Ros af Danmark i Monocle var købt og betalt

Den danske stat betalte 700.000 kroner for et rosende særtillæg om Danmark i det respekterede Monocle, fortæller dansk ambassadør. Monocle afviser, at ambassaden fik nogen indflydelse på indholdet.

Den danske stat betalte 700.000 kroner for et rosende særtillæg om Danmark i det respekterede Monocle, fortæller dansk ambassadør. Monocle afviser, at ambassaden fik nogen indflydelse på indholdet.

Danmark fik et skud positiv branding, da det tjekkede magasin Monocle udgav et særtillæg om vort lille lands fortræffeligheder inden for både mad og kultur. Særtillægget fik også stor medieomtale i Danmark.

Men omtalen var ikke gratis. Tværtimod har Udenrigsministeriet betalt 700.000 kroner for de 36 siders særtillæg. Det skriver politiken.dk.

Det er den danske ambassadør i USA, Peter Taksøe-Jensen, der på en reception fortalte politiken.dk om aftalen. Den indebar, at Monocle selv betalte nogle af udgifterne til særtillægget. Herudover dækkede annonceindtægter cirka halvdelen af omkostningerne – resten leverede Danmark.

Ambassadøren kan ikke huske, hvem der fik ideen. 

»Det ærlige svar er: Det kan jeg simpelthen ikke huske. Vi kom ind på muligheden, og det ene ord tog det andet, og vi fandt ud af, at det ville være en fantastisk ting op til det danske EU-formandskab. Vi får lavet en masse særtryk af indstikket. Det er vigtigt for den slags materiale, at det ikke er glittet papir, der er lavet af os selv. Det virker bedre, hvis det er andre, der fortæller om os,« siger han til politiken.dk.

Monocle afviser, at den danske regering havde redigeringsret i forhold til tillægget. 

»Den danske regering så ikke tillægget, før det blev præsenteret mandag, og de fik ikke teksterne til godkendelse. Vi tilbyder ikke vores annoncører nogen form for redaktionel indflydelse,« siger Monocles PR-manager, Emily Smith.

0 Kommentarer