search

Roj TV taber i byretten

Roj TV er kendt skyldig i at støtte PKK og er idømt bødestraf. Mister ikke retten til at sende tv. 

Roj TV er kendt skyldig i at støtte PKK og er idømt bødestraf. Mister ikke retten til at sende tv. 

 

Københavns Byret afsagde kort efter klokken 13.00  den længe ventede dom mod Roj TV. Dermed er et massemedie for første gang blevet dømt efter dansk terrorlovgivning.

Retten lægger vægt på, at Roj TV har fungeret som talerør for PKK, men trods kendelsen må Roj TV fortsætte med at lave tv, lige som retten helle ikke fandt hjemmel til at konfiskere værdier for i alt 20 millioner kroner hos selskaberne bag kanalen.

Det skriver Politiken.dk samt Berlingske. 

Retten lagde til grund, at de to selskaber bag Roj TV gennem tv-udsendelser har fremmet terrororganisationen PKK. 

Straffen for de tiltalte selskaber blev fastsat til 40 dagbøder á 65.000 kr. Begrundelsen for dette var, at tv-kanalen måtte anses for finansieret af PKK. Dog fulgte retten ikke anklagemyndighedens ønske om rettighedsfrakendelse.

Den tyrkiske ambassadør, Berki Dibek, holdt pressemøde umiddelbart efter dommen.
»Dommen er komplet uforståelig«, sagde han ifølge Berlingske, samtidig med han opfordrede Radio- og tv-nævnet til at inddrage sendetilladelsen.

Kurdiske Roj TV har siden 2004 sendt fra København, og sagen har strakt sig siden 2005, hvor den tyrkiske ambassade politianmeldte stationen for overtrædelse af terrorlovgivningen

 

Journalisten.dk følger sagen. 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen