search

Roj TV mister signalet

Den franske satellitudbyder slukker for signalet og kapper dermed forbindelsen mellem Roj TV og seerne.

Den franske satellitudbyder slukker for signalet og kapper dermed forbindelsen mellem Roj TV og seerne.

Den kurdiske TV-station Roj TV, der af Københavns Byret er dømt for at fungere som et talerør for terrororganisationen PKK, får ifølge b.dk mere end svært ved at forsætte sit arbejde. ROJ TVs satellitudbyder Eutelsat trækker nu stikket.
»Eutelsat har besluttet at fjerne Roj TV fra vores satellitter for at undgå at pådrage sig strafansvar som medskyldig i terroraktiviteter,« oplyser selskabet i en pressemeddelelse ifølge b.dk.

Den franske satellitudbyder oplyser ikke, hvornår signalet forsvinder. Men selskabet har givet alle sine distributører, som sender Roj TVs signal, besked om at lukke for sendingen.

SF'eren Serdal Benli kritiserer over for jiyan.dk den franske satellitudbyders beslutning.
»Det er besynderligt, at Eutelsat trækker stikket til Roj-TV, før sagen overhovedet er afsluttet. Man fristes til at tro, at Tyrkiet står bag.«

Uden Roj-TV har de op mod ca. 25 mio. kurdere i Tyrkiet ifølge Serdal Benli ikke noget ikke-statskontrolleret tv, der er på deres eget sprog og som appellerer til deres kultur og hverdag.

Københavns Byret dømte Roj TV for at støtte den kurdiske PKK-bevægelse, men retten fratog ikke stationen retten til at sende. For en uge siden besluttede Roj TV at anke byretsdommen, som blev kritiseret af blandt andre Dansk Journalistforbund.

»Vi har ikke fået en fair rettergang, og derfor er det naturligt at lade endnu en instans kigge på sagen. Da vi ikke mener, at vi har begået nogen forbrydelse, så vil vi ikke bøje nakken,« sagde adm. direktør i de to selskaber bag Roj TV Imdat Yilmaz dengang til Modkraft.

Den 23. januar tager Radio og TV-nævnet i Danmark stilling til, om de endnu engang skal gå Roj TVs udsendelser igennem.

Eutelsat er blandt verdens tre førende satellitoperatører og har 29 kommercielle satellitter i kredsløb om jorden. Selskabet dækker hele Europa, Mellemøsten, Afrika, Indien og store dele af Asien og Amerika.

Læs Eutelstats pressemeddelelse her. (åbner som PDF)

Kommentarer
4
Renas Iro
20.01.12 14:13
Re: Roj TV mister signalet

En sort dag for ytringsfriheden! I dag er det kurderne, hvem bliver de næste? Hvis den eneste talerør for det undertrykte folk ikke kommer til at overleve, kan jeg være bange for at det bliver for sent for sent at stå imod den tyrkiske militærmagt.

Senest har de tyrkiske F 16 kampflyvemaskiner lavede masakra på 35 civile kurdere. Det var Roj TV, der fortalte om masakraen. Alle de andre prøve at tie masakraen.

Fremhævet af Journalisten
lillian simonsen
20.01.12 14:15
Re: Roj TV mister signalet
Og nu har også Eurobird, det andet satellitselskab meddelt, at de trækker stikket til ROJ TV fra på søndag. Hvor er udenrigsministeren i det her?
Fremhævet af Journalisten
lillian simonsen
20.01.12 14:18
Re: Roj TV mister signalet

Reportes Without Borders: TV satellite operator usurps court’s prerogative to silence Kurdish TV station http://bit.ly/w5Jb5J

Fremhævet af Journalisten
lillian simonsen
20.01.12 14:33
Re: Roj TV mister signalet

Reporters Without Borders er målløse over satellitselskabet Eutelsats meddelelse om at stoppe ROJ TV i at transmittere. I en nyhed i dag (20. jan/12) skriver de, at beslutningen bryder ytringsfriheden:

Læs hele nyheden på http://en.rsf.org/france-tv-satellite-operator-usurps-court-20-01-2012,41717.html

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen