RokokoPosten breder sig i nyhedsdanmark

Berlingske får allerede i dag leveret originalt satireindhold fra Rokoko-folket. Jyllands-Posten køber nu retten til at genbruge stof fra rokokoposten.dk

Berlingske får allerede i dag leveret originalt satireindhold fra Rokoko-folket. Jyllands-Posten køber nu retten til at genbruge stof fra rokokoposten.dkUmiddelbart er tanken: En af historierne må være satire.

I dag fortæller dagens presseklip, aktuelt fra Jyllands-Posten, at avisens bagside fra i morgen tirsdag vil være fyldt med falske nyheder fra RokokoPosten.

Men for bare to måneder siden lød det på bagsiden af Berlingske, at Rokoko-folket skulle levere satire til bagsiden af denne avis.

Men det er ikke satire – det er rigtigt nok: Rokoko-folket breder sig.

Berlingske har lavet en aftale med firmaet Satirikon,der blev stiftet af Marta Sørensen og Mikkel Andersson i begyndelsen af 2012. De to er journalister med speciale i satire og står bag RokokoPosten.

 

"Det er originalproduceret indhold inden for et koncept udviklet til Berlingske, og som ikke bringes andre steder," forklarer Mikkel Andersson i en e-mail om samarbejdet med Berlingske, der har kørt siden oktober i spalten Sværtegade, der er udviklet sammen med Tom Jensen.

Aftalen med Jyllands-Posten er en såkaldt syndikeringsaftale. Jyllands-Posten får retten til at bruge dagens artikel fra rokokoposten.dk på print og i avisens eget digitale univers.

"Der er altså udelukkende tale om ret til at trykke materiale fra rokokoposten.dk," forklarer Mikkel Andersson, der forklarer, at i alt fire personer skriver i RokokoPosten.