Rundspørge: Hjælpeorganisationer oplever grovere tone på sociale medier

Seks ud af ti humanitære hjælpeorganisationer i Journalistens rundspørge oplever, at de i højere grad bliver mødt med en grov tone på de sociale medier. Red Barnets kommunikationschef blev tagget personligt på Facebook-opslag. Sygeplejerske fra Læger uden Grænser fik hadefulde beskeder om voldtægt.
  • Foto: Ritzau Scanpix
    Tonen bliver grovere mod de humanitære hjælpeorganisationer. "Vi har også oplevet direkte trusler mod vores ansatte på sociale medier," siger kommunikationsdirektør Rasmus Baastrup fra Læger uden Grænser.
11.03.2019 · 08:47

Seks ud af ti humanitære hjælpeorganisationer oplever en grovere tone rettet mod dem og deres arbejde på de sociale medier indenfor de seneste fem år.

Det viser Journalistens rundspørge blandt landets 10 største nødhjælpsorganisationer målt på omsætningen.

”Vi oplever, at der er en gradvis forråelse af tonen på sociale medier,” siger pressechef i Røde Kors, Klaus Nørskov.

Læger uden Grænser, Mellemfolkeligt Samvirke og Red Barnet er ”meget enige” i den vurdering, mens Dansk Flygtningehjælp og Unicef er ”enige”.

”Tonen er helt sikkert blevet mere harsk. I vores debatter om flygtninge- og indvandrerpolitik, er det racismeparagraffen, der godt kan blive overtrådt ret hurtigt. Den er næsten sikker hver gang,” siger Mick Allerup, redaktør for sociale medier i Mellemfolkeligt Samvirke.

Voldtaget af de sorte svin

Tonen var blandt andet voldsom for Red Barnet, da nødhjælpsorganisationen for nogle år siden deltog i arbejdet med redningsaktioner ved Middelhavet for at redde flygtningebørn fra at drukne.

”På et tidspunkt blev både jeg og en af mine kolleger tagget personligt på Facebook-opslag. Altså hvor folk kommenterede på os som privatpersoner og ikke Red Barnet som organisation,” siger kommunikationschef Jeanette Ringkøbing Rothenborg fra Red Barnet.

Hos Læger uden Grænser gik det værst for sig, da deres anæstesisygeplejerske blev svinet til med private beskeder på Facebook. Det skete, lige efter hun var kommet hjem efter to hektiske uger på Middelhavet.

”Hun fik beskeder i sin indbakke fra folk, der håbede, at hun ville falde og brække halsen. Eller at hun ville blive voldtaget af de "sorte svin" dernede,” siger kommunikationsdirektør Rasmus Baastrup fra Læger uden Grænser og tilføjer:

”Vi har også oplevet direkte trusler mod vores ansatte på sociale medier.”

Sådan gjorde vi:

Journalisten sendte rundspørgen ud til landets 10 største humanitære organisationer målt på omsætningen i 2016. Spørgsmålet var formuleret således: "Hvor enige eller uenige er I i, at der indenfor de seneste fem år er kommet en grovere tone mod jer og jeres arbejde på jeres sociale platforme som fx Facebook?" Svarmulighederne var: "meget enig", "enig", "hverken enig eller uenig", "uenig", "meget uenig". Læger uden Grænser, Mellemfolkeligt Samvirke og Red Barnet svarede ”meget enig”. Dansk Flygtningehjælp og Unicef svarede ”enig”. Folkekirkens Nødhjælp og Børnefonden svarede ”hverken enig eller uenig”. Oxfam IBIS og SOS Børnebyerne svarede ”uenig”. Røde Kors vil ikke deltage i rundspørgen. Til gengæld har de stillet op til interview og svaret: ”Vi oplever, at der er en gradvis forråelse af tonen på sociale medier.”

Ikke alle organisationer er hårdt ramt

Folkekirkens Nødhjælp og PlanBørnefonden svarede, at de ”hverken er enige eller uenige” i, at tonen er blevet grovere indenfor de seneste fem år.

”Bandeord, racistiske vendinger og personbeskyldninger er blevet hverken grovere eller værre. Til gengæld er der flere, der siger det samme, skriver pressechef fra Folkekirkens Nødhjælp, Charlotte Harder.

Hos Oxfam IBIS og SOS Børnebyerne er man mere forskånede end andre nødhjælpsorganisationer. De er ”uenige” i, at tonen er blevet grovere overfor dem.

”Vi kan se, at det for andre organisationer er grovere. Men vi er ikke hårdt ramt,” skriver engagementschef Per Bjerre fra Oxfam Ibis.

Red Barnet vurderer, at en af årsagerne til den grovere tone er, at organisationen i stigende grad annoncerer på Facebook til målgrupper, som ikke aktivt har valgt Red Barnet til.

”Vi rækker i højere grad ud til mennesker, der ikke nødvendigvis deler de samme værdier og politiske holdninger, som vi gør. Det giver naturligvis en større uenighed med dem, vi er i kontakt med,” siger Jeanette Ringkøbing Rothenborg.

Dialog er oftest vejen frem

Selvom Røde Kors ikke accepterer personangreb og nedsættende ytringer, understreger pressechefen, at der skal være plads til en åben og fri debat.

”Det er vigtigt at diskutere tonen. Men det skal ikke være sådan, at man ikke må mene noget andet, end det vi mener. Ellers har vi tabt det hele på gulvet,” siger Klaus Nørskov.

Dansk Flygtningehjælp og Red Barnet fortæller også, at det er vigtigt, at man går i dialog med personerne bag de grove kommentarer. Kun på den måde kan de komme nærmere hinanden.

”Ofte er det sådan, at når folk først bliver mødt med venlighed og saglighed, så kan de godt falde ned og sige: ’hør her, jeg er bare frustreret over et eller andet, jeg har set på tv eller læst i pressen,” siger Christian Badse, manager for sociale medier hos Dansk Flygtningehjælp.

Red Barnet svarer først med en venlig besked og gør personerne bag de grove kommentarer opmærksomme på, at de skal holde en ordentlig tone. Men kommentarer, der er racistiske, meget grove eller voldelige, bliver slettet.

”Hvis tonen bliver meget grov, er der også grænser for, hvad vi har lyst til at lade ligge. Det vil svare til, at du åbnede din hoveddør og møder en, der råber: ’fuck dig’. Så lukker man jo også sin dør igen,” siger kommunikationschef Jeanette Ringkøbing Rothenborg.

Kommentar

Seneste jobopslag

Underviser

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 15.05

Kreativ videojournalist til Deloitte

Deloitte Denmark
Ansøgningsfrist: 14.05

Matematikredaktør

Alinea
Ansøgningsfrist: 03.05

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05