Ros til SF’s drilleri af Radikale – nem og effektiv kommunikation

Med en kopi af et billede fra Radikales nye kampagne gør SF’s Pia Olsen Dyhr grin med partiet. Fænomenet kaldes spoof og kan være et effektivt kommunikationsgreb, mener en rådgiver: »Men det er en letkøbt snyltergenre, så det skal gøres begavet.« SF: »Det er ikke sidste gang, vi gør det«

”Det handler om mennesker, ikke vælgere”.

Sådan lyder budskabet i en ny kampagne, som Radikale Venstre lancerede mandag. Ét af billederne i kampagnen, der kører forskellige steder i bybilledet, er et sort-hvid billede af partiformand Morten Østergaard, som sidder på en stol og smøger ærmerne op.

Men budskabet fra Radikale Venstre er tilsyneladende faldet SF for brystet. Tirsdag middag postede SF-formand Pia Olsen Dyhr et lignende billede af sig selv på både Twitter og Facebook med teksten ”Vi tænker også på mennesker i SF :-)”.  

På billedet sidder partiformanden – ligesom Morten Østergaard – på en stol, og i en tekst skrevet med Radikales karakteristiske lyserøde farve, står der: "Det handler om mennesker, også flygtninge, der skilles fra deres familier”. I en anden version af billedet står der: "Det handler om mennesker, også dem, der mister dagpenge”. 

Lavet hurtigt og ganske gratis

Fænomenet, hvor man som en kritisk eller humoristisk kommentar laver en kopi af noget, andre har lavet, kaldes spoofs eller mockups. Og det kan faktisk være et ganske effektivt kommunikationsgreb, fortæller Lars Volle, direktør for medier og marked hos kommunikationsbureauet Lead:

»Spoofs er ikke for alvor forankret som en strategisk kommunikationsdisciplin endnu. Men med de sociale medier, vi har i dag, kan det være en nem og relativt effektiv måde at gå ind og blande sig i en debat på. En god spoof kan hurtigt gå viralt og sprede sig fra de sociale medier,« siger han.

Hos SF bekræfter gruppeformand Jonas Dahl, at deres modkampagne er lavet lynhurtigt og ganske gratis. Der har hverken været et stort kommunikationsbureau inde over idéen eller udførslen.

»Politik handler også om kommunikation, og nogle gange skal man gribe de bolde, der er i luften. Det har vi gjort her, hvor vi med et glimt i øjet bruger nye medier til at fortælle, at der er forskel på SF og Radikale. Det er nemt, det er hurtigt, og det er cost effective. Vi har brugt 0 kroner på det. Så det er ikke sidste gang, vi gør det,« siger Jonas Dahl. 

Vil ramme journalister

Ifølge Lars Volle fra Lead lykkes SF ganske godt med deres spoof på Radikale Venstre.

»SF vil have patent på "det menneskelige" – det kommunikerer spoof'en både internt og eksternt. Så i sin kontekst er den et effektivt middel til at positionere sig i forhold til en politisk modpart,« siger han.

Men skal man ikke være lidt af en politisk nørd for overhovedet at fange, at de gør grin med Radikale her?

»Jo, og derfor er det heller ikke tilfældigt, at Pia Olsen Dyhr blandt andet laver sin spoof på Twitter. Rigtig mange journalister er på Twitter, så målet er – i min optik – at Pia Olsen Dyhr og SF satser på, at journaliststanden opdager det, synes det er sjovt og bærer det over i en redaktionel kontekst,« vurderer Lars Volle.

Så de lykkes først for alvor, når en journalist som mig gør det, jeg gør lige nu?

»Ja. Kommunikationsmanøvren når først op på fuld styrke, hvis spoof'en fanges af journalisterne og bæres videre ud på de redaktionelle medier, hvor den brede modtagerskare orienterer sig,« siger Lars Volle.

En snyltegenre

Trods anerkendelsen af  SF’s aktuelle spoof på Radikale Venstre understeger Lars Volle, at grebet ikke er et quick fix, der kan virke hver gang.

»Hvis man kigger på det som et kommunikationsgreb, kan man sige, at en spoof er kendetegnet ved, at intet er helligt, og alt er tilladt. Men det er samtidig også en letkøbt snyltergenre, så det skal gøres begavet, før det virker. Genkendeligheden skal være høj, og det skal have begavet bid nok til, at det ikke bliver plat. Ikke mindst når indholdet har politiske under- og overtoner,« siger han.

Jonas Dahl fra SF understeger, at spoofs på de sociale medier ikke kan stå alene. Han fortæller desuden, at den aktuelle spoof langtfra kun er rettet mod journalister på Twitter.

»Vi opruster generelt på nye medier, så vi ikke kun kommunikerer til Politiken eller Informations læsere. Men det da kun et plus, at flere traditionelle medier også har taget det op. Vi tager imod den omtale, det giver, med kyshånd,« siger Jonas Dahl.  

Radikale: Tak for at udbrede vores budskab

Hos Radikale Venstre er der ingen sure miner over drillerierne fra SF og Pia Olsen Dyhr.

I en mail til Journalisten takker Radikales sekretariatschef, Rasmus Grue Christensen, endda SF for at give en hånd med i forhold til at sprede Radikales budskab.

"Vi er glade for vores kampagne. Derfor er det dejligt, at der også er andre – her SF – som kan se værdi i vores kampagne. Så en tak skal lyde til alle dem, der har brugt tid og kræfter på at involvere sig i kampagnen og hjulpet med at udbrede vores budskab," skriver han. 

0 Kommentarer