search

RUC får nyt medie med frihedsbrev og råd til skribent-løn

Torsdag gik den digitale universitetsavis RUC Paper i luften. Mediet er uafhængigt af ledelsen og har for første gang i RUC’s historie både frihedsbrev og et budget til bl.a. en fastansat redaktør. ”Det er et problem, at der ikke har været en uafhængig og kritisk instans,” siger hun

Roskilde Universitet, RUC, har med det digitale medie RUC Paper fået en ny universitetsavis.

RUC Paper gik i luften i sidste uge og skal ikke bare kunne gå op imod politikerne på Christiansborg og de studerende på universitetet. Den skal også gå op imod RUC’s egen ledelse, lyder det på mediets hjemmeside.

”Jeg har fået et frihedsbrev, som betyder, at vi er uafhængige af ledelsen og kan bedrive kritisk journalistik,” siger Mette Rolan-Kjærsgaard, chefredaktør på RUC Paper, til Journalisten.

Hun fortæller, at det er RUC’s rektor og universitetsdirektør, der har søsat mediet efter ønske fra både de studerende og ansatte på RUC.

”Mange har ment, at det er et problem, at der ikke har været en uafhængig og kritisk instans. Det er hårde tider for universiteterne, og mange har efterspurgt et sted for den debat. Den er svær at have i et ledelsesstyret magasin.”

Budget til at lønne 

RUC har i en årrække været uden en universitetsavis. Tidligere har de bl.a. haft det studenterdrevne online-medie Rusk, der havde en professionel redaktør på under deltid tilknyttet, og ledelsens nyhedsmagasin RUC NYT, fortæller Mette Rolan-Kjærsgaard.

”Men det her er det første rigtige forsøg på at lave en professionelt drevet universitetsavis, hvor der følger et budget med, og hvor man har fastansat en redaktør,” siger hun.

Ud over Mette Rolan-Kjærsgaard, der er den eneste fastansatte, består redaktionen af en studentermedhjælper, en stor gruppe freelancejournalister og grafikere, samt en studenterredaktion.

Freelancerne får ordentlig løn for deres arbejde, lover Mette Rolan-Kjærsgaard. Men også de studerende får en lille slat penge.

”Vi har lavet en aftale med DJ om, at de kan få 500 kroner for en artikel. Bare det højner kvaliteten betydeligt i forhold til tidligere,” siger hun.

Svær målgruppe at nå

Mette Rolan-Kjærsgaard fortæller, at studenterredaktionen på RUC Paper er delt op i en skrivende og en SoMe/pr-redaktion. Sidstnævnte skal hjælpe med at sprede kendskab til det nye medie.

”Mange af dem læser strategisk kommunikation og har unge friske hoveder på, hvad der skal til for at fange de unges opmærksomhed. De 20-30-årige er jo en notorisk svær målgruppe at nå. Men jeg vil gerne have, at det bliver identitetsskabende for det at være RUC’er, at man læser sin universitetsavis,” siger hun. 

Redaktøren fortæller også, at de amerikanske universitetsaviser er et forbillede for RUC Paper. Hun fremhæver blandt andet Harvard Crimson.

”De har en lang stolt tradition, blandt andet var både John F. Kennedy og Franklin D. Roosevelt redaktør hos dem i deres studietid. Uden sammenligning i øvrigt vil jeg gerne have, at de studerende finder værdi i at være en del af redaktionen på samme måde som hos amerikanske universiteter,” siger Mette Rolan-Kjærsgaard.

 

Kommentarer
4
Jens Toftegaard
06.02.18 10:11
Er det ikke den slags, man
Er det ikke den slags, man kalder for et velbetalt beskæftigelsesprojekt?
Fremhævet af Journalisten
Nina Trige Andersen
06.02.18 11:22
Engang var der også
Engang var der også HippoCampus - RUC's uafhængige universitetsmagasin (som ganske vist var lavet af frivillige kræfter). Nogle af numrene ligger stadig her: https://www.yumpu.com/da/hippocampus.ruc.dk
Fremhævet af Journalisten
Henrik Vesterberg
06.02.18 13:30
Obama og Øvind Heselager var
Obama og Øvind Heselager var også redaktører på univeristetsaviser, så der er noget at leve op til
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
06.02.18 14:03
;-) Mvh
;-) Mvh
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen