Sådan fanger du tv-seerne med en fed intro

Introen til et tv-program skal fortælle programmets essens – på under et minut. ”En god intro løfter hele programmet,” siger visuel producer Uffe Raupach, der lavede introen til 'Historien om Danmark'
  • Uffe Raupach/DR
    Oplægget til 'Historien om Danmark' var, at serien skulle ramme alle danskere og have samme episke niveau som BBC’s naturprogrammer.
29.01.2018 · 11:47

”Du skal skabe en stemning – og det har du under et minut til.”

Visuel Producer Uffe Raupach har lavet introer til blandt andet TV 2’s 'Vild Med Dans' og DR’s 'Historien om Danmark', der i weekenden vandt seer-prisen, da årets tv-priser blev uddelt.

På Dansk Journalistforbunds konference Tal til Øjet på IT-Universitetet i København fortalte han lørdag om at lave en vellykket intro på tv.

I introen til 'Historien om Danmark' ser man blandt andet en digitaliseret mammut, en ridder til hest, Jellingestenen og seriens fortæller, Lars Mikkelsen, ved et skakbræt.

Ligesom et middagsselskab

Ifølge Uffe Raupach er nøglen til en vellykket intro, at man gør sig umage – ligesom når man inviterer til middagsselskab.

”Folk ser, at du har gjort dig umage, hvis du har lavet lækker mad, spiller god musik og har tændt op i pejsen. Så kan gæsterne mærke, at det er vigtigt for dig, og de får mere lyst til at deltage,” siger han.

Et gennemgående visuelt træk i introen og i selve programmerne er en tidslinje med bølgende tidspartikler, som Lars Mikkelsen går hen ad med en fakkel i hånden.

”Tidspartiklerne skulle vise, at historie ikke bare er en tidslinje. Det er levende historie bestående af begivenheder alt efter, hvilken vinkel man kigger på den. Nogle perioder af danmarkshistorien var præget af fremgang og fred, mens der i andre var krig og fattigdom.”

Essensen og det ufortalte

Ifølge Uffe Raupach skal en vellykket intro præsentere essensen i programmet. Den skal både vise noget, seerne genkender. Men den skal også antyde noget ufortalt, der pirrer nysgerrigheden.

”En god intro løfter hele programmet, fordi du bliver mere positivt stemt som seer.”

Fra begyndelsen var oplægget til 'Historien om Danmark' ambitiøst. Serien skulle ramme alle danskere og have samme episke niveau som BBC’s naturprogrammer.

”Det værste, der kunne ske, var, at folk var ligeglade. At de ikke syntes, det var spændende nok,” siger han.

”Historieprogrammer er tit lidt tunge”

DR prøvede at finde eksempler på vellykkede udenlandske tv-produktioner, men det lykkedes ikke at finde nogen klare forbilleder.

”Historieprogrammer er tit lidt tunge. Vi ville gerne lave noget elegant, episk og sanseligt,” forklarer han.

En af udfordringerne er, at historikere tit er mest interesseret i at fortælle, hvad der skete, end hvad det betød for folk dengang.

”For os var det ikke klumpen med kul eller en bestemt merskumspibe, der var det visuelt mest interessante. Man fanger jo ikke seerne ved at vise en merskumspibe. Så vi skulle finde ud af, hvordan vi kunne lave en serie, som seerne kunne relatere til,” forklarer han.

Historie handler om følelser

Løsningen blev at bruge et af de stærkeste virkemidler fra spillefilmens verden – følelser.

”Hvis vi skal ramme folk med noget, der skete for 100 år siden, skal det handle om følelser som kærlighed, frygt og mod. Det, der handler om at være menneske.”

Kommentar

Seneste jobopslag

Dokumentarkompagniet søger fotograf/klipper/visuel producer

dokumentarkompagniet
Ansøgningsfrist: 12.03

Chef for Koncernkommunikation og Presse i Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 06.03

Chef kommunikationskonsulent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 05.03

Teamleder til Kunder & Kommunikation i Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet, NaturErhvervsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 04.03

Graduate - Video Journalist, Corporate Communication

H. Lundbeck A/S
Ansøgningsfrist: 08.04

Erfaren kommunikationskonsulent til Vallensbæk Kommune

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 11.03

Ny kommunikationschef til Det Danske Hus I Palæstina

DHIP - The Danish House in Palestine
Ansøgningsfrist: 15.03

Digital redaktør - barselsvikar

Danmarks Nationalbank
Ansøgningsfrist: 28.02

Presseansvarlig søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 28.02

Kommunikationsmedarbejder

Aalborg Stift
Ansøgningsfrist: 05.03

Journalist

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 28.02

Nyhedsjournalist til indlandsredaktion

JydskeVestkysten
Ansøgningsfrist: 01.03

Digital medieredigerende til Fagbladet 3F

3F
Ansøgningsfrist: 12.03

REDAKTIONEL ONLINE MANAGER

NORDJYSKE Medier
Ansøgningsfrist: 25.02

DIGITAL SOUSCHEF TIL REDAKTIONEN

NORDJYSKE Medier
Ansøgningsfrist: 25.02

Sjællandske Medier søger redaktør til Vordingborg

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 05.03

Dansk Socialrådgiverforening (DS) søger journalist til nyhedsbrev og fagblad

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 28.02