Sådan gik starten af TV Midtvests Facebook-cølibat

Første dag af TV Midtvests Facebook-pause medførte et dyk i trafikken til hjemmesiden. Men den digitale chef håber, at pausen på sigt vil føre til mere direkte trafik, flere loyale brugere og mere tid til journalistik: ”Det er ret krævende at dele indhold på Facebook”
  • Lasse Uttrup
    Nadia Nikolajeva fortæller, at det har været nervepirrende at lukke for Facebook-brugen: ”Jeg havde frygtet, at det ville være en massakre i dag.”
16.01.2018 · 16:47

”TV Midtvest holder fri fra Facebook. Hold dig opdateret på tvmidtvest.dk og i vores nyhedsapp.”

Sådan kunne man ved midnat læse på TV Midtvests Facebook-side. Her til eftermiddag står opslaget stadig øverst på mediets Facebook-profil, og det kommer det til de næste to uger. TV Midtvest dropper at dele indhold på det sociale medie indtil den 30. januar.

Bag projektet ”Kan vi undvære Facebook” står direktør Lone Sunesen og digital chef Nadia Nikolajeva.

Frygtede trafik-massakre

Nadia Nikolajeva fortæller, at det har været nervepirrende at lukke for Facebook-brugen.

”Jeg havde frygtet, at det ville være en massakre i dag,” siger hun.

”Og vi har også haft et dyk i den totale trafik på hjemmesiden på 20-25 procent. Men der var rigtig flot trafik i morges, da folk vågnede, og omkring frokost,” siger Nadia Nikolajeva.

Journalister må stadig dele på Facebook

Der er dog ikke tale om en total boykot af det sociale medie.

Journalisterne kan fortsat bruge Facebook til at kontakte kilder og til at holde øje med, hvad der sker i regionen. De må gerne privat dele indhold fra TV Midtvest fra deres private Facebook-profiler. Og der er også fortsat dele-funktioner på indholdet på hjemmesiden, så brugerne kan dele på Facebook og Twitter med et enkelt klik.

Klart fald i trafik fra sociale medier

TV Midtvest er kun et halvt døgns tid inde i projektet, men de foreløbige resultater viser, at der – ikke overraskende – kommer mindre trafik til hjemmesiden fra Facebook.

Ved 14-tiden var andelen af trafik fra Facebook nede på omkring 10 procent af den totale trafik til hjemmesiden. Normalt kommer omkring 40 procent af trafikken til mediets hjemmeside fra sociale medier, hvoraf Facebook står for hovedparten.

Nadia Nikolajeva kalder det ”et klart fald i trafik fra sociale medier”, men understreger, at man ikke kan lave en direkte sammenligning mellem de to tal, da det aktuelle nyhedsdøgn kun var lidt over halvvejs klokken 14. Tallet kan derfor nå at ændre sig.

Drømmer om flere loyale brugere

Nadia Nikolajeva forventer, at der vil være et fald i den totale trafik til hjemmesiden gennem hele projektperioden.

”Men det kan også være, at det kommer til at skabe en brugeradfærd, hvor folk vænner sig til at gå direkte ind på vores hjemmeside. Hvis vi får mere loyale brugere på grund af projektet, vil det være den helt store happy ending,” siger hun.

Hun håber også, at det vil frigive tid og ressourcer til journalistik at skrue ned for Facebook.

”Det er ret krævende at dele indhold på Facebook. Man bruger mange ressourcer på at moderere debat og holde sig opdateret på algoritmeændringer,” siger hun.

”Det her er et forsøg på at åbne op for en snak med vores brugere om, at vi helst vil udgive ting på vores hjemmeside. Der kan vi selv bestemme, hvordan indholdet ser ud, hvilken længde det har, og om der er video eller ej.”

Kan blive en permanent løsning

Nadia Nikolajeva lægger dog ikke skjul på, at man også mister noget ved at fravælge sine officielle Facebook-sider.

”Jeg tror, vi kommer til at savne dialogen med læserne. Den kan virkelig give nyt liv til journalistikken, og vi har ikke et særligt avanceret kommentarfelt på hjemmesiden. Men måske kommer vi ud på den anden side uden at have savnet Facebook.”

Kunne du forestille dig, at I helt fravælger Facebook på sigt?

”Ja, det kan jeg godt forestille mig. Jeg kan i hvert fald ikke udelukke det.”

TV Midtvest lægger løbende målinger og erfaringer fra projektet ud på bloggen TV Midtvest Lab.

Kommentar

16/01/2018 - 17:29

Christian Hebell Paulsen

Overordnet set - et meget spændende og udfordrende projekt, som man ikke skal være blind for både kan gå godt og skidt! Godt - fordi vi som medier stadigvæk har retten til selv bestemme hvor og hvordan nyhedshistorier bliver gjort tilgængelig uden Facebooks lange blå censurarm skal bestemme hvem man når ud til.
Skidt - fordi man kan miste de unge brugere af de sociale medier! Det kan blive den ultimative "fejl 40" i cockpittet, når tallene gøres op. Væk ryger også dem, der i udpræget grad kan være sløve til at bruge de lokale medier. Men netop bruger f. eks. Facebook til at få dagens nyheder.
Alligevel synes jeg TV MidtVest's anti-Facebookdemo er vigtig for alle medier. Lykke til!

16/01/2018 - 17:44

Jens Toftegaard

Den slags er vel det, som man i gamle dage blev kaldt selviscenesættelse. Men den virker, når nu man kan interviewe sig selv og hinanden til egne medier og blive eksponeret i andres.

17/01/2018 - 09:06

Henrik Lind Jørgensen

For nogle år siden flyttede medierne debatmodulet over til Facebook, så folk med større sandsynlighed fægtede med åben pande. Det er fair nok, at nogle medier nu går den anden vej og kobler sig af Facebook. Ikke mindst fordi flere og flere artikler bliver låst, og dermed nytter det jo ikke så meget at få folk til at dele - og kommentere - dem på Facebook, da de som regel ikke læser det, det kommenterer. Som den digitale chef på TV Midt-Vest også anfører, så har tv-stationen ikke et debatmodul på sin hjemmeside, så de kommende 14 dage misser stationen så også nogle mulige reaktioner - og reaktioner, der kan føre til opfølgninger. Derfor er TV Midt-Vest og andre nok nødt til at finde på en anden måde at kommentere på - og få folk til at bruge den. Til allersidst: De regionale tv-stationer er licensfinansierede, så hvis de kan overbevise politikerne om, at det er fornuftigt at droppe Facebook, er det ikke noget, der er dikteret af forretningen. Om de private medier, der bruger Facebook, så tjener penge på øvelsen, aner jeg ikke.

17/01/2018 - 11:08

Kurt Johansen

20-25 procent, 10 procent, 40 procent ......

Det kunne være lidt mere interessant og informativt, at få de konkrete tal oplyst!

Seneste jobopslag

Graduate - Video Journalist, Corporate Communication

H. Lundbeck A/S
Ansøgningsfrist: 08.04

Erfaren kommunikationskonsulent til Vallensbæk Kommune

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 11.03

Ny kommunikationschef til Det Danske Hus I Palæstina

DHIP - The Danish House in Palestine
Ansøgningsfrist: 15.03

Digital redaktør - barselsvikar

Danmarks Nationalbank
Ansøgningsfrist: 28.02

Presseansvarlig søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 28.02

Kommunikationsmedarbejder

Aalborg Stift
Ansøgningsfrist: 05.03

Journalist

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 28.02

Nyhedsjournalist til indlandsredaktion

JydskeVestkysten
Ansøgningsfrist: 01.03