Russiske styrker forfølger journalister og udgiver falske aviser

”De begyndte at tale om den såkaldte ’afnazificering’, og jeg svarede: ’Jeg er jøde. Jeg er en russisktalende jøde. Så hvorfor er I her?’,” siger lokal avisejer, der har lukket sit medie

De russiske styrker i Østukraine går fra dør til dør for at lægge pres på lokale journalister.

I andre tilfælde har de overtaget aviser og udgivet ”falske” udgaver.

Presset på de lokale journalister dokumenteres blandt andet af Reportere uden Grænser (RSF), der har indsamlet beretninger fra flere lokale journalister i Zaporizjzja-provinsen i det østlige Ukraine, hvor der har været intense kampe mellem ukrainske og russiske styrker.

Trusler mod journalister

Blandt andre fortæller Natalja Vyhovska fra Institute of Mass Information i Zaporizjzja til RSF, at de russiske styrker har lister med journalister og aktivister, som de holder øje med.

”Informationskrigen er en del af den rigtige krig. De begynder at sende russisk tv, de truer uafhængige journalister. De kommer bevæbnede ind på redaktioner, i deres hjem og hjem til deres forældre,” siger hun også til BBC.

For eksempel har lokalmediet 061.ua også modtaget mindst 12 truende mails fra russiske kilder. 17. april løb en mail ind til redaktionen, hvor der stod:

”Alle journalister vil blive holdt ansvarlige for spredningen af falsk information om Rusland og for at sprede det ukrainske naziregimes propaganda. En militærtribunal vil blive sat op for alle, der støtter naziregimet, som ledes af Zelenskyj.”

Ifølge RSF har russiske soldater også opsøgt journalister og medier i byer som Melitopol, Berdjansk, Enerhodar og Tokmak, som alle ligger i Zaporizjzja-oblasten. Ifølge RSF kan journalisterne blive kidnappet, hvis de ikke samarbejder med de russiske styrker.

Udgav falsk avis

I byen Melitopol har russiske styrker også lagt pres på lokalavisen MV, der ejes af Mykhayl Kumok, som blev bragt til afhøring på en russisk base.

Her spurgte de ham ifølge BBC, hvorfor hans nyhedsmedier omtalte russerne som besættelsesmagt.

”De begyndte at tale om den såkaldte ’afnazificering’, og jeg svarede: ’Jeg er jøde. Jeg er en russisktalende jøde. Så hvorfor er I her? For mig kan I ikke være andet end en besættelsesmagt’,” siger han til BBC.

Efterfølgende har Mykhayl Kumok afvist at samarbejde med russerne, hvilket har ført til nedlukning af hans medie både på tryk og online.

Efterfølgende blev der dog 7. april produceret en ”falsk” udgave af avisen, som blev delt ud i lokalsamfundet:

”Det var en falsk avis i forfærdelig kvalitet, men med vores logo. På forsiden var der et portræt af den borgmester, der er blevet indsat af Rusland, et kort portræt af Putin og et billede, der viser besættelsesmagten hjælpe folk i nød,” fortæller han til BBC, der også bringer et foto af den ”falske avis”.

Ifølge RSF har presset fra den russiske besættelsesmagt fået samtlige medier i Melitopol, Berdjansk, Enerhodar og Tokmak til at lukke ned, da de har nægtet at samarbejde med de russiske styrker. Derudover har de russiske styrker også lukket ned for tv-signalet til ukrainske tv-kanaler i de fire byer.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage
chevron_left
chevron_right