Velkommen til alle de nye aviser og kanaler, ikke mindst TV2s 24 timers væg til væg-fjernsyn. Medieeksplosionen vil give arbejde til en allerede stor industri af historiesælgere. Kommunikationsafdelingerne i virksomheder og interesseorganisationer og på universiteterne glæder sig uden tvivl til at sælge endnu mere.
De har travlt med at forberede sig til de nye, glimrende muligheder for at liste netop deres dagsorden igennem. Lige så travlt som redaktionerne, der ligger vandret og har ansat unge journalister fra champagne-generationen i metermål.
For nu skal nyhedsleverandørerne være klar til at stille endnu flere såkaldte eksperter til rådighed: Ikke mindst folk med tv-ansigter, der kan gå direkte på med friske kommentarer til dette og hint for at holde den gående, så fladen kan blive fyldt ud – uden at hr. og fru Jensen slukker. Billigt og bekvemt for både ekspertindustrien og medierne.
Mit råd til interesseorganisationer, politikere, virksomheder og andre, der vil i medierne, er: Gør jer klar til den nye virkeligheds muligheder for behagelig eksponering, især på tv. Der bliver nok at lave – ikke bare for journalisterne.
Der bliver også basis for et hav af nye ansigter, der kan kommunikere effektivt og driftsikkert, så det bliver let for de tidspressede nyhedsværter, der næppe kan nøjes med hver gang at interviewe deres journalistiske kolleger om politik og samfund?! Eller en standup-udlægning foran et forsamlingshus i Nakskov, og nu tilbage til studiet. Nej, medierne skal trods alt også have andre end reportere til at udlægge dagens tekst for at fylde flade og spalter ud, hver dag. Og helst ikke ansigter, der er slidt ned i forvejen, hvilket sker hurtigere og hurtigere.
Tv-kanalerne elsker eksperter, der kaster ny energi ind i studiet, gerne nogen, konkurrenterne ikke rigtig har opdaget endnu. Sådan noget tv-kuvøse-guf ryger fluks ned i kildearkiverne under overskriften "Glimrende folk, der kan kaldes ind med kort varsel og levere varen, så seerne ikke skruer over på andre kanaler".
Nej, der skal produceres nyheder, vinkles skarpt, trædes vande og pseudo-perspektiveres som aldrig før. Det kan næsten ikke undgå at blive sælgers marked set fra kommunikatørernes bord. Min spådom er: Endnu mere vil kunne slippe igennem.
Derfor: Har du ikke en passende stab af kommunikationstalenter blandt fagfolkene på din arbejdsplads – for eksempel økonomer og jurister – så er det nu, de skal ansættes, trimmes og indøves. Find ud af, hvilke typer der er bedst til de forskellige medier og platforme. Og klæd dem på, blandt andet gennem medietræning: Hvornår er det for eksempel smartest at sende en kvinde i studiet til at tale »i øjenhøjde«? Det vil det være ganske ofte. Yngre, levende og helst lidt fiks. Hvis du ikke allerede har hende, der brænder igennem og kan skabe sympati om din sag og fremme din dagsorden, så ansæt hende i en fart. Det har mange – for eksempel dele af finanssektoren – allerede gjort, flere vil følge efter.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.