
Zetlands tidligere logo til venstre var nærmest kopieret til russiske militærkøretøjer. Nu er det erstattet af talebobler, der spejler hinanden og danner et ’Z’. Foto: Zetland
To talebobler, der er spejlvendt i forhold til hinanden og på den måde danner et ’Z’.
Det er ingredienserne i Zetlands nye logo, der er en del af det nye design, som mediet præsenterer her til aften.
Det store redesign har været undervejs i omkring et år, og egentlig var det meningen, at Zetland i det store hele ville have holdt fast i sit gamle logo, der var et markant hvidt Z i en orange boks.
”Vi har hele tiden været glade for Z-logoet, fordi man siger halvdelen af navnet, og man ser det ikke så mange steder. Så vi havde besluttet ikke at gøre så meget andet end at pudse lidt på det,” fortæller Zetlands art director, Mikkel Bøgild Jacobsen.
I den sidste måned op til lanceringen af redesignet skete der imidlertid noget i Ukraine, der ændrede på den beslutning. Der begyndte at dukke billeder op af russiske kampvogne med et stort påmalet Z. I flere tilfælde omkranset af en hvid kvadrat – nøjagtigt som Zetlands logo.

Der blev snakket om det på Zetland, fordi Z’et på de russiske kampvogne til forveksling ligner Zetlands logo.
Dengang mente Mikkel Bøgild Jacobsen ikke, at det gav anledning til, at Zetland skulle skifte logo.
”Jeg har set billederne, men jeg synes, at det virker meget uorganiseret og interimistisk. Jeg tillægger det ikke så stor symbolværdi. Det er fint at være opmærksom på, men det er ikke noget, der gør, at vi vender, om vi skal skifte logo,” siger Mikkel Bøgild Jacobsen.
Ruslands Z vinder frem
Den holdning ændrede sig dog senere på måneden. Pludselig dukkede det russiske Z ikke bare sporadisk op på billeder af kampvogne, men blev også brugt som symbol på brocher, flag og var broderet på tøj, da Rusland markerede jubilæet for annekteringen af Krim med et stort arrangement på stadion i Moskva.
”Der tænker jeg, at det begynder at være mere officielt organiseret med det Z,” siger Mikkel Bøgild Jacobsen.

Samtidig begyndte datoen for relanceringen at nærme sig. Skulle der gøres noget ved logoet, skulle det være nu.
”Jeg siger på det tidspunkt, at vi alligevel er ved det her redesign, og jeg skal bruge noget tid til et nyt logo. Vi kan ikke have brugt et år på et redesign og så ende med et dårligt logo, fordi vi ikke har haft tid nok,” siger Mikkel Bøgild Jacobsen og tilføjer:
”Jeg er ikke sikker på, at Ukraine er den største faktor for beslutningen om at skifte logo, men der er et bål, der brænder, og det her puster til flammerne.”
Lagde skitser offentligt ud
Beslutningen blev taget i samråd med udgiver Lea Korsgaard, direktør Tav Klitgaard og den digitale chef på Zetland.
Præmissen for Mikkel Bøgild Jacobsen var med en høj barre – han ville lave intet mindre end verdens bedste logo, der ikke må være dårligere end det eksisterende, og det måtte ikke være midlertidigt.

Ud fra det havde han en uge til at komme op med et nyt design, der skal følges med redesignet, som han kalder et kærlighedsprojekt.
”Med så kort tid gælder det om at få puttet noget ind i inspirationen. Jeg foreslog at åbne processen fuldstændigt op, så mine idéer og skitser blev lagt ud til brugerne. Det var grænseoverskridende og en nervepirrende oplevelse.”
”At lægge dem frem var en blottelse for mig. Men det har været superfedt, fordi det har været så givende,” siger Mikkel Bøgild Jacobsen.
Art directoren beskriver, at hans mail-indbakke eksploderede, og at det føltes, som om der var 300 øjne på processen, som han kunne bruge til at komme i mål med et nyt logo.
”Den idé, vi er endt med, er en blanding af nogle af mine idéer, medlemmernes input og min kæreste, der over aftensmaden tegnede det hen over en avis. Det er en kæmpestor joint effort,” siger han.
Efter 80-100 skitser ud fra den idé er Zetland endt med det nye logo med to talebobler, der danner et Z.
”Det signalerer dialog med medlemmerne og hinanden. Det er et Z, men meget klart ikke det Z, som er i Rusland. Det er et godt logo, der har en dybere betydning, og det repræsenterer os som medie – på den måde er det en rigtig fin løsning,” siger Mikkel Bøgild Jacobsen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.