search

Rosestafet: En homage til en af dagspressens største gentlemen

Journalistens rosestafet går i dag til fotograf Poul Ernstved, indehaver af Ernstved Produktion, der får rosen for at være kærlig, kompetent, elegant og visuelt højt begavet

Dagens afsender er Knud Brix, vært på DR’s Genstart, som roser fotograf Poul Ernstved, som han arbejdede sammen med på TV 2:

I en byline-besat og linselus-inficeret branche vil jeg tillade mig en homage til en af dagspressens største gentlemen og kolosser bag kameraet, Poul Ernstved aka. Poul Royal.

Notable nedslag i hans curriculum er Emmy-vinder for bedste dokumentar, reportager fra et lukket Iran under Khomeini til ABC News, tunge byture med Maradona, Elkjær og Frank Arnesen i Napoli, cykel-odyssé med Jørgen Leth og tv-optagelser med samtlige amerikanske præsidenter fra Jimmy Carter til Obama.

Vi blev kolleger på Borgen, da jeg lige var skiftet fra JP til TV 2, hvor Poul havde huseret siden monopolbruddet. Altid en sirlig dressmand, sublimt visuelt øje og evigt velsmurt mundlæder.

”Poul, kan du ikke lære ham der, hvordan man opfører sig på Borgen,” skosede Vestager med skolemesterstemmen efter vores første nærgående tv-interview.

Det lykkedes vist aldrig Poul, men det udviklede sig til en ti år lang fortløbende samtale om fotografi, kunst og tennis med en af de mest kærlige og kompetente kolleger, jeg har haft.

Komplet uvidende om farvefjernsyn og mediemoradset blev Poul min læremester udi både visuelle fortællinger og selvoplevet pressehistorie siden DR-barneskoene i 1975.

Poul har den store fortællers troldske timing kombineret med fotografisk hukommelse og i den ofte dødbidende ventetid mellem politiske samråd på Borgen, fortalte han mig i timevis om ’læretiden’ hos Claus Toksvig i London, IRA-tiden med en ung Terkelsen i Belfast og de glade Rom-dage ved DR-titanen Ib Rehnés side.

Aldrig pralende eller selvhævdende, altid underspillet elegant og visuelt højt begavet.

Hvis jeg til tider havde svært ved at tro på de mest fantastiske anekdoter – ikke mindst fra tiden som hof-fotograf på Jakob Jørgensens Kongehus-film – formastede Poul sig modvilligt at forevise mig visuel dokumentation i form af ”set-billeder” – selfies, før selfies blev en ting (lidt forfængelig er man vel).

Som en lidt sær hobby fik jeg over årene forhandlet mig til en respektabel samling billeder af Poul – med Sean Connery, Catherine Deneuve, Beckenbauer, Vivi Flint og mange flere.

Jeg har en tilbagevendende drøm, om, at Mikael Bertelsen og Poul Royal en dag skal fortælle hinanden anekdoter uden bagkant.

Pouls syn er begyndt at drille, men han stikker ikke op for sløret bollemælk og er stadig bag kameraet på TV 2. Og selvom vi ikke er kolleger længere, får jeg på Genstart næsten daglig efterkritik på sms – ligesom han ”skaffede” mig Elkjær, der ringede tilbage og sagde; ’jeg har sgu ikke tid til at snakke med dig om Maradonas død, men Poul siger, at jeg skal.’

Sådan bevægede stafetten sig:

Christian Lindhardt, chefredaktør, Journalisten –>

Jonas Schrøder, kommunikationschef, Rema 1000 –>

Morten Bruun, fodboldkommentator, Discovery –>

Sørine Gotfredsen, debattør og sognepræst –>

Jes Dorph-Petersen, tidligere tv-vært –>

Monica Lylloff, stifter af foreningen ’En million stemmer’ –>

Christine Hanberg, fotograf og filminstruktør –>

Niels Glavind, journalist og direktør for Bureau 2000 –>

Carsten Jensen, forfatter –>

Nagieb Khaja, freelancejournalist –>

Kristoffer Eriksen, kommende chefredaktør, Frihedsbrevet –>

Sofie Rye, journalist, Danmarks Radio –>

Helle Fuusager, journalist, Ekstra Bladet/Frihedsbrevet –>

Maya Tekeli, journalist, Frihedsbrevet –>

Morten Reimar, presserådgiver, Venstre –>

Knud Brix, vært for ‘Genstart’ på DR –>

Poul Ernstved, selvstændig fotograf –>

Charlotte Beder, studievært, TV 2 News –>

Birgitte Borup, udlandsredaktør, Berlingske –>

Karen Edelmann Keinicke, chefredaktør, Det Nordjyske Mediehus –>

Peter Ernstved Rasmussen, indehaver, Olfi

Fagbladet Journalisten har startet denne sommerstafet, hvor en person hver dag giver ros videre til en anden person i medie- og kommunikationsbranchen.

Det er helt op til modtageren af rose-stafetten at sende ros videre til en ny person, og den er udelukkende et udtryk for afsenderens egen holdning og ikke for redaktionens.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen