search

Rohde sendte advarende sms til Plummer

PRES. Jens Rohde sendte i foråret 2006 en SMS til generaldirektør Kenneth Plummer.

PRES. Jens Rohde sendte i foråret 2006 en SMS til generaldirektør Kenneth Plummer. SMSen blev i DR tolket som en advarsel, erfarer Journalisten.

I SMSen kritiserede Jens Rohde redaktionelt indhold i TV Avisen, hvilket var meget normal praksis – ikke mindst fra Jens Rohde – men denne SMS var anderledes.

Venstres daværende medieordfører og nuværende direktør for TV2 Radio gjorde samtidig opmærksom på, at DR jo netop var i færd med at lave lobbyarbejde for flere penge til kanalen under forhandlingerne om et nyt medieforlig.

Ifølge Journalistens oplysninger fandt Generaldirektør Kenneth Plummer indholdet i SMSen så utidigt, at han omtalte den for direktionen i DR. Det har ikke været muligt for Journalisten at rekonstruere den præcise ordlyd i SMSen.

»Det ønsker jeg ikke at kommentere. Det eneste, jeg vil sige, er, at den ene SMS, jeg modtog, ikke var fra kulturministeren. Hvis man får en henvendelse, som er uacceptabel i form og indhold, så er det vigtigt, at man siger fra med det samme. Jeg afviste straks kommunikationsformen,« siger Kenneth Plummer.

Jens Rohde afviser historien som udokumenteret: »Jeg har aldrig truet nogen. Det er fuldstændig fri fantasi. Du kommer til at dokumentere det, og du kommer til at dokumentere det i en retssag. Det er et løfte. Ikke en trussel.«

Jens Rohde var som medieordfører for Venstre en nøglefigur under forhandlingerne om et nyt medieforlig. Han mener, at det ville være 'logikstridigt', at han skulle drage DRs ønske om flere licenspenge ind i en kritik af enkeltprogrammer, fordi han netop selv arbejdede for flere penge til DR trods en vis modvilje i det borgerlige bagland.

Kenneth Plummer var en aktiv lobbyist under forhandlingerne, som blev skudt i gang i januar 2006. Det blev til tre møder hos kulturministeren og en del møder med Jens Rohde og alle de øvrige medieordførere. Medieforliget endte med, at DR blev tilført 410 millioner kroner over fire år via den nye medielicens.

Jens Rohde har i det hele taget kommunikeret meget aktivt med folk i DR, men normalt uden at forbinde kritik med DRs økonomi.

'Jeg fik på alle mulige tider af døgnet mails og især SMSer, hvor han i meget stærke vendinger fordømte indslag i TV Avisen eller brokkede sig over, at DR ikke havde omtalt et Venstre-initiativ på en rimelig måde,' skriver Nissen i bogen »Generalens veje og vildveje«.

Også menige medarbejdere har modtaget SMSer.

»Jeg sagde til Radioavisen og TV Avisen, at de for eksempel skulle henvise den meget aktive Jens Rohde direkte til mig. Og så skulle jeg nok tage stilling til hans kritik,« forklarer tidligere nyhedsdirektør Lisbeth Knudsen.

I et enkelt tilfælde nåede Jens Rohde ved en fejl i omstillingen på TV Avisen direkte igennem til afviklingsrummet under udsendelsen.

»Normalt kan man absolut ikke ringe direkte til afviklingsstudiet på TV Avisen. Men der er en speciel hotline. Og man må lade Rohde, at han er ihærdig. Og han kunne altså snakke sig via omstillingen og direkte ind til afvikleren, der så afviste ham. Så endte Rohde hos mig,« siger Knudsen.

 

Læs også: Den kolde krig om DR og Når det regner på DR …

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen