sted at være. Derfor har vi lavet undersøgelsen, derfor har vi brugt uendelige mængder af tid på at snakke om det med vores hovedbestyrelse, forretningsudvalg og folketingsgruppe og alle andre, der er frivillige og aktive i partiet.”

Ville det set i det lys ikke være mere reelt at gå ud med den om mandagen, hvor folk er tilbage fra ferie og følger med i nyhedsstrømmen og også kan deltage i en debat om krænkelser i Venstre?

”Det ved jeg ikke. Min opgave er jo at få fortalt befolkningen, hvad Venstre vil gøre ved og for Danmark i fremtiden. Det er selvfølgelig det, vi helst vil have mest fokus på. Hvordan vi er med hinanden internt i partiet, og hvad vi skal have gjort ved det, det fortæller vi gerne om, men det er jo ikke det, vi ønsker, der skal være allermest fokus på,” siger Christian Hüttemeier.

Kunne have givet bagslag

Eksperterne i ’Budskab’ mener, at Venstre er lykkes godt med sin strategi, men de siger også begge, at den kunne have givet bagslag.

Caspar Strand, kommunikationschef i Patienterstatningen, peger på, at Venstres MeToo-undersøgelse har fået markant mindre opmærksomhed end De Radikales undersøgelse og end MeToo-sager i Socialdemokratiet. Og det skyldes i hans optik også, at der i Venstres tilfælde ikke har været cases fremme og fortælle om krænkelser, som der har ved andre partier.

”Så kunne det få en helt anden flyvehøjde.”

”Der kunne også have siddet en af dem, som har svaret på undersøgelsen, som var blevet provokeret af, at det var sådan, man tilrettelagde kommunikationen, som så gik ud og sagde, det her er sådan og sådan, og jeg har oplevet det og det. Så er det lige pludselig noget helt andet at skulle håndtere,” siger Caspar Strand.

”Det er supergodt spin for at prøve at styre sin nyhed så godt, som man nu kan,” siger Mads Byder, stifter af Help PR.

”Hvis det mandag var blevet til en snebold, der bare havde rullet, så havde det været rigtigt skidt at lave ’take out the trash’. Men nu blev det ikke sådan,” siger han.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage
chevron_left
chevron_right